Hva er deres tanker om hva klokka viser kontra tredemølla og hastigheten som vises når man løper på mølle?
Jeg har inntrykk av at jeg er i desidert mindretall, men jeg mener at man kan løpe raskere enn båndet på tredemøllen, bare at det er veldig mye av kraften som er bortkastet og “forsvinner i båndet”. Jeg er helt åpen på at jeg gjerne har feil her, men vil bare forklare situasjonen slik jeg ser det:
Om man ser bort fra at tredemøllene ofte varierer veldig seg imellom, men har fokus på variasjonen i en enkelt. Om jeg løper på 10km/t, kan klokka vise en pace som tilsvarer alt fra 7-12,5km/t. Jo mer effektivt og “riktig” jeg løper, med høy kadens, hofte fremme, korte steg, oppreist holdning, lande riktig, jo raskere viser klokka at jeg løper, på samme hastighet på mølla. Det er ingen tvil om at intensiteten min øker betraktelig, og om jeg skulle ha gjettet hvilken fart jeg løper i, ville jeg tippet helt ulikt, selv om hastigheten er den samme. Det eneste som tilsier at det ikke skal være stor forskjell på hastigheten min, er at mølla hele tiden har stått på samme hastighet. Det er der jeg mener at det går an å løpe fortere enn mølla beveger seg uten å “løpe fra mølla”, simpelthen ved at mye av energien man skaper forsvinner i underlaget og at man gir båndet mer fart i fartsretningen, uten at det påvirker egen fremdrift.
Jeg synes i 19 av 20 tilfeller at det klokka viser av pace stemmer med min subjektive følelse av hvordan jeg opplever “farten” og intensiteten min. Om jeg løper intervalldrag progresivt, blir nesten alltid de siste dragene mine registrert som de treigeste, på tross av at mølla da er på den høyeste hastigheten. Jeg tolker det som at det er teknikken min som forfaller og jeg løper mindre effektivt og med lavere intensitet, selv om farten er høyere.
Jeg er klar over at farten klokka viser er langt fra noe eksakt vitenskap, men i den grad jeg har opparbeidet noen fartsfølelse og kan identifisere hvilken intensitet jeg løper med, stemmer den nesten alltid med klokka, ikke mølla.