På samme nivå som Tyskland då hvis man tar høyde for størrelsen på befolkningen.
Edit: feil tråd
Ka du ser på?
Eg får opp detta.
Men eg stusse på tallene, for de stemme ikkje med den sido eg bruke å se på. I tillegg gir den meg ikkje lov til å se kilden til tallene. Komme opp betalingsmur.
Her er sido eg bruke for å se på statistikk.
Jeg ser på totalen, ikke de 7 siste dagene.
Blir jo feil å se på totalen hvis man er ute etter dagens tilstand.
Uansett så vise det jo bare et det er ein forverring i Tyskland i forhold til USA i senere tid. Den viser også at USA ikke klarte å slå ned smitten sommermånedene. Men det er en karakteristik som går igjen nedover i Sør-Amerika og. Noe som kan tyde på at det er sesong/klima påvirket. Da det er samme karakteristikk hvis man ser på Brazil og Peru, som interesangt nok kjørte veldig forskjellige tiltak. Brazil med en president ala Trump hvor man ikke skulle stenge ned. Og Peru som kjørte full portforbud.
Det som er spesielt med USA er landet består av 2 klimasoner. Nordlige (europa type) og sørlige. Derfor er teorien at man får en blanding av smittekarakteristikk på nordlige og sørlig type. Som også er velkjent blant vanlig influensasesong. Man får toppene som er i nordlige deler (typisk New York) slik som Europa i vintermånedene. Mens de sørlige statene før den typiske måten man har nedover Mexico, Brazil osv. En avdempet langvarig kurve som spenner seg over flere måneder.
Tyskland lå veldig lavt i sommermånedene, mens USA steig jevnt og trutt. På det mesta var det ca 6 ganger så mangen døde per million innbygger i USA kontra Tyskland.
Men pga. en akselerasjon i vekst hos Tyskland, er forskjellen nede i 2-3 ganger så mangen døde per million hos USA kontra Tyskland.
Det blir også bekreftet når du ser på gjennomsnittelig døde per million innbygger på 7 dagers snitt, hvor Tyskland ligger høyere en USA…
Blir for enkelt å bare dra enkelt tall utifra en tabell uten å se det bakenforliggende og historiken.
Tyskland hadde få dødsfall lenge så USA med totalt 0.113% total andel døde ligger nesten 2.4 ganger høyere enn Tysklands 0.0476% døde.
Men som @rosk82 påpeker så har dødsraten den siste tiden vært rimelig lik. Tyskland har sågar gått litt forbi og hatt verst utvikling av de to.
USA kommer nok verre ut av det enn Tyskland når dette er over. Poenget er uansett ikke hvem som er verst, begge landene har håndtert dette fryktelig dårlig.
Nei, årsaken til at Norge henger etter har med FHI, uttalelser fra torsdagens presse konferanse/møte under bekrefter dette. Og vi har kun mottatt marginalt mindre antall doser enn Danskene.
«Få nordmenn får vaksine i vinter » (overskrift)
«Det er en relativt rolig opptrappingsplan, sa smitteverndirektør Geir Bukholm på et pressemøte i går morges« (fra Klassekampen nå fredag)
Andre land søker nå å akselrere vaksinasjonstempo , vi tydeligvis ikke.
Danskene har hittill vaksinert over 112.000 og 1,93% av befolkningen ser jeg fra tallene i dag
Norge mottar nå 40.000 vaksiner i uka løpende etter den initielle forsendelsen ,tilsvarende som for danskene med den forskjell at de ser ut til å ta dem i bruk rimelig hurtig.
Årsaken til at det skulle være en relativt rolig opptrappingsplan var jo leveringstakten fra produsenten sa Bukholm på pressekonferansen.
Så har man i tillegg strategien med å holde tilbake doser slik at man er sikret å kunne sette dose 2 for alle som har fått. Dette halverer jo i praksis takten i starten. Dette skulle vare til uke 3. Med jevn takt på leveringen vil man da vaksinere med alle tildelte doser.
