Åh jeg skulle fortsatt til 18,14km i går 

Har slitt litt med ryggen i starten av løpesesongen i år. Men oppoverbakke går bra. Løper derfor en 1,3km motbakke med ca 10% stigning. (+ sykling og styrketrening)
Men vet ikke hvordan jeg skal bruke pulsklokka i motbakkeløpene. Den viser puls, tid, distanse, restitusjonstid etc, men går i surr med anbefalinger av økter.
Bør jeg variere farten som ved vanlig terrengløp (basis, terskel, sprint) eller se det som lange intervalløkter?
(Basis, lav puls, blir veldig sakte med 10% stigning)
Hva med litt rolig svømming? Tenker at støtbelastningen fra løpingen er noe du vil unngå
Skal teste makspuls en dag. Mye mulig den er redusert en del.
Det er puls / tid i pulssoner som har noe å si. Fart er irrelevant i terreng / motbakke tenker nå jeg
Tenkte sjekke makspuls tidligere i uka i skikkelig motbakkeløp, men hadde ikke i meg å skvise sitronen helt opp denne dagen.
Kreftene i beina tok slutt ca halvveis etter mye tung styrketrening siste ukene.
Var nok ganske nært i siste sluttspurten.
Når jeg går i åsen ved siden av huset, så kommer pulsen godt over 150 av å bare gå. makspuls kommer av rolig jogging 
Selvsagt, det er bare humor! 

Har kjørt litt motbakke intervall siste uken, 4 x 500 i en ganske bratt bakke. Må si meg enig, føles veldig bra å blåse skikkelig ut, kjenne blodsmak i munnen og at brystet skal revne. Da føles det som en lek å løpe på terskel etter det, og du vet hvordan det virkelig føles når du har det jævlig. Så fint å teste grenser med intervall og motbakke. Men jeg tror det er er kraftig virkemiddel som skal brukes med omhu.
Hadde en perifiær kjenning som døde under 4x4 i fjor. En relativt frisk kar i starten av 40-årene. Om det var løpingen som tok livet av ham vites ikke, men jeg har det i bakhodet når jeg løper intervall.
Saugstad ligger vel tett opp til min filosofi.
Jeg løper intervall fordi det er gøy. Vet skaderisikoen er stor. Prøver å gjøre det en gang i uka. Resten av treningen er moderat.
Da kunne nok dette skjedd før eller senere uansett. Jeg prøvde blåse liv i en kar med HLR for par år siden, han falt om gående i slak motbakke rett bak meg. Frisk kar det og.
Det er farligere å ikke trene. 4x4 blir brukt på hjertepasienter også, da gjerne gående på mølle i motbakke for å ha full kontroll på puls.
For all del, det var bare en anekdote. Ikke ment for å
Skremme noen. Men jeg har det i bakhodet når jeg hiver etter er pusten og smatter på blodsmaken. Kommer til gi meg kjapt hvis jeg føler meg dårlig utover den vanlige, jævlige følelsen man får når man har tømt seg totalt 
Da løper du ikke hardt nok 
Neida, men jeg synes ikke det er gøy akkurat. Heller en kombinasjon av jævlig og nyttig.
Jeg er veldig enig med det meste Saugestad sier i den artikkelen, bortsett fra at 4x4 er en “hype”
Jan Helgerud forsket fram den intervallmetoden på 90-tallet som en tidseffektiv enkel økt for å øke VO2 max med lite slitasje og restitusjon. Det er det fortsatt.
Intensiteten skal ligge på 85 - 95 % av makspuls.
Problemet er nok heller hvordan folk gjennomfører 4x4 enn selve modellen.
Hadde han sagt f.eks 20x400m hadde jeg vært mer enig
Også slår det meg at det begynner å bli mange som skal prøve tjene penger på denne løpeboomen vi har om dagen 
Det er gøy å løpe fort og så blir det jævelig, men det er jo bare fire minutter. Lever for det første minuttet.
Samtidig, man skal etter fire intervaller kunne løpe et femte. Kanske du løper for hardt?
Har også tenkt i de baner. Men føler at jeg har hatt nytte av variasjon (mer motbakke pga rygg).
Blir kanskje som i styrketrening at man bør endre øvelsene av og til for ikke å stagnere.
Ser jo at jeg løper fortere oppover nå enn for et par uker siden. Belastningen har blitt mindre og restitusjonstiden kortere. Har også sovet bedre.
Blir spennende når jeg snart kan teste gamle løyper igjen der jeg vet tidene jeg pleide å løpe på.
Den metoden til Bakken er helt bænkers og anbefalt metode 
Måten jeg prøvde på med 4km motbakke er vel ikke anbefalt. Det blir veldig hardt og funka ikke helt denne gangen. Dette er en løype jeg har løpt all out hver vår i mange år hvor jeg virkelig har klart å presse på for å slå meg selv og da har jeg brukt det som en makspulstest også.
Man blir sterk og seig av motbakker. Jeg tror det er lettere å overføre til rask flatløping enn motsatt
Er det noen av dere aktive løpere som kan anbefale noen bra terreng sko? Tenkte begynne løpe litt igjen. Veier 100 kg så bør ikke være for myke og helst med et carbon innlegg for litt respons kanskje.
Hvis pris ikke er noe dilemma er det bare å gå for denne:
Hadde den første Tecton X og syntes den var helt konge bortsett fra veldig dårlig grep hvis det var vått/sleipt - men de har oppgradert sålen nå.
Eller kanskje Asics Fuji Speed2 den tror jeg har plate.
Bruker selv VJ maxx2 og er veldig fornøyd med den så lenge jeg er på sti, men den har ikke plate.
Har kommet veldig mange nye terrengsko i våres så jeg har ikke helt oversikt utover de nevnte.
Har litt dårlig erfaring med Hoka fra tidligere, syns såla/dempingen slites fort men skal sjekke ut Asicsen. Takk