Mange løp i Stavangerområdet
Da var de bestillt. Var veldig usikker på størrelsen. Har str 11 i Hoka Challenger 7, men de er bittelitt trange. Endte opp med at jeg prøver meg på VJ Maxx2 i 10,5. Regner da med at de er bittelitt større.
Ser at høyden på stacken på de to er omtrent identisk, men med litt mer responsiv og hardere stack i VJ-en. Vurderte også Ultra 3, men 8mm drop og 1,2cm høyere stack på hælen hørtes litt vel mye ut. Det kommer til å gå 95% i sti eller til orientering utenfor sti, så tenker det er bra nok.
Neste lengre løpeøkt skal jeg prøve å huske å veie meg før og etter, for jeg mistenker at jeg svetter noe helt vanvittig. Blir ikke overrasket om det er 1,5-2 liter/timen. Problemet er at det frister ikke i det hele å drikke under øktene. Senest i går hadde jeg med meg vann med salt på trening og god anledning til å ta til meg væske under pausene, men pusten er så “oppe i halsen” at å drikke noe føles som å be om å kaste opp.
Klarer du å drikke rett før økten? Problemet er vel kanskje at du holder på vesentlig lenger enn en time hvis du løper 70km uka 
Forsåvidt ikke et dumt forslag å prøve å drikke mer før. Jeg holder igjen litt for jeg ønsker ikke å bli “en skvulper” under økta, men jeg kan nok forsøk å få i meg litt mer.
Pleier å drikke en halvliter vann sånn 30 minutter før trening. Drikker deretter litt vann (par munnfuller) sånn hvert 10: minutt. Tror også at væske inntak er individuelt. Tips se på fargen første gang du pisser etter trening. Er den generelt mørk så drikk mer.
Er det nødvendig med så ofte påfyll? Jeg drikker ganske mye på morgenen og når jeg hjemme igjen, evt en smoothie rett etterpå men det er mer energipåfyll. Jeg drikker veldig mye den første timen jeg er våken hver dag
Jeg løper maks 60-70 minutter men noen ganger 20-30 minutter styrketrening rett etter. Svetter også tildels veldig mye ved løping.
Næring og væske er vel ikke sååå viktig når turene er maks en time.
Desto lengre turer varer, desto viktigere blir næring og væskebalansen sånn jeg forstår det.
Jeg har ingen problemer med å løpe i ca. 1 time uten vann.
Er planen å løpe i 2-3 timer. Starter jeg med å drikke hvert 15 min.
Jeg så en video der de beskrev at man bør tenke at man løper i vått gress uten å bli våt på tærne, likte det mentale bildet
Noen som har tips til noen gode vanntette joggesko til å gå/jogge/løpe på fjellet (vekselsvis hardt og vått) og skog? Har hatt Hoka Challenger 6 GTX tidligere, men de er ikke akkurat vanntette og de er litt glatte på vått fjell, så tenkte jeg kunne prøve noe annet.
Jeg bruker nesten alltid trailsko når jeg går på fjellturer nå (med mindre jeg bærer skikkelig tung sekk), men har gått bort fra goretex. Godtar å bli våt på skoene (noe jeg også ble med goretex for å være ærlig), og liker at de føles luftigere og tørker mye raskere. Sorry at jeg ikke svarer på det egentlige spørsmålet ditt😅
Hvorfor skal løping gjøres så utrolig mye mer komplisert enn gåing? 
Jeg mener, hvis løping er en naturlig egenskap for mennesket, burde ikke også øvelsen/bevegelsen falle naturlig for oss?
Det skrives spalte opp og spalte ned om teknikker, metoder, sko, utstyr, 4 x 4, intervaller, sone 1,2,3 og 4, bestselgere som «Born to run», pulsklokker, Strava osv.
Hva med bare å løpe? Så varierer man tempo etter dagsform, lynne og humør
Du bør tenke det samme når du går også (det gir et mer effektivt steg og mindre belastning)
Hvorfor går det moderne mennesket så lite effektivt? Det handler om at man sitter på en stol eller i sofaen mesteparten av dagen.
Eneste gang det er fordel å bruke løpesko med gore tex er når det er kaldt med snø / slush ol. I terrenget blir man våt uansett og med GT så går ikke vannet ut av skoene igjen som ved andre terrengsko.
Skikkelige fjellstøvler er bedre hvis du ikke kan bruke VJ skoa du har bestilt 
Tenkte på deg underveis i halvmaratonet forrige helg @InVivo Løp forbi en type med t-skjorte trykk : Fuck Strava - just run

Den var fin! 
For all del, greit å nerde om alt og ingenting for den saks skyld. Og for folk som brått velter ut av sofaen for finne seg selv i løpingen, så ser jeg at det er greit med litt tips og hjelp i starten så man ikke pådrar seg belastningsskader.
Men min misjon er bare minne folk på at løping også kan være såre enkelt også.
Løp og vær glad! 
Av og til tror jeg dere alle holder til på vestlandet 
Det er en god del steder i nærheten hvor det er semi-tørre myrer hvor du synker litt nedi. Med vanlige sko blir du kliss våt, med gtx, så er du tørr. Det er typisk også steder hvor det renner en bekk over stien, samme greie der. På høsten, så er det typisk 5-10 grader, da holder gtx skoa meg tørrere og passe varm.
Vurderte disse:
Hvis du trener mye styrke så har du antageligvis ganske god kontroll på holdning og kroppskontroll allerede
Når det er sagt så ser jeg veldig mye rart på utegymmet, men det er kanskje bedre på treningssenter
Endte opp med å kjøpe
- Salomon Genesis GTX som erstatning for Hoka Challenger 6 GTX
- VJ Sport Maxx2 erstatter Hoka Challenger 7
Det er rimelig ekstrem forskjell i følelse på føttene på skoene! Både Genesis og Maxx2 har mye stivere såler og mindre automatisk “rulling” på foten når du går/jogger, i hvert fall inne. Begge to kjentes tyngre ut på foten, noe de vel såvidt er. De kjentes også mere klumpete ut. Får se når jeg kommer ut i skog og fjell hva som faktisk var best til stiløping og fjellturer i litt mer krevende terreng og ujevnt underlag.
Har også kjøpt meg et par Hoka Challenger 8 for mer casual bruk, noe jeg er glad for. Hoka lager svært komfortable sko!