Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Nå har jeg lagt bak meg en uke med “bare” 35 kilometer totalt. Kroppen har sikkert godt av en rolig periode for å få absorbert belastningen, men generelt vil jeg si at jeg fungerer mye bedre på høyere volum; jeg blir ekstremt rastløs og føler jeg har alt for mye overskuddsenergi som igjen gjør at jeg sliter med å sove for jeg er ikke sliten på noen måte, kroppen kjennes mindre fresh ut og ting går liksom ikke av seg selv lengre.

Kort sagt; jeg blir overall mer “sliten” og kjenner mer på overbelastning av å trene mindre.

Jeg kommer til å være veldig påpasselig ved eventuelle tegn på overbelastning fremover, men så lenge kroppen kjennes bra ut og formen er stigende, kommer jeg til å fortsette med en del høyere volum. Jeg skal uansett ha respekt for intensiteten under treningsøktene.

3 Likes

Har du vurdert å legge til noe annet i deload ukene, sykling e l

1 Like

Har vurdert å begynne med romaskin, men har da ikke tenkt spesifikt på deloadukene, men for å erstatte en rolig langtur samtidig som jeg skåner beina.

1 Like

Postet nylig en video her som tok opp det med å skåne bena fra overbelastning ved å trene alternativer. Problemet er at man da fortsetter å øke forskjellen mellom utholdenhet i hjerte/lunge og utholdenheten i sener/muskler som brukes i løping. Såvidt jeg kan se, så er anbefalingen heller å øke løpevolum saktere? :thinking:

2 Likes

Det er nok et godt poeng! Strengt tatt føler jeg ikke at jeg trenger rolige uker. Det var egentlig mer et lite forbehold siden det jeg holder på med er veldig mye (som jeg er enig i), men jeg merker ikke noe til at det er for mye. I tillegg likte jeg (tanken på) dynamikken med å kunne ta det rolig med god samvittighet, helt til jeg fant ut hvor kjedelig det var. Planen nå er å øke med 10% ukentlig til jeg når 100km/uka eller merker at jeg trenger å roe ned. Om jeg starter med alternativ kondisjonstrening vil selvfølgelig dette gå av denne kvoten.

Kjæresten min leser en bok nå hvor det står om hvordan mitt kosthold gir betraktelig raskere restitusjonstid. Jeg skal lese den når hun er ferdig for å sette meg litt mer inn i det. Men det er det jeg opplever er tilfellet hos meg. Jeg føler ikke at jeg har gassen i bunn, men heller at jeg er i en flytsone hvor jeg har fjernet foten fra bremsen.

2 Likes

Det fikk meg til å le :smiley:

Synes det høres ut som en grei plan. Såvidt jeg har forstått, så skal du også være forsiktig med å øke lengden på lengste tur/intervall mer enn 10%. Så ikke plutselig finn på å løpe et helmarathon for moroskyld uten å ha løpt 33, 36 og 39 km på treningsturer først. :stuck_out_tongue:

Jeg har noen legger som hater meg og det å få startet opp løpetrening som leggene mine liker nå på vårparten er noe dritt. Tok en rolig løperunde i går på mykt underlag og ikke så høyt tempo. Kjente ene leggen litt under løpingen, men ikke noe i dag, så ser ut til å ha funket.

1 Like

Jeg tenkte mer på følelsen av inaktivitet, ikke hard trening men alternativ lett mosjon, kan hjelpe på søvn og brenne av litt energioverskudd (uten å gå mye utover restitusjon) som du tok opp @RogRak . Mentalt ville jeg ikke tenkt på det som trening. Ingen fasit så klart.

1 Like

Godt poeng!

Tror det er lurt å ha type A-A-B uker hvor man tar ned belastningen i B, hver 3 eller 4 uke. Men da på kvalitetsøkter / høy intensitet, ikke nødvendigvis på volum eller hyppighet. Du trener like mye, til og med kanskje litt oftere, men tar ned intensiteten slik at totalbelastning blir mindre og kroppen får absorbert hard trening. Så kan man øke høyintensitets minuttene igjen i påfølgende A-A-B blokk.

2 Likes

Jobb og annet kom i mellom mandagstreningen, men fikk til en rolig tur på 15km i dag så håpefull om at volumet kan bli ok denne uka. :chart_with_upwards_trend:

Må si at jeg virkelig digger en lang (for meg) og rolig tur selv om tempoet sikkert er langsommere enn naboene til @InVivo

4 Likes

Hvordan gjør dere andre om dere mister enn treningsøkt eller to (om ikke det er pga sykdom el skade så klart)

• Flytter til en annen dag
  • Øker volum eller intensitet på andre økter
  • Hopper over de øktene den uka
  • Just run

0 stemmegivere

Til dere som har Garmin og endurance score/utholdenhetsscore, hva er den på?

Selv bikket jeg 6700 i dag. 1. april hadde jeg 6100.

1 Like

Dette skjer ofte for meg påfølgende natt om jeg klarer å holde hele turen rolig

1 Like

Hvilken fart ligger du i på en rolig tur?

6:10 ca, men kan variere litt med noen veldig rolige på 6:30/km (ren sone 1) og noen mer moderate mot 5:30 ( sone 2)

De litt raskere er da gjerne kortere

Løp sakte blir raskere gjelder det morsjonister som løper mindre en 7 timer i uken

Helt klart. 7 timer i uka er veldig mye hvis du skal løpe full fres.
40 km i uka tilsvarer ca 3.5 til 4 timer for meg

Jeg postet denne i tråden om kosthold så feil :slight_smile:

Har begynt så smått og jogge litt, ikke mye kanskje 1-1,5 ganger om uken men kombinerer det med gange.

Tar ikke tiden når jeg jogger men har en rute på ca 8km så når jeg jogger er det så langt / blir i sommer:

• 1km jogging 1km gange inntil 8km
  • 2km jogging 1km gange inntil 8km
  • 8km veldig rolig jogging

Kommer til å supplere litt med knebøy, push-ups og rolige økter på ro-maskin, i tillegg går jeg ofte 8km ruten uten jogging bare gange, men da er den totale lengden 14km der har tiden totalt så lamgt variert alt etter dagsform fra 2t 07 min til 2t 32 min.

3 Likes

Kjempe bra som start. Hvis du bruker pulsklokke så bruk den bare til å begrense pulsen. Løp i lett terreng og gå i tyngre. Tilpasning går fort kondisjons messig, men muskler trenger tid

4 Likes

Om du skal bygge volum og kontinuitet ja, om du allerede løper et visst volum som du er fornøyd med, og du ikke sliter med skader eller overbelastning, nei du blir ikke raskere av å ta ned intensiteten