Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Årets mål er å løpe 1 mile på bane like fort som @Boblegutten løper 13,1 miles på asfalt :grin:

3 Likes

Litt juks å trene i ferien men slapp av jeg skal på fjellet neste uke i stedet. Kontinuerlig intervalltrening 4x1km på gangvei i sludd. Moro å se 3 tallet på tre av dragene, og pulsen holder seg ganske bra (med forbehold om at det er klokke). Jeg merket de 8 høydemeterne på drag 3.

2 Likes

Drag 9 ser ut til å være mer representativt for en under 4 min runde, med 172 i puls

1 Like

Mine testløp tider er tildels litt utdaterte men om jeg ser på denne tabellen fra Jack Daniels (ikke whiskey kongen) virker det som at jeg løper fort fort på både terskel, intervaller og reps, skal teste med dette opplegget men må også få oppdatert mine testløp snart så jeg er sikker på at jeg ser på rett rad

https://www.coacheseducation.com/endur/jack-daniels-nov-00.php

Don’t try to beat the assigned training intensities; to train faster, you first must justify a higher VDOT by performing better in a race situation.

🫡

2 Likes

Hvordan går det? :grin:

Takk som spør! Her har livet skjedd så dette programmet kom i andre/tredje rekke etterhvert. Og jeg har respondert ganske dårlig på treningen jeg har prøvd meg på siste ukene og har vel avbrutt flere økter enn jeg har fullført.
Har fått inn litt kilometer og håper på litt lettere bein til helga.

Dette blir først og fremst en sosial tur nå og jeg gleder meg. Målet er bare å løpe en kontrollert økt og få en god opplevelse - persen får komme senere :grin:

3 Likes

Lykke til og nyt løpet!

1 Like

Prøvde meg på et testløp, en del vind (på godt og vondt, men mest vondt) og at jeg merker at med oppvarming og nedjogg blir det litt lengre enn vanligvis løper så må få til en long run så muskler og ledd og må jobbe til maks kapasitet. Uansett selv om den gamle tiden var dårlig er det jo morsomt å slå den med over 2 minutter. Jeg klarte også å få bedre enn 46:09 som gir level up på vdot

6 Likes

Fornøyd med dagens rolige økt. Ikke at resultatet var noe stor prestasjon, men fra å ligge på 180+ i puls på selv rolige turer, klarte jeg å fullføre et rolig halvmaraton i lav sone 2. Økta ga bare 8 timer restitusjon.

4 Likes

Var på en DNT gruppetur en gang, hun ene som var med der pleide å sykle til/fra jobb hver dag, også løp hun 2 timer hver søndag. Spurte henne hva snittfarten var. Svaret var ca 10 km/t. Så et halvmaraton. Hun hadde typisk løpekropp :stuck_out_tongue:

Merker at jeg må skynde meg veldig, veldig langsomt for å ikke fucke til leggene mine. Har satt joggingen litt på is pga skigåing i påsken også har jeg tatt opp igjen bruk av balansepute for å trene styrke i leggene.

2 Likes

Du har ikke gjort samme feilen som meg at du forsøker å skyve fra med tærne for hvert steg?

Tror ikke det, hittil så har jeg løpt veldig sakte. Type 9km/t mens mer naturlig hastighet for meg er 10-12 km/t.

1 Like

Okei. Jeg måtte avlære meg å gjøre det selv ved vanlig gange. Foten min er allerede dysfunksjonell etter et ankelbrudd, så ingenting kjennes naturlig ut. Merket etter hvert at jeg tok sats med tærne på hvert eneste steg med den aktuelle foten, som både er en uhyre lite effektiv måte å bevege seg på, men som også hindret meg fra å “fikse” foten. Nå sørger jeg for at jeg trekker tærne opp mot ansiktet for hvert eneste steg jeg tar, for å slippe å falle for fristelsen å skyve dem ned i underlaget.

2 Likes

Vel, greit å ta med seg til neste løpetur.

Hadde en miks av gåing og jogging sammen med samboeren min i går, var fint å kunne løpe i skogen igjen. Samtidig, det var ikke akkurat mykt undelag, alt var frossent. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Til dere gazeller og km-gnagere :joy: hva er beste måte å øke kapasiteten min?

Trener til vanlig selvforsvar og styrke, mye kroppsvekt.

Men kunne tenkt meg å økt kapasiteten min på utholdenhet/kapasitet.

Hva anbefales?

Har slakke lange bakker og mindre bratte bakker innen 5min gange fra der jeg bor :slightly_smiling_face:. Har og beine strake veien.

Takker for svar.

Nb: Ikke plan om noe langdistanseløping.

1 Like

2 tidseffektive økter i uka som raskt bygger VO2max og kapasitet + eksplosivitet til kampsport

1. bakkeintervall 10x30-40 sek.
    Løp hardt opp, gå rolig ned igjen som pause

2. 4x4 min med 2 min pause.
    Løp kontrollert hardt - la siste 4 min gå raskest.

10-15 min oppvarming :muscle:

4 Likes

Ville begynt med ekstremt korte turer i ditt naturlige tempo og god hvile mellom hver tur, gjerne fast dag/dager og så merker du fort hvor langt du kan løpe uten å gå over tålegrensen.

Jeg merker det også i leggen dersom det blir for langt (fort og langt), så tror det handler om å gi kroppen tid men å prøve ligge litt under det volumet der jeg begynner merke det. Så tror det er viktig å ha hviledager man virkelig lar kroppen hente seg inn.

Ble en kontrollert og progressiv fin økt, herlig å løpe assa

Prøver med nytt program til høsten :sweat_smile:

5 Likes

Det er den farta jeg prøver å holde på 10k. Imponerende du klarer det på 21k

3 Likes

Prøv å øke rolig med et 2-3 minutter hver gang du trener på en 10km, så kommer du deg opp der også fortere enn du tror.

1 Like