Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

" Deutsche Bank har ifølge CNBC spurt 430 amerikanske privatpersoner som investerer i aksjer om hva de planlegger å bruke kommende krisepenger på."

Eh, ja. Solid undersøkelse der, gitt. Unge amerikanenere som investerer fra før og ikke har noen viktigere kostnader som må dekkes kan vel gjøre det, men vet ikke hvor representative de er og om det er nok til å gi noen voldsomme utslag.

2 Likes

Jepp den fekk ikkje eg med meg. 430 stk som alt investere i aksjer, da seier svare seg sjølv. Eg datt litt av stolen her for eg kunne ikkje skjønne at halvparten av dei mellom 25 og 34 ville bruke halvparten på aksjer.

Da kan vi ta den undersøkelsen som tull når vi tenker på alle i US

1 Like

Det er nok litt i overkant ja, men samtidig så er det vel mange som ikke vet sitt eget beste og har FOMO. Så da kan man jo fort få en skummel kombinasjon, blir spennende å se.

stimpack incoming, og selv om det er mye jeg kan mislike overthere. Så misunner jeg litt det finurlige longgame de kjører ( her hjemme føler jeg noen ganger at vi gjerne sier vi skal ta de smarte grepene, for deretter å alloker pengene til flere byråkrater som skal se på saken)

Skal du vokse økonomien må du ha demografien på din side. Og jammen var det ikke noe små grep i den retning i stimpacken

Neste steg er vel da å rette på det grunnleggende sosiale systemet for de lavest på rangen i US, for ser for meg at pdd vil en del av disse pengene går rett til spritsjappa.

2 Likes
2 Likes

På an igjen:

Quad Witching på 19. mars er greit å vite om

2 Likes

Dette vil gjøre at hele fly og hotellbransjen nok ikke får det så kos fremover.

En stor del av reise, konferanse og hotellbransjen vil slite fremover pga. overetablering - desto vanskeligere å skjønne hvorfor de skal få penger for å ligge i respirator slik det er nå.

Vi ler jo allerede av mange kurs og møter folk dro land og strand til - “kommer aldri til å gjøre det igjen…”

Flyselskapene må i større grad skalere opp og ned ut fra når folk har ferie og ha et mer begrenset tilbud ellers.

Har fått et tilbud på 2,7% fastrente over 10 år med avdragsfrihet.

Noen som har tanker rundt dette, for meg virker det fristende.

I dag vil du jo nesten doble renta ift hva andre gir flytende, men hvem vet?

Ser jeg har 1,39 på boliglånet nå.

Jeg har 1,69% på mitt flexilån, så det er kun 1% opp dvs. røfflig 4 rentehevinger.

Fastrente bør man se på som en forsikring som du er forventet å tape på. Vil din økonomi bli sterkt påvirket av høyere renter kan man jo vurdere en slik forsikring. Personlig ville jeg ikke bundet hele lånet men spredd utover på flere bindingstider. 25% flytende, 25% 3 år, 25% 5 år, 25% 10 år f.eks kan jo fungere.

3 Likes

Har god økonomi og har ingenting og frykte ved eventuell noen prosent opp.

Har aldri svart seg med fastrente, men lurer litt på om renter kan bli brukt mot den voldsomme boligprisveksten, spesielt i Oslo.

Her i Haugesund har prisene stått stille de siste 10 år.

Å binde noe kan jo være greit om man tror sterkt på det scenarioet. 10 år er lang tid så ville personlig uansett ikke bundet alt. Jeg kan binde her på 10 år til rundt 1,50% tror jeg, men i Norge ligger de lange rentene høyere enn resten av Europa.

1 Like

Ok, tror jeg lar det ligge forløpig.

syntes jeg så noe om en rentebanen mot 1,5 frem mot 2024
legg til + 1,5% margin fra banken. så er du på 3%…

Da kan være grei forsikring om du ser på 5% om 5år som trøbbel. (1 prosent pr år er kanskje litt mye. Viktigste er om du ser en mye høyere rente som et problem)

Nå har vel sentralbankers international sett for seg at om de klarer holde renta konstant lav, så gir det større vekst enn om tilgangen på kapital er begrenset. Så må de prøve å balansere dette mot å boble ikke produktive eiendeler.

Jeg liker å være uenig, da jeg frykter at dette zombifiserer økonomien over tid. stagflasjon / japanske tilstander.

1 Like

De har ikke truffet veldig bra med rentebanene så langt, men før eller senere kanskje de får rett.

3 Likes

Ukesrapport

“Watch out for 1.65% in 10-year Treasuries which many believe could trigger another convexity episode in the Mortgage-Backed Security (MBS) market, putting yields on a fast rise towards 2%.”

1 Like

NOK/SEK :rocket:

Screenshot 2021-03-15 at 10.06.16

3 Likes

Skjønner hvorfor du bare holder litt på NattoPharma aksjene :stuck_out_tongue:

1 Like