Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Jeg har ikke brukt denne, så her kan jeg ikke uttale meg.

1 Like

Mulig den er grei altså, men det lureste er å holde seg til de store og seriøse. I disse oppgangstider så lager kriminelle børser som man kan sette inn penger på, men man trader bare med fiktive beløp som du da selvsagt ikke får ut igjen.

1 Like

Jeg er oppmerksom på at det er mange scams. Enig i at man må undersøke grundig.

Hva ligger transaksjonskostnadene på ved handel på pro.coinbase, coinbase og binance? Er det samme uansett valuta/crypto? Kan man definere at forskjellige valutaer skal være kontovaluta - eller er det alltid la si USD?

Har det ikke i hodet men står oversiktlig på hjemmesiden av Binance.

Du får rabatter dersom du trader med Binance-coin. Jeg trader både mot btc,eth, bnb, usdt og det som er. Jeg tar ikke gevinst så hurtig at det slår kraftig ut om kurtasjen er 2 promille eller 1%. Pleier å sitte en stund etter forsøk på å time bunn.

1 Like

Ved oppretting av konto på Coinbase så tror jeg du får EUR som default.

Coinbase pro fees: https://help.coinbase.com/en/pro/trading-and-funding/trading-rules-and-fees/fees

Kontovaluta på Binance er jeg litt usikker på, men det kan se ut som det er mulig å velge andre valuta der. Har aldri satt inn penger dit direkte, har hittil bare overført krypto dit og tradet med det.

Binance fees: https://www.binance.com/ng/fee/schedule

1 Like

En annen forskjell mellom Coinbase og Binance er at på Binance så kan du trade med leverage, om du skulle ønske det.

1 Like

Leverage er gøy når det går bra - men i crypto hvor 10-20-30% kan skje på en dag uten at noen blir overrasket er det veldig farlig. Man føler seg sikkert kul når man kjøper 10 BTC til kurs 100k om la si et år, med leverage, og så deiser den ned til 3k igjen. Uhh…

(Tallene over er bare for å lage eksempel)

Leverage krypto gjør jo at man omtrent ikke har noe liv. Blir vel å stirre på kursen hele dagen lang.

Man kan fort våkne opp en dag og kontoen står i 0 kr da om enn bli likvidert som følge av en kraftig korreksjon.

Man kan også våkne en dag og de 2000% opp.

Beste debunking av double spend fud jeg har lest:

Også:

1 Like

Har begynt å snuse litt på Krypto og har blitt anbefalt Etoro. Hva tenker dere om det? Er det noen av dere som bruker Etoro?

Nei nei nei nei nei. Hvem anbefalte det?

Sr blitt en stund siden jeg brukte men jeg fikk inntrykk av scammy forbrukersite.

Kanskje har det blitt bedre.

Jeg tror jeg ville gått rett på Binance.

Siste episode av Unconfirmed har med CEO av Deltec Bank og snakker om Tether og forsvarer at den ikke er en Fraud.

Gregory Pepin, deputy CEO of Deltec Bank and Trust, responds to allegations in a blog post by the pseudonymous Crypto Anonymous, that Tether is a “highly probably fraud.”

https://unchainedpodcast.com/is-tether-a-fraud-its-bank-says-its-not/

Hva tenker folk er best hvis man vil starte med en liten post med kryptovaluta (som hedge) i tillegg til indeksfondportefølje? Er det like bra med en tracker som finnes på Nordnet som å kjøpe “ekte kryptovaluta” ? Hva er “billigst” og gir minst kurtasje hvis man planlegger månedlig sparing som tillegg til tradisjonelle indeksfond?

Nordnet har BITCOIN XBT tilgjengelig for trading og denne har vel 2,5% årlig forvaltningskostnad + valutaveksling så vidt jeg klarer å skjønne. Kommer man billigere unna med å bruke binance eller coinbase? Hvordan blir det med skattemelding hvis man kjøper via de to sistnevnte?

Generelt vil jeg si det er bedre å kjøpe ekte vare enn trackeren. Men den er en helt ok måte å dyppe foten nedi og få eksponering

Skattemelding har vi en tråd om

Finnes det noen ETFer tilgjengelig på Nordnet? Finner bare noen få derivater

Nå er det Doges tur etter GameStop. :slight_smile:

1 Like

Litt skitten del av menneskeheten vi et vitne til her, minner litt om horder av mennesker på black friday som sliss for å få billige varer. Grådighet; begynner mer og mer å skjønne hvorfor det betraktes som en av dødssyndene :sweat_smile:

2 Likes

Merkelig at det kun er jævelskap de skal blåse opp.

Eller gamestop var jo fantastisk da. Hedgefondene elsker jo når de tjener penger, mens småsparerne taper all sin kapital. Så uten tvil morsomt at det slår andre veien nå :heart_eyes: :heart_eyes:

4 Likes

Kanskje for å bli kvitt jævelskapet! Så lever nok jævelskapet videre litt lengre også…