Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Fikk meg til å tenke på at jeg for noen år siden kjøpte «ankel-vekter» på 1kg pr stk.
Det holdt med 1 løpetur. Synes vektvest er bedre. Men, poenget var at tyngre sko ikke alltid er negativt :laughing:

Har litt sans for det @InVivo skrev («just run»). Det viktigste er å komme seg ut, og lære å like det.

Jeg skulle kjøpe meg nye sko samme hva (de gamle begynner å bli utslitte), så la bittelitt ekstra tid i å finne sko som var mer vanntette og hadde bedre grep enn de forrige. Litt på bekostning av en stivere sko. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg løper allerede for hardt når jeg holder tilbake så for meg vil ikke just run fungere så bra, ville blitt veldig harde og korte eller sjeldne økter

Jeg liker å ha en timeplan som jeg tweaker etter hvert. Men hører så klart også på dagsformen. Men veldig digg for meg å sjekk hva skal gjøres i dag? Easy run + styrketrening check. 7x100m svømming hvert 2:00 minutt check

Det betyr ikke at jeg mener det er et allmenngyldig svar for alle andre. Det er mange veier til Rom men dette funker for meg.

2 Likes

Jeg er 100% enig i at man ikke skal overkomplisere ting utover det nødvendige (og mest sannsynlig helt enig med deg i det aller meste). Men, dessverre er teknikk noe man mister i takt med at funksjonaliteten forsvinner. Be amatører om å jogge eller ta styrkeøvelser, og jeg vil garantere deg at de aller, aller fleste gjør feil. Det betyr ikke at nettoeffekten er negativ - man skal absolutt ikke kimse av de mentale aspektene og fysiologiske tilpasningene av å gjøre noe, selv om det er litt feil - men det vil mest sannsynlig bygge opp under et allerede “ødelagt” bevegelsesmønster, og på flere måter være utelukkende negativt. At noe skal kjennes naturlig ut gjelder først når noen er relativt funksjonelle.

Etter ankelbruddet mitt er foten min per definisjon dysfunksjonell, og det forplanter seg oppover i hele systemet. Jeg forsøker ikke å korrigere løpingen min for at jeg ønsker å løpe “perfekt”, men for at jeg merker det på hele kroppen at jeg gjør det feil. At jeg for eksempel i lang tid har skjøvet i fra med tærne, bygger opp under hvor dysfunksjonell foten min er og resulterer i at jeg får isjas-smerter på hele venstre side. Selv om jeg skulle ønske at jeg slapp å kontinuerlig tenke på hvordan jeg holder tærne, hvor jeg lander på foten, osv, mens jeg løper, så gjør det at jeg opplever null smerte.

På løpegruppa jeg er en del av, er det ingen som tenker på teknikken i det hele tatt. Der er det minst 3 jeg vet om som overstrider noe helt vanvittig, og har selvfølgelig alltid vondt i kneet på den siden.

2 Likes

Farlige greier dette her :running_man:

2 Likes

Oppsummering: Hvilken er mest lik?

Rusmiddel Likhet med Runner’s High
Ecstasy / Cannabis Mest lik på det emosjonelle planet: Den svevende lykkefølelsen, fravær av bekymringer og den “magiske” følelsen i kroppen.
Amfetamin Mest lik på det fysiske planet: Den eksplosive energien, følelsen av å være usårbar og evnen til å presse seg forbi kroppens naturlige stoppsignal.
1 Like

Var litt tunge og rustne bein og legger etter mye intervaller og testløp i påsken så nå har jeg kjørt bare easy rundt 5:50 pace (en hastighet som jeg nesten har unngått helt tidligere). Og merker at de litt overanspente musklene har begynt å slippe taket. Det har også hjulpet med selvmassasje av leggene. Da blir volumet også litt høyere men med lavere belastning

3 Likes

Sawe løp inn til seier på tiden 1:59:30. Det gir en kilometertid på 2 minutter og 49 sekunder.

