Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Har løpt i mange år, men har pauset det til fordel for styrke . I tillegg har jeg heller ikke hatt tilgang til gode løpefasiliteter vinterstid siste årene.

Men nå har ting endret seg litt, så det hadde vært kult å slå min gamle pers på 1.40.

Og man blir ikke yngre med årene, så jo før jo bedre :sweat_smile:

4 Likes

Det maratontempoet er bare helt sykt å holde over lengre tid. 21,3-21,4 km/t er ikke noe tempo jeg holder lenge i hvertfall.

Bruker Runkeeper og mobilens GPS når jeg løper men føler ikke farten oppdateres helt riktig og kjapt nok så litt vanskelig å vite nøyaktig hvilket tempo man løper i. Kjørte noen 150m intervaller for å forsøke å få opp toppfarten litt forrrige uke der var alle under det tempoet der i snitt :flushed:
Nå drar oppstart og avslutning med knoting for å trykke på stoppknappen på mobilen litt ned så var vel over det tempoet en periode men er ikke så mange 10-metere jeg hadde hengt med med dagens form.

Dere som faktisk er løpere, og som løper mye. Hvor langt kunne dere klart å holde et slikt sykt tempo?

1 Like

Jeg har ikke løpt så mye kort, men det jeg har notert meg er fortsatt saktere enn den farten :crazy_face:

200m 35s 2:53km 251101

Men jeg er jo veldig fersk på løping selv om det begynner å komme i gang litt nå. Dessverre er løpebanen stengt hele sommeren for at de skal legge på nytt tartandekke, må jo gå an å gjøre litt fortere skulle man tro men…

Akkurat nå går det mest i ca 6:00 pace for meg, run slow to run fast eller hva de sier :upside_down_face:

2 Likes

211 slike 200 metere på rappen hadde gitt en maratontid på ca 2:03:05 så hadde vært høyst respektabel maratontid det også :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Gjelder det om jeg bruker pauseknappen :sunglasses:

1 Like

Nei men jeg blir fortsatt imponert om du klarer 211 slike intervaller selv med pauser :laughing:

Er bare så sykt tempo å holde på en maraton.

2 Likes

Det morsomme er å se tilbake på ungdomstiden. Rett før jeg dro i militæret hadde jeg vært på en to ukers fjelltur med fattern. Endel hytte til hytte med 10kg sekk og endel toppturer. Null løpetrening. Løp 3000m på 12:55 og 60m på 8,3 (tror jeg det var).

1 Like

Du drev inne med noe idrett?

Tenker at jeg er rundt der nå, men med en del trening det siste halvåret så klart. Var ikke så rask i ungdommen selv

Hadde en tendens til å jogge til/fra buss/trikk fordi det er kjedelig å gå og syklet jo diverse steder, men altså ingenting organisert. Var på det tidspunktet jeg løp på de tidene 192cm høy og veide 67kg. Hadde kun muskler i beina, var dritsvak i overkroppen. La på meg ca 3 kg i løpet av militæret, hovedsakelig muskler på overkroppen. Ble ca like sterk som jeg er nå, men nå veier jeg altså 13kg mer enn det igjen… :see_no_evil:

… Husker at når jeg dro på fjelltur med fattern (ca en uke hvert sommer), så var dag 1 grei, dag 2 slitsom og dag 3 verst. Dag 4 og utover så gikk det fint. At jeg sommeren før jeg dro i militæret hadde vært på fjelltur i 2 uker vil jo si at jeg hadde kjørt jevn moderat belastning 5-10 timer dagen.

Hadde noen minneverdige turer, f.eks. denne Fra Bjørnhollia til Dørålseter via Høgronden 2115 moh. | UT.no, gikk den med hytte-til-hytte sekk, så 10-12kg. Var litt seigt å gå fra elven på ca 950moh til toppen på 2115, det er basically en lang oppoverbakke på 1165 høydemeter og5km. :stuck_out_tongue:

Merker at 4:00 pace er hakket for krevende for meg til å kalle det noe annet enn intervaller. Fikk presset det inn på en dobbel terskel-økt i går, hvor første økt var 4 x 12 minutter @ 4:45 og andre 5 x 1km @ 4:00.

Deltok i et løp på lørdag, og har løpt 35 km etter det, så vet selv at det ble litt vel mye. Fikk allikevel bare 47 timer restitusjon etter den doble økta, som er noe av det høyeste jeg har hatt på en stund. Tidligere fikk jeg ofte rundt 70 timer restitusjon etter enkeltøkter.

Som tidligere nevnt, vet jeg innerst inne at 4:00 er litt for lagt unna terskelfarten min til å ikke bli for intenst. Men, nå har jeg fått utløp for et litt barnslig ønske om å teste litt på den farten, så kan jeg heller gå tilbake til en mer konstruktivt pace fremover. Ser egentlig ingen fordeler med å kjøre denne økta med 4:00 pace istedenfor 4:35, annet enn for spesielt krevende økter som det gjøres plass til. Utholdenhetsscoren min har økt med nesten 300 på rundt 10 dager, så opplever at jeg responderer veldig bra på økt volum og dobbel terskel omtrentlig hver 10. dag.

