Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Det der er så flatt det er rett ved huset hvis jeg skal kunne løpe litt på grus og ikke bare asfalt.

Tok meg en 5km runde i dag. Rolig jogging, gikk endel av oppoverbakkene. Varmt! Sikkert 23 grader og ikke noe vind. Trente styrke i går. Oppvarming med gående utfall og dype knebøy med 25 kg, så bulgarsk utfall med 25 kg. Neste gang må jeg øke til 30 kg. Ikke mest sprett i beina i dag mao :sweat_smile:

1 Like

27-28 grader her :sunny: merkes veldig godt på pulsen. Tenker denne turen burde ha ligget på 138 eller lavere i snitt

Dette skal egentlig være langtur men kortet ned litt siden pulsen lå høyere enn normalt

2 Likes

Tror jeg har noen pollen-issues. For tre uker siden var jeg i min beste løpeform noensinne. Siden dette har alt av estimater og kvalitet dalt. Vil tippe at noen vil mene at det er overbelastning, men det føles på ingen måte sånn. Alt jeg gjør av trening påvirker formen negativt, og jeg har nesten kun hatt rolige økter. Jeg har gått fra 90km i uka til 30km i uka, men jeg føler meg bare mer redusert. Søvnen min har blitt vesentlig verre i samme periode også, som selvfølgelig kan være med å forklare formdippen, men jeg våkner også opp tett i nesen og sliten. Samtidig er det kjedelig å trene såpass lite for det er ingenting å si på energien/overskuddet (annet enn rett etter jeg våkner) og styrken er bedre. Pulsen hopper plutselig kraftig opp på rolige økter, som om maskineriet krever mye innsats for å komme i gang, før den etter hver roer seg. Rolige økter gir meg plutselig restitusjonskrav, mens de tidligere reduserte restitusjonstiden min.

Kjæresten min er nevrorefleksolog, og hun finner store utslag på de punktene som er gjeldende for bihuleproblematikk og pollen-allergi. Det er det nærmeste jeg kommer en objektiv vurdering.

Så er det det evinnelig spørsmålet om allergimedisin og lignende da. De fleste sier at det er jo bare å ta antihistaminer, men folk flest sier også at det bare er å ta slankesprøyte, knaske paracet og ibux, få seg CPAP, gå over til glutenfrie produkter om man reagerer på gluten. Det tar jo på ingen måte tak i grunnårsaken. Jeg nevnte for flere år siden at jeg mistenkte at jeg hadde en del allergien til min tidligere kjeveortoped, som er en av de mest oppegående menneskene jeg vet om. Han sa vel egentlig noe ala “selvfølgelig har du det. Bihulene, kjeven og pustemønsteret ditt er jo dysfunksjonelt”. Han ville absolutt ikke anbefale meg å begynne på antihistaminer, da det bare var symptomlindring og gjorde det underliggende problemet verre.

1 Like

Kanskje du er syk? Trening er stress, på et tidspunkt så er det ikke noe igjen for å holde deg frisk

Hadde det sånn for 1,5 år siden, men jeg hedde pushet meg så lenge at jeg fikk høyt blodtrykk osv.

Tror også du nevnte at du gikk ned i vekt? Nok en stressfaktor…

2 Likes

Jeg hadde en sånn periode for 1-2 måneder siden også (mistenker også pollen, men usikker). Tok nesten bare rolige økter og styrketrening en stund da. Hvis kroppen er under stress (fra pollen eller annet) tenker jeg at det er lurt å dra ned på de intensive øktene.

