Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Jeg tror spørsmålet her blir litt feil stilt. Ingen blir automatisk raskere av å løpe saktere. Men blir raskere av å trene mer og tar man de rolige turene rolig tåler man mer og hardere trening over tid.
7 timer i uka er et volum hvor de fleste løper mesteparten rolig.
Hvis raskt f.eks er 4:00 pace x 7 timer blir det 105 km i uka - da må man ta det litt rolig og.

Hørte pod med Ida Robsahm i dag som er blitt en av norges råeste fjell løpere. På tampen av sesongen i fjor hadde hun 6-7 uker (mener jeg hun sa?) hvor hun la om til asfalt og løp maraton under 2:30. Hun løper intervall to dager i uka, ellers bare rolig på sti. Dyktig dame :muscle:

3 Likes

Ja, jeg er mest redd for knærne mine for å si det slik, men jeg går ganske mye.

Postet for ikke så lenge siden at jeg fastet i 6dager iløpet av mars og da hadde jeg normal gange iløpet av de dagene, ikke helt normalt på lengde mtp at jeg gikk nærmere 170km men det gikk fint selv om bena var ømme :slight_smile:

Men jogging er mer belastende så får se utover sommeren.

3 Likes

170km på 6 dager faste? Hvordan føles det. Blir du generelt utmattet

Denne likte jeg. Skal prøve å legge inn litt mer sti løping.

Begynte så vidt med intervaller i dag og fikk inn første omtrent som forventet 4:01 men gikk fort tom på de neste dragene selv om pulsen holdt seg bedre enn før all denne rolige løping jeg har gjort. Fikk ikke vondt eller noen plager. Tenker at kroppen rett og slett er uvant med det tempoet etter bare rolig og terskel og får begynne litt lavere neste gang.

2 Likes

Har aldri fristet med bakkeintervaller men siden det det gikk så som så i dag tenkte jeg å prøve det i morgen og få litt vo2 stimuli. Hvor lange og mange kjører dere?

1 Like

5 x 500.

Prøver å holde igjen og øke mot slutten, men det er ikke så lett :sweat_smile:

Testet meg på 3k forleden. Klokket inn på ca 12.28. Greit fornøyd når jeg har under 40km i beina i år

4 Likes

Kult, på gata eller bane?

Gate, asfalt.

Men 5 x 500 full pinne gir blodsmak i munnen altså :drop_of_blood:

1 Like

Jeg skulle gjerne se om jeg kan sette noen Pb-er på kortere distanser, men de renoverer løpebanen for tiden så jeg må finne et alternativ. Synes gpsen er for ustabil til å ta testene på asfalt og så går det jo litt langsommere enn bane

Tror mile tiden min er lettest å slå siden den ble satt under intervalltrening der jeg løp 400 metere og jogget 200m imellom som aktiv pause.

1 Like

Det gikk egentlig helt greit for min del, men det er ikke noe jeg anbefaler for hvem som helst.

Jeg har ikke god kondisjon og er ikke sterk i kroppen, men på vanlig gange er jeg nok litt seigere enn mange som er i “bedre” form.

Kroppen responderte greit, følte egentlig bare behagelig trøtthet og forbedret søvn, men var selvfølgelig litt sliten i bena.

Hodet fungerte også godt.

6931 nå.

Vanskelig å si noe om fremgangen siden jeg ikke har en normal meg å sammenligne resultatene med. Men om vi igjen tar utgangspunkt i 1. april, er dette endringene:

Utholdenhetsscore: 6100 til 6931
Vo2-max: 52 til 54
Terskelfart: 4:37 til 4:25
Prediksjoner:
5km: 21:44 til 20:04
10km: 45:25 til 43:07
Halvmaraton: 1:41:03 til 1:36:08
Maraton: 3:58:41 til 3:31:40

3 Likes

Jeg prøvde meg på mellomdistanse løp, en ikke standard distanse på 1400m. Litt morsomt å se utvikling på kortere distanser med tanke på mye rolig løping og litt terskel. Veldig lite vo2 maks intervaller.

Satte pb på både 1/2 mile, 1km og 1400m (som jeg vel får begynne å tracke nå). 1/2 mile og 1km tider som delstrekninger i løpet

1/2 mile 3:06 3:22/km 260607

1k 3:25 3:25/km 260607

1400m 4:20 3:27/km 260607

Pulsen ligger lavere enn forventet mest i sone 4 og bare litt opp i sone 5 i løpet (28s) - snitt 163.

2 Likes

Raskere enn meg! :ok_hand:

1 Like

Ikke på lengre distanser :see_no_evil:

1 Like

Har funnet meg en 3 km løype som starter og slutter ved inngangsdøren min. Den er ikke helt flat noe som helst sted. Enten går det slakt eller bratt oppover eller nedover. Det er små “kneiker” der den går på grusvei osv.

Et lite utdrag av tidene mine de siste ukene:
23 min (gikk alle nedoverbakker)
21 min (gikk noen nedoverbakker jogget sakte nedover ellers)
19 min (jogget sakte nedover de to bratteste bakkene)
17 min (jogget sakte nedover de to bratteste bakkene)

Vil jo tro jeg kunne løpt 3km på rundt 14 min hvis det var helt flatt. Det går en god del ekstra energi oppoverbakke som jeg ikke helt får tilbake nedover fordi jeg prøver å unngå skader. Jeg er heller ikke helt dau når jeg kommer hjem igjen.

Utenom å løpe denne runden, så løper jeg litt med barna på tirsdager når det er orientering og har fått et par fjellturer med barn i helgene.

Jeg er nesten mest fornøyd med å ikke kjenne noe forverring i leggene og ikke noe smerter i knær/hofte. Sånt man tenker på når man er 48. :stuck_out_tongue:

Har etter å ha hørt på RogRak om hvor lite styrketrening som skal til for framgang trent to ganger i uka for å kunne løpe/gå fjelltur. Trener da bulgarsk utfall. Startet uten vekter, er nå på 2x10 kg. Varmer opp med knebøy med 2x10kg.

3 Likes

Noen løpere her som er er plaget med pollenallergi?

Føler at når det er pollensesong så blir der vesentlig tyngre å løpe for min del. Noen andre som opplever det samme?

1 Like

Jeg er litt usikker. Har hatt perioder hvor det har vært veldig tungt å løpe som sammenfaller med pollensesongen, så har spekulert på det tidligere, men aldri fått noe bekreftet.

Har en lang historikk med problemer med nesepust osv, så det hadde absolutt ikke forundre meg.

Til tider er det ikke mulig for meg å løpe i pollensesongen. Har bare ingenting å gi, må hoppe av 3D-møllen etter under 60 sekunder.

Vil tro plagene mine knyttet til allergi kan defineres som fatigue.

3 Likes

Tar du allergimedisiner? Er du veldig tungpustet? Hvis luftveiene dine har trukket seg sammen pga allergien, så kan astmamedisiner som åpner opp hjelpe.

Jeg sleit noe sykt med halsbetennelser spesielt på høsten, endte opp på astmamedisiner og har ikke hatt en halsbetennelse etter det. Knapt vært sår i halsen.

1 Like

Tar Aerius. Føler meg nesten like tungpustet på flatmark som bakkeløp.

Har egentlig ikke løpt på 6-7 år, så hadde glemt hvordan følelsen var :sweat_smile:

1 Like