3 Likes

Jeg prøver å bruke denne som en øvre grense på fart, nå har jeg kjørt en del easy og da løper jeg faktisk enda saktere enn det som står i tabellen. Når du løper 1/2 maraton på 1:25 er terskelfart 4;00 om du følger det vdot systemet (ikke at alle må det). 4:00 er intervallfart om du løper på 1:33

https://www.coacheseducation.com/endur/jack-daniels-nov-00.php

2 Likes

Første terskeløkt 3x2km på lenge. Målet var lavterskel og jeg synes jeg klarte å ligge i ganske riktig intensitet på dragene mest sone 3 og puls 159, 161 og 162 i snitt på dragene med pace rundt 4:45-4:50. Var litt nervøs for formen siden jeg bare har kjørt easy i det siste, men fornøyd med dette.

Det var en veldig deilig tur kl 5 på morgenen i soloppgang og vindstille klart vær kan jeg også nevne

3 Likes

Hvordan skal jeg forholde meg til lav aerob? Jeg blir aldri helt klok på den.

Jeg har forstått det fra boka til Marius Bakken at området fra 70 til 80 % av makspuls er i en grå sone, som blir en lite konstruktiv mellomting av restitusjon og terskel. Med dette i bakhodet skulle jeg ha en lengre økt på mølla i dag for å få mer lav aerob, som jeg alltid har manko på. Makspulsen min er rundt 205. Jeg satte på en serie og stilte inn mølla på rundt 9km/t og fulgte med på pulsen som lå under140 90%+ av økta og jeg hadde 137 i snitt. Det var derfor ganske antiklimaks da jeg da skulle sjekke uttellingen fra nesten to timer på mølla og ser at jeg har fått 45 poeng på lav aerob.

Regner jeg at jeg må forsøke meg på enda lavere puls neste gang. Dette er det desidert verste med å øke volumet en del. Nå er jeg oppe på 73km/uka, men det går vanvittig treigt om jeg må holde 7-8km/t for å treffe riktig pulssone i det som skal utgjøre en stor del av mengden min.

Ref. pulssonene på Strava fikk jeg 92,2% i sone 2 (133 - 164) og resterende i sone 1.

3 Likes

Jeg sliter også med dette, men det er visstnok noe som kan ta tid å bygge opp så jeg tror det bare gjelder å være litt tålmodig og faktisk få inn en del volum med sakte fart. For meg funket det å ha en blokk med bare sone 1-2 løping og tenker at jeg skal ta noen slike perioder med jevne mellomrom.

2 Likes

Veldig bra lav-aerob økt!
Du treffer sonene perfekt for “rolig langtur” som bygger utholdenhet.
Score på Garmin (treningsbelastningen) er lav fordi du ikke påfører kroppen stress / lang restitusjon - så du vil ha den lav. Du må ikke trene roligere enn dette, bare det holde det rolig litt oftere :blush:

3 Likes

@stawk tipset meg om å stille om til Olympiatoppens skala, da vil du se at du nok ligger mest i sone 1 på økten din

2 Likes

Ville ikke lagt mye vekt på så spesifikke greier fra Garmin.
Du hadde jo en solid rolig trening. Ifølge Olympiatoppen er din sone 1 112-147. Sone 2 er fa 148-168.
Bakken sier man skal holde seg under 70%, mellom 60-70% er nok helt supert. Roligere enn det blir jo det fort noe annet enn jogging og da forsvinner den spesifikke tilpasningen i føttene. Gåing, spesielt incline er jo god trening for nybegynnere, men du er langt forbi det stadiet.
Om noe kunne du jo til og med lagt på en halv kmt om du virkelig lå 90% under 140. Da er du trygt i sone 1 med så høy makspuls, har du indikasjoner på at du fremdeles har så høy maks per nå? Husker ikke helt hva Bakken sa i boken, men tror han nevnte gikk ganske gradvis ned, ett slag annethvert år ish etter en vist alder sannsynligvis. Ikke hvert år, men klart det er individuelt og de fleste har nok ingen anelse om maks, selv må jeg også bare gjette siden jeg ikke har kjørt en skikkelig test protokoll, fra løp vil jo man sannsynligvis aldri komme like høyt som via en protokoll hvor man har hvile og skikkelig får den frem mest mulig optimalt.

Veldig glad jeg ikke får den type poeng fra klokken, må nesten slå det av når jeg oppgrader. Før fikk jeg alltid 4-5.0 i score siden jeg tok i veldig mye, men nå med terskel trening får jeg aldri høy score. Kroppen føles derimot fantastisk ut og jeg kan gjennomføre 3 30 minutters økter hver eneste uke måned etter måned. Så jeg knuser jo tidligere form enkelt, samtidig tilsier alt at jeg kan nå mye lengre siden det er så bærekraftig.

3 Likes

Gode poeng!

Jeg tror høy makspuls til dels kan skyldes et dårlig regulert nervesystem også, så selv om det ikke er mange måneder siden jeg så pulsen over 200, så blir jeg ikke overrasket om den er betydelig lavere nå. Jeg hadde jo ofte et snitt på rundt 185 i puls på rolige turer, hvor jeg slet enormt med å stabilisere pulsen, selv om jeg løp i 6:00 pace og hadde en terskelfart på 4:40. Enten var den lav eller så var den vanvittig høy. Nå har pulsen min blitt mye mer logisk, og selv i konkurranser har jeg som regel lavere puls nå enn på rolige treningsøkter tidligere.

1 Like

Løp på et sted som gir glede, også når det tar tid. Kanskje ikke så vitenskapelig, men tenker det er verdt det. :wink:

3 Likes