Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Jeg tok en liten avstikker fra den flate asfalten på min løpetur i dag - selv i byen finnes det fine områder

4 Likes

Södermalm?

1 Like

Ja Långholmen ved Södermalm

1 Like

Et annet tips for å få litt mer sone 1 volum per uke er å pakke inn de andre øktene med 8,5-9km/t løping, f eks 3km før og 3km etter på fire økter så har du plutselig 24km mer rolig per uke. Jeg gjør det til og med på easy runs og så lar jeg heller pulsen få gå opp litt på midt delen. Men det er sikkert lurt å holde 1 lang helt rolig hele veien per uke som du gjorde.

1 Like

Ikke dumt!

Hva får man egentlig ut av dette tempoet her? For min del blir dette så rolig at jeg vil definere det som lapskaustrening.

Men hvis jeg forstår dere riktig så skal dette bidra til utholdenhet men på en veldig skånsom måte?

Selv vil jeg helle foretrekke rask gange i 6-6,5 km/t kontra å liksom løpe i 8,5 km/t. Føles litt rart å skulle «løpe» så sakte. Intuisjonen min sier at enten så løper du eller så går du.

Dette er dog bare min personlige preferanse som jeg ikke har prøvd å forankre i vitenskap.

Det du får ut av å løpe rolig versus å gå fort er å bygge perifer utholdenhet spesifikt mot løping, du kan bygge løpsøkonomi og teknikk og dessuten la kroppen herdes og tilpasses støybelastningen. Etter hvert som man gjør dette regelmessig vil de fleste merke at de løper stadig fortere med samme puls, så det gjelder å være litt tålmodig i begynnelsen og komme over den første kneika.

Ved å legge en bolk først og sist i en kanskje ellers intensiv løpeøkt får du en jevn og skånsom oppvarming av de samme muskler og sener som skal jobbe ved høy hastighet, og du vasker ut slagstoff og melkesyre og får bedre restitusjon fra nedjoggingen.

rolig trening er grunnmuren, det er her du bygger fundamentet til de raske øktene, det er ikke bærekraftig å bare løpe fort hvis man vil ha volum.
Jobber med mitokondrier, oksygen, næring, fettborbrenning, styrker sener og ledd (muskulær herd) og aktiv restitusjon.
Lav belastning = kan gjøre det ofte = lavere puls på hardere økter senere.

Lapskaus tenker jeg det blir mer når man skal begynne å blande inn rolig og fort i en halvkort/halvlang økt som gir deg litt av alt men ikke nok av noe. Alt trener utholdenhet men restitusjonstid blir lenger og volum over tid blir lavere.

Rolig bygger volum / utholdenhet, intervaller bygger fart.
Tenk formål med økt og del det opp i kvalitetsøkter.

2 Likes

Disse videoene er veldig informative når det kommer til fysiologisk påvirkning av forskjellig type økter og hastigheter; https://m.youtube.com/playlist?list=PLc_I0Sh6IFbTLN1wx5K9F7qi1GV3WvkgL&ra=m

4 Likes

Fin den videoen hans om easy runs, forklarer litt om mitokondriene bedre enn meg

3 Likes

Han har også en interessant plan for hvordan man kan strukturere treningen

1 Like

Har kjørt mest rolig men begynt med litt terskel igjen. Er fornøyd med utviklingen av fart/puls så føles som om den rolige løpingen har gitt avkastning, blir spennende å følge med på utviklingen videre

Pace vdot 44 4:43
Makspuls 193
Terskelpuls 83-89% 160-172
Lav terskel: 160-165
Høy terskel 166-172

3x2km drag med 120s aktiv pause
13 April: 4:53 (163), 4:48 (167), 4:43 (169)
27 April: 4:50 (159), 4:59* (161), 4:48 (162) - GPS problemer på drag 2

3x2km drag med 90s aktiv pause
8 mai: 4:39 (161), 4:40 (166), 4:44 (168)

3 Likes