Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Det er den som kommer med påstanden som har bevisbyrden på sine skuldre. Vis meg at det er bekreftet 1% dødelighet så går jeg med på det. Inntil det er det bare spekulasjoner. Sånn sett perfekt for denne tråden btw.

2 Likes

Jeg har ikke panikk. Synes det er merkelig at folk får panikk.

Men, jeg observerer at det er mange som får panikk. Poenget mitt er at det vil gå utover deg at andre får panikk, -uansett hvor rasjonelt/urasjonelt det er.

Eller, hva tenker du?

1 Like

Hjelpes.

Det går jo begge veier. Hvis du så bombastisk skal avfeie 1%, så er du pent også nødt til å være åpen for 1% når du nå selv sier at alt bare er spekulasjoner.

2 Likes

For meg er det her nærmest som et sosialt eksperiment, å sitte og se på hvordan trådene her inne polariseres på lik linje med “Folkeopprør”-gruppene på facebook. Den ene parten er i fullstendig doomsday prepper-modus og vil kjøpe ansiktsmasker, hamstre hermetikk og er trolig fortsatt i full gang med å grave en bunker i hagen idet virus-utbruddet er på vei tilbake. Og den andre parten ser ikke store forskjeller mellom dette viruset og sesonginfluensaens herjinger år etter år.

Jeg lurer på hvorfor det blir sånn :smiley:

4 Likes

Beviset for Norge kommer om noen uker.
Inntil da må vi tro på tallen fra de land som allerede har slitt med viruset noen uker

Det har han jo aldri sagt.

Men det er jo slik dere konspirasjonsteoretikere jobber. Lite falske sitater der, og litt falske statistikker der. Spedd på med linker til tvilsomme Instagram- og twitter-kontoer.

Alt for å spre hysteri.

Helt fair det :slight_smile: Men man kan i all fall konkludere med at det blir litt sånn du skisserer. Det i seg selv har jo svært store konsekvenser. Uavhengig av hva man mener er rett å gjøre.

Hadde jeg vært pensjonist eller kronisk syk i en verden uten vaksiner hadde jeg vært redd for influensa hvert eneste år. Foreløpige tall tilsier at Covid-19 er en hel del verre.

Jeg er overhodet ikke redd for min egen del mtp denne sykdommen, den marginale sjansen for at jeg faktisk skal dø av dette lever jeg godt med (sikkert under 0,1% for min del, under 50 og ikke syk). Jeg er derimot redd for å smitte mine foreldre.

1 Like

Så hvis noen påstår at det finnes en gud, og jeg sier at “nei, det gjør det ikke fordi det finnes ikke et eneste bevis for det”, så må jeg fortsatt være åpen for muligheten? Selv om det ikke foreligger noe som tilsier at det stemmer? Det er jeg ikke enig i. Kommer du med en påstand så er det din jobb å backe den opp med fakta.

Basert på de flotte kinatallene dine

Men england journal of medicine er sikkert bare konspirasjonsteoritikere

2 Likes

Folk lager seg en hypoteste, og finner bevis som bekrefter denne hypotesen. Enten det er Youtube-leger som selger bøker eller helt ukritiske twittertråder.

1 Like

Bra artikkel! Skulle ønske du klippet ut litt mer av den:

"The coronavirus death rate may be even lower, if — as most experts suspect — there are many mild or symptom-free cases that have not been detected.

The true death rate could turn out to be similar to that of a severe seasonal flu, below 1 percent, according to an editorial published in the journal by Dr. Anthony S. Fauci and Dr. H. Clifford Lane, of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, and Dr. Robert R. Redfield, director of the Centers for Disease Control and Prevention."

Og:

" Which virus makes you sicker?

As of Feb. 22, in the current season there were at least 32 million cases of flu in the United States, 310,000 hospitalizations and 18,000 flu deaths, according to the C.D.C. Hospitalization rates among children and young adults this year have been unusually high.

There would be even more illnesses and deaths if there were no flu vaccine. Most people recover in less than two weeks, and sometimes in just days.

By contrast, about 70 people in the United States have been infected with the new coronavirus, and there has been one death. There are no treatments or vaccines for the coronavirus, only supportive care for infected people.

Most cases of coronavirus infection are not severe, but some people do become quite sick. Data from the largest study of patients to date, conducted in China, suggests that of coronavirus patients receiving medical attention, 80 percent had mild infections, about 15 percent had severe illnesses, and 5 percent were critical."

Nettopp. Du skal bruke ganske mye tid av døgnet på corona-news om du har tid til å se halvtimeslange videoer på Youtube om emnet, i tillegg til å tråle twitter etter relaterte innlegg. Når alt du ser er coronavirus, så klarer du ikke se noe annet heller.

4 Likes

FHI operer vel med 0,6% og WHO med en god del høyere (2%?), så er vel ikke helt på jordet å antyde 1%.

1 Like

Vi må bare stole på Onns her, ikke WHO.

Edit: Jeg mener å ha lest lengre oppe at Onns kun aksepterer data fra offisielle kilder slik som WHO så nå er jeg forvirret.

2 Likes

Eg forstår deg @Onns :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

Hva er det som forvirrer deg? Jeg har aldri sagt at man ikke skal høre på helsemyndighetene. Hvem ellers burde man høre på? Sivilingeniører eller pensjonerte homeopater med egen Youtube-kanal? :wink:

Link til denne uttalelsen fra WHO? Og ikke tatt ut av kontekst basert på et mindre geografisk område.

Du skrev lengre oppe bastant at dødeligheten ikke var 1%, når du ble bedt om å oppgi kilde presterte du å legge ansvaret over på den som spurte. Vi andre forholder oss til forelpige tall fra WHO, du henviser til diverse avisartikler.

1 Like

Som svar på at noen påstod dødeligheten var 1%, uten å oppgi kilde. Skal man bare ta påstander fra anonyme forumbrukere som fakta uten at de backes opp? Det er ikke min jobb å motbevise en påstand uten kilde.

Helt enig i at du ikke skal ta andres påstander for gitt, men du kom med din egen påstand. Ergo er dere like dårlige på å oppgi kilde. Eller er din påstand bedre?

At du ikke klarer å se at et virus som etter ALL sannsynelighet er MER dødelig enn influensa basert på tall vi har i dag, og med en antatt spredningsrate som er mye høyere enn influensa kommer til å ha STOR effekt både helsemessig, og økonomisk er for meg helt utrolig…

livescience

https://www.livescience.com/new-coronavirus-compare-with-flu.html

livescience2

https://www.livescience.com/coronavirus-myths.html

Dødsraten på viruset kommer selfølgelig til å variere på hvor god medisinsk hjelp den rammede får, og vil variere fra land til land iforhold til hvor flinke de er.

Et godt eksempel er Iran hvor de enda går rundt å sleiker på hellige vegger… ikke akkurat under 1 % dødelighet her…

1 Like