Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Tok bakkeintervaller i dag siden det er midtsommer i morgen og ikke sikkert at jeg får trent. Bakken jeg løp i var litt i korteste laget

Bakkedragene

Drag Runde Tid Avstand Fart (min/km) Snittpuls (HR)
Bakkedrag 1 Runde 11 00:02:28 0,47 km 5:14 157
Bakkedrag 2 Runde 13 00:02:14 0,46 km 4:51 175
Bakkedrag 3 Runde 15 00:02:17 0,46 km 4:57 166

2 Likes

Ser du driver med intervalltrening og løper 6km, mens jeg enda ikke har klart å øke noe særlig fra 3km rundene mine. Jævla legger, senefester, muskelfester og whatnot. Får sikkert inn løpeformen i oktober. :stuck_out_tongue:

Fordelen med den 3km runden er at jeg kan ta den mens kidsa ser på barnetv på kvelden uten at det skaper noen problemer. Svip-svup så er jeg tilbake. Eneste problemet i dag var at det var noen å 20 grader, så etter å ha kommet hjem, så rant svetten. :stuck_out_tongue:

Synes leggene virker litt bedre nå, så kan nok øke til 5km om ikke så lenge, burde fint rekke det fortsatt inne i tv-tiden. Hadde null vondter i dag, men også null futt, så ble ikke 17min men 18:30. Sikkert like greit, så blir det mer oppbyggingen ned nedriving. :stuck_out_tongue:

1 Like

Hva med å pakke inn med 2 km rolig først og 1km rolig etterpå så har du doblet uten at det belaster noe særlig?

Min økt var 2km rolig, 1km med stigningsløp, 2,5km intervalldel, 0.5km jogg hjem

Antageligvis bør jeg satse på litt lavere intensitet på dragene og prøve å klare flere drag i stedet. Kom opp i 188 topp puls på tredje draget og det er såpass nærme min makspuls (estimert til 193) at det ikke nytter å få til noe særlig mer etter det.

1 Like

La på litt ekstra på løpeturen min, så ble 4,25km i stedet for 3km. Løp veeeeldig rolig hele veien så brukte 30 min i stedet for 18 min. 8,5 km/t er ikke akkurat noen kjempefart, men det var overhodet ikke vondt noe sted, så kanskje greit å bare øke litt og litt i lavt tempo. Det er litt bakker osv, så sikker 70+ høydemeter på den lille runden.

Jeg skjønner jo greia, for å unngå skader, så må man øke volum og ikke tempo først. Men gud hvor kjedelig det er og på asfalt i tillegg. :see_no_evil: Jeg skjønner jo hvorfor dere bruker apper osv for å tracke, da blir det litt gamification som gjør at man føler det har litt mål og mening.

Ville foretrukket stier, men for å være tidseffektiv og litt mildere på kroppen, så har det altså blitt ut inngangsdøra… Har stier 3 min gange fra huset, men eneste måten å få løpt på de er å drive med intervalltrening. :smiley:

1 Like

Du vet at det er lov å gå i oppoverbakker dersom målet er en rolig tur på stien :wink:

1 Like

Det tar meg ca 15 min å gå opp til et område som er noe som kan minne om flatt, så hvis jeg skal drive på i 30 min, så blir det å gå opp og så gå ned for jeg har ikke lyst å teste legger, knær og hofter med løping i bratt nedoverbakke. Mao, nærområdet får vente til jeg leveler. :smiley:

Jeg kan kjøre i type 7 min for å komme meg steder som er flate og på sti og har gjort det, men det er ikke noe jeg rekker mens barna ser på TV, i lunsjen mens jeg jobber osv.

Om du kjører på med 3 km uten pauser og tar det relativt hardt så blir jo det fort mer belastende enn når man tar trening i intervaller, da tåler man langt mer volum selv med høyere hastighet.

Det er jo egentlig en viktig del av den norske modellen. Korte pauser gir langt mindre behov for restitusjon i dagene etterpå så da er man fit for fight oftere. Da er plutselig ikke terskel tre ganger i uken noe problem.
Så om du kjenner på vondter kunne du jo feks bare slått på intervaller på klokken, feks 6*3 med en minutt pause, så er du plutselig hjemme på den samme runden. Du kan jo også gå tilbake i pausen eller stå stille slik du ikke reduserer volumet på løpingen.

Når du kjører uten pause er det veldig fint å gjøre som du gjorde å bare gjøre det om til en rolig jevn tur og ikke moderat+. Som nybegynner føler ihvertfall jeg stor forskjell i belastning, intervaller koster omtrent mindre enn rolig+. Man løper også med bedre kvalitet på høyere fart. Dvs man bruker mer hofter og reduserer derfor belastning på knær/fremside lår som får kjørt seg mer på sakte jevn fart.

Gamification er genialt, men du må jo finne din motivasjon. Kjører du med pulsmål istedenfor fart på klokken med tidsintervaller så går jo det fint ned stigning. Feks prøve å holde deg innenfor et gitt intervall på puls, slik du roer ned når det er stigning. Dette kan du legge inn slik du får opp varsel når du er i rett sone osv.