Noen som har prøvd å løpe i det tempoet og sett hvor langt/lenge de holdt? :smiley:

Det tilsvarer også en 3000m på 8:27. :smiley:

4 Likes

Ulempen med å være en mølle-jogger som meg, er at det kun er to timer gratis parkering, så noen av øktene må avsluttes litt tidlig. I den forbindelse tenker jeg å begynne med en halvmaraton i uka på mølla hvor første del består av å jogge så langt jeg klarer på 04:00 pace, for så å ta resten i rolig tempo (06:00 pace). Målene jeg har satt meg gjør at jeg må ha en del kapasitet på rundt 04:00, og så liker jeg at det er veldig målbart, så tenkte at det kanskje ville være en måte å holde motivasjonen oppe. Rent treningsfaglig er det vel ikke det smarteste jeg kan gjøre, da det ligger en del over terskel (04:37), men jeg løper jo strengt tatt for at jeg synes det (tidvis) er gøy!

2 Likes

Da løper du i 15 km/t?

Ja. Vil nok ikke utgjøre en ekstrem stor andel av et halvmaraton med det første.

Da kommer du på ca 1.25 på et halvmaraton?

Tenker å prøve og kommer under 1.30 selv neste vår. Da krever det et snittfart på ca 14 km/r tror jeg. Det klarer jeg å holde over tid, men 15 km/t blir for heavy over tid for meg.

1 Like

I utgangspunktet er det under 1.30 som er målet mitt også! Men ønsker å få til under 40 minutter på 10km også. Jeg har ganske høyt treningsvolum nå, hvor det meste er på sub terskel, så er delvis for å ha noe med litt mer fart. Det hadde jeg jo fått med 04:20 pace også, så at det skal være 04:00 er egentlig bare noe jeg har fått for meg :sweat_smile:

Sette opp økta på denne måten gir deg veldig stor belastning og regnestykket blir ganske dårlig. Du blir løpende lenge med høy laktat på en fart som ikke gir deg noe annet enn lang restitusjonstid.

For å øke terskelfarta er det mye bedre å dele opp i intervaller, da får du mer tid på ønsket fart og mye mindre restitusjonstid (så du kan gjøre det flere ganger i uka)

Si du klarer 4 km på 04:00 pace på den økta, men burde restituere i 7 dager.
ca 16 km i mnd på ønsket fart.
Tar du 4x1000 intervaller to dager i uka - 8km x 4uker.
ca 32km i mnd på ønsket fart.
4x1000 er en liten økt så jeg tipper du kan kjøre ganske mye større økter også.

Utholdenheten høres det ut som du har, og den kan du bygge videre på med helt rolige langturer som ikke koster.

Hvis du VIL løpe sammenhengende er det bedre å snu på det å løpe rolig først og heller øke til 04:00 mot slutten.

4 Likes

Men tror du dette kan translateres til 21 km samanhengende i ønsket fart etter si 6 mnd ish?

Tror man helt klart burde ha større økter etterhvert men 4x1000 er en veldig effektiv start. Så kan man øke med en 1000 meter i uken feks opp til 10x1000 - 5x2000 - 3 x 3-4 km (til halvmaraton) Ha gode lange pauser så kvaliteten kommer på dragene.

Når jeg trente til 10km i fjor satt jeg opp én 8x1000 økt i uka (i tillegg til mye annen trening) og da økte jeg farta på dragene fra uke til uke opp til ønsket fart, og ikke antall reps. Mener selv det ble nøkkeløkta for at jeg klarte målet mitt

4 Likes

Jeg ville også tatt første del rolig og så lagt det inn som raske drag på siste halvdel men med pause i mellom hver kilometer feks 1000m raskt og 500m rolig (eller 800 raskt 400 rolig) og så avslutte med et par km i det roligere tempoet.

Blitt bitt av løpebasillen? :grin: Kult :sunglasses:

Takk! Mye bedre forslag dette👌🏼

1 Like

Fikk meg en blandet gå/jogge/løpeøkt i dag. Blandet fordi jeg skulle opp fra ca 170moh til 490moh og fordi jeg rett og slett gikk tom for futt etterhvert. Ikke i sååå god form. :see_no_evil: Spesielt merkbart på veien ned, hvor jeg ikke var i nærheten av anpusten eller hadde melkesyre hvor kroppen bare: eh, kan du bare gå litt? Inntil videre går jeg også ned de bratteste partiene. Ble 7km og kanskje 400 høydemeter totalt. Fint vær, ca 15 grader og ikke noe særlig vind. :slight_smile:

4 Likes