Nei 
Du kan jo også gjøre det manuelt. Trykke på lap. Hver gang du passerer 400m. Det vil jo bli 100%
Ja det går jo greit, men ble obs på hvor dårlig gpsen er. Det var mye mer eksakt når jeg kjørte fra telefonen tidligere
Du kan muligens velge Baneløp også istedenfor Løping som aktivitet?
Skal være mer nøyaktig og ikke kutte svingene
Ok ser at det er noe som heter track and field running, skal teste den!
Holder på med Marius Bakkens bok Løping. Må si at jeg foreløpig er veldig fornøyd med den. Jeg liker hvordan det han skriver er mye mer i tråd med egne tanker rundt trening, og at den på en fin måte gir meg et enda tydeligere skille mellom tankegangen man bør ha rundt løping og styrke (uten at det på noen måte er nevnt).
Jeg innser at jeg har tatt med meg litt vel mye styrketankegang inn i løpingen, hvor jeg har tenkt at man skal skape progresjon med å prestere bedre enn tidligere, heller enn at progresjonen kommer ved å ha mest mulig stimuli rundt en intensitet som er konstruktiv, men kanskje mest av alt lite belastende. Jeg har ligget på feil side av terskel på terskeløktene mine og generelt hatt litt for krevende rolige turer. Jeg har bare tenkt at jeg klarer å gjennomføre det, men har ikke tenkt på hvordan dette konstant pusher meg mot overbelastning og overtrening, selv om det kanskje bare handlet om at jeg jogget i 6 pace i stedet for 6,20 eller hadde intervalldrag på 4,20 pace i stedet for 4,40. Nesten litt flaut at jeg gjør denne feilen, med tanke på hvor nazi jeg er på å regulere totalbelastningen på styrketrening. Samtidig vil jeg egentlig tro at dette er en feil mange som fokuserer på utholdenhet også gjør. Det er sjelden jeg ser noe som vitner om at “utøveren” i det hele tatt forsøker å regulere intensiteten. Det er heller hyperventilering og “tyning” fra første sekund av.
Jeg skjønner i det minste hvorfor utholdenhetsutøvere nærmest konsekvent virker å misforstå prinsippene for styrketrening, da de benytter tankegangen fra kondisjonsidrett; for lav intensitet, for høyt volum, for mye i reserve når de stopper settet. De forsøker å skape fremgang med å ha volum innenfor det kontrollerte, ikke kvalitet innenfor det intense og krevende.
Har fortsatt mye igjen av boka, så håper jeg får meg noen nye a-ha/duran duran-opplevelser. Det er få ting som gir meg så mye glede som å forstå noe jeg allerede behersker på et OK nivå, på et dypere nivå eller som endrer perspektivet mitt helt, selv om kunnskapen er den samme. Når jeg først er på villspor her, fikk det meg til å tenke på noe (jeg mener) Ingvar Ambjørnsen skal ha svart en gang på spørsmålet om hvorfor det er vits å lese den samme boka to ganger: Selv om boka er den samme, er ikke du det.
Jeg vet ikke hva det var med det svaret, men det gjorde inntrykk på meg av en eller annen merkelig grunn. Om det var så finurlig svar som jeg skal ha det til vet jeg ikke, men jeg har funnet mye glede og kunnskap i å ha denne tankegangen.
Kjenner meg igjen i det der! Høres ut som en nyttig bok.
I dag fikk jeg i hvert fall jevne og fine tider på intervallene, selv om de var litt skuffende i forhold til den snittfarten som jeg skulle ønske, var de nok midt i blink der jeg bør ligge fysiologisk (altså om man tar bort sitt ego). Rent grafisk skulle gjerne den siste pausen km 8 gått litt roligere rundt 6:30 tempo. 
Ligger an til solid økning i volum på meg denne uka da! Først og fremst fordi jeg prøver å lure inn litt fart med 400m intervaller på bane på onsdager.
Når vi snakker volum 
](Miriam Myhren Bouchleh sprang 100 ultraløp på 100 dagar – no vil ho halde på i 150 dagar til – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeplan)
bra økt igjen!
Får du lurt inn litt rolige turer da?
Takk, det føltes som et gjennombrudd for meg med kontinuerlige intervaller. Ja det det er på lørdagene, så ut på rolig tur imorgen! Heter søndagstur men
Fra en nerd til en annen, Marius har faktisk akkurat kommet ut med enda en ny bok. Denne gangen på engelsk for det internasjonale publikumet. Han skriver på Reddit det er ca 50% overlapp, så det svært enkle fra boken løping er ute. Så her går han enda mer i detaljene for de proffe og forklarer dypere hvordan den norske metoden fungerer.
Men du har fått med deg det viktigste, holde seg på trygg sone og ikke hele tiden tippe over. Jeg har ikke fått hjem den nye boken enda, måte bestille fra Amazon😅
Derfor liker jeg godt teknikkene fra Norwegian singles method, der legges det opp til å trene slik at man kan trene terskel 3 ganger i uken pluss rolig/langtur innimellom der. Så da er det viktig å lære seg å treffe rett, så der finner man også inspirasjon/tips til hvordan finne korrekt pace.
