Jeg synes det med puls generelt er komplisert, for mitt inntrykk er at det er en veldig forenkling som ofte kommuniseres. Dette betyr ikke at det dere sier ikke stemmer, for det tror jeg absolutt at det gjør. Jeg synes bare at det er rart at faktorer som ofte blir ansett som indikasjon på god helse og potensial, overraskende ofte finnes hos personer med dårlig helse.
Hvilepuls for eksempel; jeg har ikke tellingen på hvor mange personer jeg har hørt komme fornøyd fra legen for å fortelle at de har hvilepuls som en toppidrettsutøver og at legen mener de er i god form. Felles for de fleste av dem er at de er i ganske dårlig form. Min mor er en av dem som får denne beskjeden, og hun har en rekke ting som vitner mer om at hun har et dysregulert nervesystem og en kropp som jobber overtid for å holde henne gående. Andre eksempler er venner som er 30kg+ overvektige som får beskjed om det samme. Selv om lav hvilepuls kan være positivt, tror jeg også at det kan skyldes dårlig regulering, hormonell ubalanse, lavt stoffskifte, mineralmangel og en kroppslig kompensasjon forårsaket av uhelse. For meg virker det rart av en person kan slite med blodtrykk, overvekt, astma, allergier og pust generelt, og samtidig ha hvilepuls som (og av samme grunn som) en toppidrettsutøver. Det er ingenting som tyder på at kroppene deres er i en tilstand som er “low maintenance”. Alt dette er jo prakteksempler på autominnmune lidelser og en kropp som er i ubalanse.
Makspuls; Haakenstad jobbet tidligere som idrettsfysiolog på testlab, og merket fort at personer med kompleksPTSD hadde notorisk høy makspuls og at det handlet mest om dårlige regulering av nervesystemet, som også gjorde seg gjeldende med manglende vagus-brems på pulsen i andre situasjoner. Så kan man jo si at makspuls er utelukkende fysiologisk bestemt og at en person med dårlig regulering av nervesystemet vil befinne seg i øvre sjikt av sitt makspotensiale og lett få en høy makspuls, men jeg savner personene med dårlig regulert nervesystem OG normal/lav makspuls. Det kan absolutt være at personer med høy puls er mye mer disponert for angstlidelser og traumer (som egentlig er logisk), og at man dermed allerede har ekskludert ut mange av de som har normal verdier. Det er også mulig at i en hverdag hvor man bombarderes av stress og panikk, på den positive siden får inn mye ufrivillige “trening” (blokker med høy puls gjennom “panikk”) som har positiv virkning på kapasiteten deres.
Den løpegruppa jeg er med i består hovedsakelig av barndomskamerater som jeg kjenner mye av bakgrunnen til, og om jeg skulle sagt en ting som virker å være ganske predikerende for deres makspuls (og vo2max), er det antall diagnoser og emosjonell bagasje. Vi er en gjeng på 40år+, hvor de fleste er i ganske dårlig form, og jeg med en vo2max på 54 ligger på snittet i gjengen. Vi har også noen som er i tydelig god form, to stykker som har løpt hele livet og en som har vært aktiv hele livet og nettopp begynt med løping. I tillegg har du meg som sånn sett er i god form nå, men hvor utholdenhetstrening knapt nok har vært tilstedeværende før de siste to årene. Alle disse tre har en lavere makspuls enn oss andre, og selv på en konkurranse hvor sistnevnte tok seg så mye ut at han kollapset og måtte ha medisinsk hjelp, hadde han en puls perioden før han kollapset som var under min gjennomsnittspuls i det samme løpet (183).
Jeg er egentlig ikke uenig med noen og har ikke noe veldig poeng med det jeg skriver. Etter at Haakenstad gjorde meg oppmerksom på koblingen mellom makspuls og traume, klarer jeg ikke å “u-se” dette, og det stemmer veldig godt med mine observasjoner. Sånn sett tror jeg at utholdenhetstrening kan være en undervurdert måte å bedre autonom dysfunksjon hos personer som sliter med dette. Om noe opplever jeg kanskje at tidligere makspuls er et tilbakelagt kapittel, hvor den eneste måten jeg kan oppnå den igjen på er å forfalle fysisk. Min høyeste pulsregistrering den siste perioden er 193. Da følte jeg at jeg ga alt og klarte såvidt å holde meg på beina. Tidligere hadde jeg 190-200 i puls på rolige turer, hvor jeg kunne prate helt uanstrengt og føre en samtale gjennom hele økta. Jeg ser liksom ikke for meg hvordan jeg skal klare å oppnå den samme pulsen nå.