1 Like

Må bli mer konsekvent med disse terskeløktene men ser absolutt ut til å gå fremover

3x2km drag med 120s aktiv pause

13 April: 4:53 (163), 4:48 (167), 4:43 (169)

27 April: 4:50 (159), 4:59* (161), 4:48 (162) - GPS problemer på drag 2

3x2km drag med 90s aktiv pause

8 mai: 4:39 (161), 4:40 (166), 4:44 (168)

3x1,6 km drag med 90s pause

29 juni: 4:30 (158), 4:30/km (155) and 4:33/km (167)

2 Likes

Gjennomførte 5km med løping i en løype med 50/50 grus/asfalt og 100 meter total stigning (samme start/stopp). Det tok 30 min og jeg gikk et par av de bratteste bakkene for å ikke bli smekk full av melkesyre. Hadde endel futt igjen på slutten og det var litt i varmeste laget, så kan løpe runden fortere.

Jeg har løpt samme runde en gang før, men da i mye lavere tempo og synes egentlig det var lettere å løpe fortere enn saktere.

Vurderer å legge på noen 4x4 intervaller i åsen ved siden av huset, så får jeg litt løping på sti og litt tempo. Det vil ta litt ekstra tid, for jeg tror jeg skal være forsiktig med å løpe nedover på samme økt som jeg har virkelig pushet systemet med intervaller.

2 Likes

Har slitt med leggene. Litt krampeaktige, stiv muskulatur, har hatt “leamus” på deler av leggen. Økte inntaket av salt og la til magnesium på de dagene jeg har løpt. Har også lagt inn korte gåturer i løpet av dagen, type 15 min i rolig tempo. Sistnevnte har faktisk hatt en veldig god effekt. Kan merke at leggene kjennes anspente ut, etter 15 min gåing, så kjennes de rolige ut igjen.

1 Like

Fornøyd med bedre pulskontroll på ukas easy run (har også en long run som skal være rolig)

Ca 25 grader men litt skiftende skydekke som hjelper

1 Like

Hva er “race pace” 3 km og 5 km?

Har du forsøkt å trene tåhev som noen vel anbefalte?
Jeg fikk rask forbedring av det (men sluttet etterpå :see_no_evil:, bør innføre det igjen).

AI anbefalte noe slikt:
2–3 ganger i uken:

• Tåhev med begge bein: 3 x 15–20 repetisjoner.
  • Tåhev på ett bein: 2–3 x 10–15 repetisjoner per bein.
  • Gå i trapper eller motbakker.

Bør kanskje starte med tåhev på bakke men etter hvert ville jeg tatt det på et trappetrinn eller noe (ta litt ekstra langt ned).

Tøye leggene etter trening kan også være lurt.

2 Likes

Hadde planlagt det, men usikker på om det var lurt ettersom leggene mine var overbelastet. Nå som de virker greie skal jeg faktisk gjøre det. Trenger det jo til vinteren når jeg skal skøyte på ski. :sweat_smile:

Kjørte ett sted med begge bein, ett sett med begge bein men bøyde knær og ett sett med på hvert bein for seg. Sistnevnte var overraskende tungt!

I utgangspunktet, så har jeg ikke noe problem med mobilitet i ankler/legger. Har null problemer med å sitte på huk f.eks.

1 Like

Vet faktisk ikke, må ta noe testløp snart!

1400m var 3:27/km

Selv-massasje og risting av legg-muskler synes jeg er effektivt

1 Like

Fikk gjennomført terskelintervaller i finværet. 5x 1000m med kanskje litt for rolig start.

4 Likes

Kult! Hva slags pauser har du på terskelintervaller?

Kjører 60 sekunder i utgangspunktet, men ble 90 sekunder før siste intervall - var så tørst av varmen.

Hvis jeg løper hardere intervaller, hender det jeg tar 90-120 sekunder pause.

3 Likes

Imponerende fart! Må teste denne distansen jeg også, men er stygt redd at du er sprekere enn meg :unamused:

@holmes var dette et estimat eller noe du hadde gjort, og i så fall var det all-out?

1 Like

Det var all out løp på bane

1 Like

Kan vist slutte å ha dårlig samvittighet for ikke å gidde å gå helt i kjelleren og heller bare definere det som kontrollert terskeltrening :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 Likes