Jeg er veldig eksplosiv av natur så jeg kombinerer styrketrening med løping, men det med krever enda mer fokus på balanse. Har vært veldig forsiktig med å løpe noe særlig over terskel, inspirert av NSA. Men ble faktisk inspirert til å løpe mer hardere økter og mer 45/15 med fremdeles god kontroll, men høyere fart enn vanlig terskel. Men NSA gjengen har bevisst at du absolutt ikke trenger å løpe hardøkter for å bli bedre og at du kan ha kontinuerlig fremgang med kun terskel/rolig og eventuel testløp/konkurranser her og der. Så det er ingen must å være i sone 5… de fleste av oss mangler kun kondisjon ikke fart. Farten kommer plutselig når man blir bedre trent kan det se ut som for de fleste, ihvertfall for min del så kan jeg ihvertfall lett løpe raskt på korte distanser, men mangler kapasitet over tid så differansen blir stor.
Hehe alltid noen som løper mer og fortere, men for meg er det første gangen jeg løper så langt på en uke. Har ikke løpt noe særlig mer enn en cooper test på videregående før det siste året.
Egentlig ikke et bevisst valg, men mer et resultat av en strategi som ser ut til å fungere for meg
I februar hadde jeg en strategi om sone 1 rask gange til og fra jobb. Det bare tapper meg for energi. Så definitivt bedre etter at jeg tok bort dette (jeg går fortsatt men i zombie tempo). Enda bedre når jeg begynte med lange aktive pauser i forbindelse med intervalltrening,
En fordel med en plan som du følger er ikke at du ukritisk skal fortsette med den uke etter uke, men du får en baseline og utifra den kan du gjøre endringer og se effekten (så klart mer komplisert enn jeg fremstiller det siden du har andre faktorer som også spiller inn).
En annen løpebok som kan være verdt å sjekke ut
Jeg må kanskje sjekke ut den også etter hvert! Har som sagt ikke kommet så langt i boka, men håper at det er mer konkrete forslag til planer, for det er enkelte ting han skriver om som jeg forstår, men samtidig ikke helt. Har ikke gjort all verdens forsøk på å forstå det 100% i håp om at det kommer mer senere i boka. Kommer absolutt til å benytte 45/15 og dobbel terskel fremover, så håper jeg får satt det inn i et godt system.
45/15 er en kjempeøkt, får mye tid på overfart - billig
Her er pulskurve på meg etter 30 stk, med en liten pause på 2 min.
Har ikke hatt tid til å lese så mye enda men hørte han sa han håpte boka kunne brukes som ett oppslagsverk, og ikke nødvendigvis måtte leses fra A til Å - selvom det er måten jeg har gått frem på foreløpig også
Prøvde meg på lukket munn første 6km, merker at det påvirker pulsen ganske mye, men det positive er at jeg får et ekstra gir når jeg åpner opp munnen
| Drag | Snitt | Puls | Kommentar |
|---|---|---|---|
| 1 | 4:27 | 172 | kunstig høy (nesepust) |
| 2 | 4:19 | 169 | mer naturlig |
| 3 | 4:20 | 167 | best / mest effektiv |
Kommer likevel til å øve kroppen litt på dette fremover
Sjekket den ut, og den virket interessant. Spesielt om man får et vær som gjør at farten burde tilpasses etter det. Kan sikkert være nyttig i mer kuperte løyper også. Hadde tilnærmet perfekte forhold i går med 8 grader, litt sol og lite vind, så da var det ikke nødvendig med tilpasninger. Den planlagte pacing strategien fungerte ypperlig, med negativ splitt
Ble det ny pr?
Jepp, ble PB med et par minutter. Lå på en fart som omtrent tilsvarte tangering første halvdel, og økte farten etter det. Akkurat som beskrevet i et tidligere innlegg, da du spurte om pacing strategi før løpet. Kanskje en vel konservativ åpning, men den tilnærmingen gir en bedre løpsopplevelse enn om man åpner for hardt og slukner siste halvdel.
På onsdager har jeg begynt å ta en kort økt på bane, bare 4x400m siden jeg trenger hvile mellom 3x2km på mandager og 4x1km på fredag. I dag tok jeg 400m rask og 200m rolig mellom hvert drag, så jeg ble overrasket da det sto «you set you PR in the mile 6:34». Så selv med rolige men aktive pauser slo jeg forrige tid (riktignok med bare 1 sekund). Merker meg også at den regner hver runde som ca 0,38 så faktisk enda litt bedre mile tid om jeg regner runder (nærmere 6:20+). Jeg trodde ikke at det hadde skjedd noe her på de kortere distansene men tydeligvis litt bedring. Vanlig testløp vil jo bli spennende å se resultatet på
25 mars: 1:50 (154bpm), 1:40 (163), 1:33 (163), 1:32 (170) - 400m rolig i mellom ca 2:25
1 april: 1:31 (170), 1:32 (175) 1:33 (174), 1:33 (173) - 200m rolig i mellom ca 52s