Bortsett fra dette vil Norge også vaksinere i takt med tildeling.
Kan se ut som det har vært litt treg oppstart også men alt i alt vil man vaksinere i takt med levering her også. Med unntak av at man holder igjen nok til dose 2 , men de ville vurdere om de skulle senke dette bufferet dersom de ble mer trygge på levering.
Så takten vil jevne seg ut.
Ble nevnt senere i pressekonferansen at logistikken med kjøling for å få dosene helt ut til alle nok har forsinket litt i oppstarten. Vi har jo litt mer utfordringer enn feks. Danmark når det gjelder dette.
Ellers kan kommunene nå bruke inntil 20% av dosene på helsepersonell.
Her er statistikksiden til FHI for vaksine:
Blir korona vaksinen farligere og farligere??
A recent perspective article, which appears in Alzheimer’s & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association , reviews research into past viral illnesses, including the flu pandemic from a century earlier. The authors believe the research indicates COVID-19 could cause a lasting effect on the brain.
“Since the flu pandemic of 1917 and 1918, many of the flu-like diseases have been associated with brain disorders,” says lead author Dr. Gabriel A. de Erausquin.
Dr. de Erausquin, who is a neurology professor at the University of Texas Health Science Center at San Antonio, explains: “Those respiratory viruses included H1N1 and SARS-CoV. The SARS-CoV-2 virus, which causes COVID-19, is also known to impact the brain and nervous system.”
Hvor tar du det fra? Kilden snakker om virusene såvidt jeg kan se.
Fra artikkelen over, så ser det jo ut som at det vil være mindre bivirkninger ved denne nye typen vaksiner.
Tradisjonelle vaksiner produseres nesten alltid fra levende celler, som er veldig komplekse systemer. De er ofte basert på ekte virus, som er svekket eller delvis drept. De inneholder også ofte litt konserveringsmiddel som formalin, noe som gjør at enkelte reagerer allergisk på dem.
Men de nye mRNA-vaksinene er altså fremstilt helt syntetisk, og inneholder ingen konserveringsmidler.
Mm stemmer det med konserveringsmiddel da? Mener å ha lest for noen dager siden om noe ettellerantglykol som mrna vaksinen også transporteres i som noen kunne få reaksjon på eller noe? . Beklager surrete og diffust spørsmål. Mener noen la ut noe om det her om dagen, eg skumleste det bare angrer litt no.
Kunne du eller den som skrev om det linket meg den posten evt kilde?
Demokrat ble smittet etter og ha blitt vaksinert to ganger. Og viruset vi aldri forsvinne, Noe som betyr at du til stadighet maa vaksineres paa nytt. I tillegg maa vi leve med corona viruset for alltid. Det vil ikke forsvinne.
Democratic Representative Adriano Espaillat of New York announced that he had tested positive even after receiving the second dose of a vaccine. He’s now isolating at home.
And Moderna CEO Stephane Bancel isn’t the only official and infectious disease expert to have discussed the high likelihood that COVID-19 will become an endemic disease, meaning it will become present in communities at all times, though likely at much lower levels than it is now.
"We are going to live with this virus, we think, forever,” he said during a panel discussion at the JPMorgan Healthcare Conference.
In 1979 a German movie called “The Hamburg Syndrome” showed a hysterical public panicking over a Pandemic that seemed to others to be a regular flu. This is art imitating life or the other way around.
Vaksinene er 90-95% effektivt, så ikke akkurat en nyhet at det går an å bli smittet på nytt? Man får flokkimmunitet på rundt 80% motstandsdyktige (kommer litt an på hvor smittefarlig sykdommen er). Andre sykdommer har blitt utryddet med vaksineprogrammer, så kan helt klart skje med Covid-19 også.
Kun kopper og runderpest som er utryddedt med vaksiner. Ingen grunn til å tro at korona kan bli utryddet med vaksine.