Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Takk for info :slight_smile:

Innser at å skulle manuelt sammenstille alle de hundrevis av kryptotransaksjonene fra 2020 blir helt umulig, så jeg har kjøpt meg en konto på Kryptosekken.no

Noen andre som bruker denne og har levert med rapporten derfra som grunnlag før?

Ser at selv om jeg importerer og importerer fra alle mulige tjenester, så har ikke formuen på rapporten kommet opp i nærheten av det beløpet jeg satt på ved årsskiftet, så er litt skeptisk

Podcast med mannen bak:

https://soundcloud.com/kryptografen/erlend-fra-kryptosekken-episode-44

Ser at skatteetaten skriver dette:

Ta vare på dokumentasjonen

Du trenger ikke sende oss dokumentasjon på dette, men du må kunne legge fram dokumentasjon hvis vi spør

Så antar man kan bare gamble på å rapportere noe som er sånn noenlunde rett, så vil det ikke være store risikoen for at en får noen smell men.

Jeg bruker det. Du må passe på at alle innskudd og uttak er tatt med. Det er noen steder hvor dette ikke kommer med gjennom APIen, men kun kjøp og salg. Da funka det fint for meg, men måtte se gjennom manuelt for å være sikker, så fortsatt endel jobb.

1 Like

Jeg bruker Kryptosekken og synes det fungerer utmerket. Nå har jeg ikke det mest komplekse skatteoppgjøret ettersom jeg forsøker å minimere antall børser etc. jeg bruker, men de jeg har brukt har fungert som det skulle. Eneste problemet jeg hadde var noen Bitmex transaksjoner i fjor. Når det er sagt så er supporten fra disse gutta også helt super.

Som @Olee78 nevner så er det fortsatt noe manuelt arbeid med dette, blant annet dette med innskudd og uttak.

Jeg har brukt Tokentax.com og er veldig fornøyd med dem. Har hatt et ekstremt komplekst virrvarr av børser og overførsler osv, så jeg gikk for VIP, som helt klart var verdt det. De brukte myye tid på det, og nå er det omsider ferdig. Antar det vil bli enklere for meg nå som alt er satt opp!

@Morti

1 Like

Kryptosekken.no viser at jeg må sette av rikelig med penger neste år :smiley:

4 Likes

Noen som har noe erfaring på når man blir ansett som næringsdrivende? Går det noe grense på feks 1 MNOK eller 5MNOK eller noe slikt?

Jeg skal ikke si noe sikkert. Men er ikke det et valg man tar selv?

Man produserer jo ikke noe og kan jo potensielt sett miste alt til enhver tid. Det er jo heller ikke pensjonsgivende inntekt, med mindre man oppretter en bedrift og betaler ut lønn.

“Det er viktig å være klar over at dersom omfanget av transaksjoner når en viss størrelse, vil aktiviteten kunne bli sett på som virksomhet i skatterettslig forstand. Dette kan skje selv om du kun investerer på din egen fritid - det bryr skatteetaten seg fint lite om. Dersom du skulle bli ansett å drive virksomhet, vil et eventuelt overskudd ikke lenger skattlegges som kapitalinntekt, men som næringsinntekt.”
Trine Agathe Lorentzen, Advokat og partner i PwC

Nei, som jeg forstår så tar skatteetaten en skjønnsmessig vurdering på det. Hvis man blir ansett som virksomhet er det jo 48% skatt eller noe vs 22%.

Det er jo ganske betydelig når det er snakk om millionbeløp.

Eller kanskje det ikke er beløpet det går på men antall transaksjoner som hun her skriver :thinking:

1 Like

Går det andre veien også da? Altså 48% tilbake på tap? Og blir det da pensjonsgivende inntekt?

1 Like

Det regner jeg med, men håper å ikke bli definert som virksomhet.

Fant dette på skatteetaten.no nå:

“## Handel med virtuell valuta (trading)
Normal sporadisk handel med virtuelle valutaer vil ikke bli ansett som en virksomhet. Dersom handelen skjer regelmessig og det gjennomføres et betydelig antall transaksjoner vil handelen kunne anses som en virksomhet.”

Så virker som beløpet er irrelevant, men om det er regelmessig og et betydelig antall transaksjoner så kan det bli dårlig stemning når man skal levere oppgjøret. Kanskje noe å tenke på om noen trader mye her da.

1 Like

Skatt er jo noe man skal betale med glede! :wink:

Hehe, det er klart forskjellene blir veldig store, da det nok begynner å bli store verdier også blant nordmenn.

Men det er jo spessielle tider også. Mange er permitert og uten arbeid og forsøker seg på krypto. Når man starter med krypto blir det fort veeeldig mange transaksjoner i starten. Så dersom det er kriteriet så står nok mange i fare for å havne i den kategorien da. Nei hva skal man si, den tid den sorg :sweat_smile::see_no_evil:

2 Likes

Må vel heller bli:
Den tid den glede😅

1 Like
6 Likes
3 Likes
5 Likes

En interessant slide fra dagens presentasjon ang beskatning av kryptovaluta.: (Sliden er fra Advokatfirma Ræder)

Merk: “Dette gjelder selv om omfanget av kryptoinvesteringer er så stort at det anses som virksomhet”

8 Likes

Veldig nyttig! Hadde de noen lignende slide som omhandlet staking/mining?

Her er hele foredraget hennes:

5 Likes