Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Rolig men progressiv 8km ute i sola i dag

1 Like

Failet litt på måling av makspuls, så må forsøke igjen en annen gang. Vi har en bakke på over 500 meter i nærheten, men den er alt for bratt. Forsøkte meg der, men tror den var mye mer utmattende muskulært enn kondisjonsmessig. 30 sekunder ut i det siste draget klarte jeg såvidt holde overkroppen oppreist. Følte absolutt ikke jeg klarte å tyne meg og ser pulsen peaket på det andre draget, ikke tredje. Fikk 191, som jeg også fikk på en terskeløkt hvor jeg følte jeg hadde mye å gå på. Var muligens litt dumt å utføre økta såpass tidlig på dagen også. La inn 195 foreløpig.

2 Likes

Husk at hardt fra start ikke betyr usain bolt fart :sweat_smile:

2 Likes

Det skortet nok litt på gjennomføringen også, ja😆

Forsøkte faktisk å legge meg på en fornuftig pace, men det er mulig det eskalerte vel raskt. Det første jeg la inn var høydejustert tempo, ikke tempo, men det var kanskje vel hardt uansett.

2 Likes

Kommer litt an på terrenget, teknikken og farten din også. Er det veldig teknisk (stein, røtter, osv) så foretrekker noen ankelstøtte mens noen (som jeg) som ikke sliter med overtråkk foretrekker lavere sko. Demping er godt hvis «terreng» betyr harde stier eller grusveier. Hvis du skal opp i det alpine er tynne såler best.

Jeg har noen par Hoka Speedgoat som jeg syns er et fint kompromiss eller «allround». Så har jeg noen La Sportiva med litt bedre grep til brattere turer, og noen veldig tekniske NNormal Kjerag som sitter som en geit på ur og sti men har veldig lite demping.

Men du kan hende har annen fot og annen stil enn meg, så kan være man må prøve seg litt frem.

3 Likes

Har ikke prøvd disse selv men vet at de er så lette at man fort kan løpe på seg en skade. I tillegg vil jeg tro platen gjør at du ikke kjenner underlaget, noe som vel kan være både bra og dårlig. Kan ikke tenke meg at flertallet har noe særlig utbytte av en sko til nesten 4000kr som blir fort utslitt.

Det er jeg helt enig i. Men skal man løpe løp ala Ecotrail i Oslo eller Trondheim eller andre konkurranser på stor sti med litt fart tror jeg ikke finner man noe bedre heller. Slitestyrken skal ha blitt bra men har ikke tatt meg råd til å prøve den :sweat_smile:
Vil man ha noe enda raskere har man Hoka Rocket X Trail også.

Har en normal fot men liker litt ankelstøtte også for litt mer utfordrende terreng i fjellet blant annet. Mulig vanskelig å få i pose og sekk i en sko men takk for tips!:slightly_smiling_face:

Har aldri tråkket over, men jeg har skrapet ankelen mot stein og røtter og det gjør &%!"#& vondt. :stuck_out_tongue:

Problemet med sko med ankelstøtte er at det blir enormt varmt, for det er her blodårene i leggen er mest “utenpå” og det er normalt et sted man kvitter seg med mye varme. :stuck_out_tongue:

1 Like

Dette er en illustrasjon av hvordan jeg helst ville løpt på «sti»

5 Likes
1 Like

En «norsk» variant

På vei ned fra Skorvetoppen/Nordnibba i Telemark :slight_smile:

Traff på et ungt par som løp der. Hun klagde på at de løp i lyngen hvor hun ikke så bakken under. Han sin kommentar var at da slipper vi å løpe i steinene som han stakkaren der borte går i. Hun bare: ok. :see_no_evil:

Traff også på et par ultraløpere med staver :stuck_out_tongue:

4 Likes

Det har skjedd noe med løpingen min, for nå har i det minste klokken begynt å anbefale meg annet enn base-økter. Har fått opp 3x3x15sekunder med «gi alt», og lange pauser, flere ganger i det siste. Uvant å ha en økt på en time hvor det er totalt 135 sekunder med drag-tid. Jeg føler meg helt Geir Moen der jeg fiser rundt mellom minstepensjonister og småbarnsmødre, så skal ikke klage. Øktene kan ikke utføres på mølle heller, så det tvinger meg ut. Føler meg generelt veldig bra og effektiv teknikkmessig under maksspurter.

Ser ut som toppfarten er ganske nøyaktig 30km/t.

4 Likes

Hvilke joggesko anbefaler folk for en mosjonist som stort sett løper på en kombinasjon av grusveier og asfalt?
Er ingen racer så sko som er gode for helsa er viktigere enn sko som gir høyest mulig fart :slight_smile:
Helst noe som er litt slitesterkt. Syne mye joggesko varer veldig kort selv med min beskjedne bruk.

Har brukt Hoka Challenger til vei, grus, sti og fjelltur. De ser ikke ut etter et år, men de gjør fortsatt jobben. Har nå gått for VJ Maxx2 til sti og fjelltur, for Hoka Challenger har ikke spesielt godt grep på f.eks. vått fjell.

1 Like

En stabil mengdetreningssko er Brooks Ghost 17 /18

2 Likes

De ser bra ut, jeg er egentlig fornøyd med mine ADIDAS ADIZERO, men størrelsen ble for stor og da får jeg enten gnagsår på lilletåen eller litt irritasjon på oversiden av foten med sånn heel lock snøring når volumet blir høyt, men kan fungere å veksle litt mellom de to kanskje

30 km har gått fra å være mål/tak for noen måneder siden til å nå bli gulv/rolig uke

Har også begynt å legge inn litt høyere intensitet men mer sone 3 enn 4 foreløpig (dette er all treningen ikke bare løping dvs også litt styrke og svømming)

3 Likes

Du må prøve ulike selv. Jeg prøvde 4-5 ulike da jeg kjøpte sko seinest. De billigaste, enkleste satt best på foten och føltes best at gå og røre seg i.

1 Like