Husk også om du kjører på puls at intervallene i begynnelsen må være ett stykke fra ønsket puls mot slutten, siden det naturlig drifter oppover, spesielt når det er varmt.

3 Likes

Grunnen til at jeg tar det såpass pent som over er at jeg har hatt problemer med at jeg har legger som kjennes veldig nærme å være betente. Å kjøre intervall på asfalt høres for meg ut som oppskriften på å pushe leggene forbi det de tåler? :thinking:

1 Like

Å løpe intervaller er ikke ensbetydende med å løpe veldig raskt/hardt, du bør jo løpe slik du har god kontroll, men gi deg selv små pauser. Det utgjør stor forskjell i hvordan kroppen preges av belastningen. Det er stor forskjell på 4*4 hard intervaller hvor du vil opp i 90-95% makspuls på kort tid og terskel hvor du ligger mye i lav puls og kun begrenset tid oppe på 85-90% i slutten av hver repetisjon og da kun øvre grense på siste reps med kanskje 10 slag lavere på første reps enn siste.

Bet meg bare merke til “intervaller” og ikke “den norske modellen” som betyr terskelintervaller

https://spurt.no/norwegian-method-loping/

Litt vanskeligere å finne terskelen enn når man har gått over den :smiley:

1 Like

Litt stive legger er nok noe de fleste som løper opplever, men det er så klart ingen grunn til å overdrive. Jeg har begynt å forsøke å trimme tærne f eks sprike med tærne, krølle osv jeg opplever at det gir litt bedre blodsirkulasjon og løser opp litt i leggene også. Fotsirkler er en annen favoritt. Ellers prøver å massere/riste leggene slik at de blir løse og avspente. Det du ikke vil er at de er konstant spente

1 Like

Det er basically der jeg er. Dvs, for noen uker siden var de konstant spente og litt vonde, nå er de bare konstant spente, så det er jo på rett vei. :see_no_evil:

1 Like

Det er jo sant det ikke er uvanlig og bare noe du må balansere i starten. Å trene litt tåhev innimellom på kontoret feks og drive litt ulike bevegelser med føttene er nok også både sunt og lurt for innhenting.

4 Likes

Får teste tåhev også :sweat_smile:

Jeg prøver å frede tre sammenhengende dager i uka med bare lett aktivitet og god hvile, får man til det er det også utrolig hva kroppen får til når det kommer til å reparere seg selv. Det handler også om fravær av stress og få til tilstrekkelig god søvn.

1 Like

Begynner å komme i gang med easy runs igjen. Mitt fokus på disse er kort kontakttid med bakken, der synes jeg mye av problemet ligger når jeg ser meg rundt, folk hviler i steget (som dempes med dype knær) i stedet for å hvile mellom stegene. Får man til en kort kontakttid med bakken tror jeg mange uvaner blir borte som over striding og dårlig holdning.

Det går ekstremt rolig men det gjør ingenting.

Fallende cadence og stigende fart, antagelig blir formen dårligere utover selv om det ser ut som progresjon utifra tallene (men målet er ikke fart). Målet er heller ikke cadence men det er sannsynligvis en bedre proxy for kontakttid.

2 Likes

Dine easy runs, mine hard runs. Snitt tempo på 5:53 :see_no_evil:

Testet å løpe i høyere tempo og heller gå bittelitt hvis det begynte å bli for tungt eller jeg kom til en bratt bakke for å ikke få altfor mye melkesyre. Litt kompensasjon for en ikke akkurat flat løperunde.

Løp 4,25km på rett under 25 min, så nesten samme fart som jeg hadde på 3km sløyfen min. Det er om mulig enda større prosent med bakker på den lengre sløyfen, så tenker det er sånn passe naturlig.

Merker at det begynner å bli varmt, burde ha løpt tidligere på morgenen.

1 Like

Har du vurdert pulsklokke? Synes det gir god feedback på intensitet selv om det blir ikke er 100% nøyaktig. Det er flere ganger jeg må sakte ned underveis når jeg ser at pulsen begynner å gå litt høyt

Har ikke pulsklokke, men kjente det egentlig godt på kroppen at jeg pushet meg i dag. Ble ikke veldig overrasket over at det ble en smule tungt på slutten.

Forrige gang jeg løp samme runde løp jeg på 30 min, denne gangen 25 min. Synes det virker som en grei måte å trappe opp. Først legge til en km i svært lavt tempo, så løpe samme runden i et høyere tempo. Så øker jeg ikke tempo og distanse i samme økt.

For min del, så må jeg jo si det er morsommere å løpe kjappere og så heller gå opp noen bratte bakker enn å jogge rolig hele veien. Med løypeprofilen, så skal det godt gjøres å holde jevn puls for å si det sånn. :stuck_out_tongue:

Høydeprofilen til 4,25km løypa.
image

1 Like

Hva med å variere litt bakke og litt flatt?