Tror jeg har noen pollen-issues. For tre uker siden var jeg i min beste løpeform noensinne. Siden dette har alt av estimater og kvalitet dalt. Vil tippe at noen vil mene at det er overbelastning, men det føles på ingen måte sånn. Alt jeg gjør av trening påvirker formen negativt, og jeg har nesten kun hatt rolige økter. Jeg har gått fra 90km i uka til 30km i uka, men jeg føler meg bare mer redusert. Søvnen min har blitt vesentlig verre i samme periode også, som selvfølgelig kan være med å forklare formdippen, men jeg våkner også opp tett i nesen og sliten. Samtidig er det kjedelig å trene såpass lite for det er ingenting å si på energien/overskuddet (annet enn rett etter jeg våkner) og styrken er bedre. Pulsen hopper plutselig kraftig opp på rolige økter, som om maskineriet krever mye innsats for å komme i gang, før den etter hver roer seg. Rolige økter gir meg plutselig restitusjonskrav, mens de tidligere reduserte restitusjonstiden min.
Kjæresten min er nevrorefleksolog, og hun finner store utslag på de punktene som er gjeldende for bihuleproblematikk og pollen-allergi. Det er det nærmeste jeg kommer en objektiv vurdering.
Så er det det evinnelig spørsmålet om allergimedisin og lignende da. De fleste sier at det er jo bare å ta antihistaminer, men folk flest sier også at det bare er å ta slankesprøyte, knaske paracet og ibux, få seg CPAP, gå over til glutenfrie produkter om man reagerer på gluten. Det tar jo på ingen måte tak i grunnårsaken. Jeg nevnte for flere år siden at jeg mistenkte at jeg hadde en del allergien til min tidligere kjeveortoped, som er en av de mest oppegående menneskene jeg vet om. Han sa vel egentlig noe ala “selvfølgelig har du det. Bihulene, kjeven og pustemønsteret ditt er jo dysfunksjonelt”. Han ville absolutt ikke anbefale meg å begynne på antihistaminer, da det bare var symptomlindring og gjorde det underliggende problemet verre.