Inflasjonen (headline) i Frankrike er under 1% (!) I januar, laveste på fire år.
Så så. Spillet er ikke ferdig. Retails som selger. Aka dumb money. Jeg har vært ute en vinterdag før.
Så de begynner å nærme seg deflasjon?
Ja, fra ene grøftekanten til den andre kanskje … men sank mye på grunn av energipriser, så det var litt tabloid og misvisende. Kjerneinflasjonen var en del høyere, men under 2%.
Pce i USA var omtrent som ventet, men man kan merke seg at vareprisene, som lenge har gitt stor drahjelp nedover, begynner å gå litt opp igjen, og en eventuell toll på varer burde ikke avhjelpe dette isolert sett
Det er ofte slik at når renten er på vei ned, så får man resesjon. Det er et kunststykke å senke temperaturen i økonomien akkurat passe.
For tidlig å konkludere om det var “dumb” eller “smart” money.
Brudd kom på høyt volum til nedsiden av en tradingrange. Hvis det er “smart” money bør det komme en tur tilbake inn igjen i tradingrange på relativt kort tid.
Det “normale” vil være en retest av bevegelsen til nedsiden pga. volumet som kom inn.
Ser man på det forrige området hvor den dippet under range på høyt volum var det volum 1 dag med umiddelbar rekyl inn igjen i tradingrange. Nå har vi 3 dager på høyere volum til nedsiden, med en “pause” hvor rally kom på svakt volum.
Ser man på chartene du postet tidligere med fear-indikator og hvor det skjedde, ble alltid den første fear punktet etter en lengre tids oppgang alltid tatt ut av en lower low med tilhørende fear index på 10.
Vil nok se litt mer av chartet før jeg konkluderer.
Som de fleste sikkert har fått med seg var de 2 hovedgrunner til inflasjon som toppet seg i 2002, det effekten av Covid-lockdown, og de kraftige økningene i energipriser.
Lockdownen er meget godt reflektert i effekten den hadde på prisen av logistikk; Containerized Freight Index.
Innlegget under skrev jeg i juli 2024:
Når jeg skrev innlegget, og antydet om inflasjonen “en topp rundt nyåret”, hadde en indexen en verdi på 3674,9. I ettertid så viste det seg at det var toppen vi så, og indexen ser slik ut per 28. februar:
Siste litt ut i januar 2025 så har ratene stupt med nærmere 40% !
Så min vurdering er at inflasjonen fremover ikke skal gå i taket slik det ble hevdet på Debatten for et par dager siden, av det som finnes av eksperise i den norske økonomi-intelligentsiaen.
Ser man på 10 års renta så har den vist følgende utvikling siste tiden:
Jeg synes det er underlig at eliten av norske økonomer rykker ut med en advarsel om at “det blir svarte natta” pga av Trumps politikk, og at det vil sende amerikanske renter i været, og man setter av en spesial-utgave av Debatten for å bringe budskapet, kunnskapen og innsikten ut til det norske folk.
Men ingen en gang nevner at terrenget ikke stemmer med virkeligheten, iom at 10 års renta har falt med 0,4% siden fraktratene snudde brått ned, og det ikke er lenge siden alle økonomer hadde kunnskap om sammenhengen mellom lockdown-effektene og inflasjon.
Dette er jo på den berømmelige planken; 9 januar fraktratene snur ned, 10 januar US10Y begynner å gå ned.
Mitt syn er fortsatt at obligasjonsmarkedet er det smarteste markedet hva angår å kikke i glasskulen, og at verdens viktigste rente US10Y fortsatt reflekterer inflasjons forventninger.

iom at 10 års renta har falt med 0,4%
Det kommer jo av at USA er på vei mot en resesjon på kort sikt fordi alt blir dyrere i USA med 10-25% toll på masse import

på kort sikt fordi alt blir dyrere i USA med 10-25% toll på masse import
Bare så jeg ikke misfortår deg, eller legger ord i munnen på deg, når du sier at “alt blir dyrere”; mener du at inflasjonen skal opp eller ned på kort sikt?
Dernest, tenker du at fraktratene ikke påvirker inflasjonsforventningene i noen særlig grad? Og ikke har noen sammenheng med fallet i 10 års-renta?
Jeg tenker at etterspørselen blir drept og at arbeidsløshet øker og at marginer blir nullet og firmaer går konkurs. Litt som deler av byggebransjen i Norge, men på større skala.
I tillegg, eller kanskje først og fremst, det vil forsvinne millioner i statlige jobber framover. Det alene tenker jeg er nok.
Edit
er ikke bare jeg som lurer på om Trump er i ferd med å styre USA inn i en resesjon.
https://www.wsj.com/economy/trump-policy-agenda-economic-uncertainty-a2ec7ea3?mod=mhp
Worries are growing that uncertainty about President Trump’s agenda may be weighing on the economy. That’s after reports show consumer spending and confidence falling.
The S&P 500 has fallen 3.1% since Feb. 19, and the yield on 10-year Treasury notes has dropped below three-month Treasury bill rates.
Economists say Trump’s rapid-fire policy changes are generating uncertainty that could weigh on businesses and household spending. Some have marked up the chances of a recession
Økonomene har gått på en skole der alt de har lært strider mot det som skjer. Så enten er teoriene mangelfulle, slik det er åpenbart for meg at de er ( på tross av masters i internasjonal økonomi) eller så vil inflasjonen eksplodere og rentene stige.
Som nordmann som studerte under kapitalistisk styre var det bare å holde seg langt borte fra forklaringer om hvordan en “norsk” modell kan virke teoretisk, om man ville ha toppkarakter. Så der måtte jeg bare late som om jeg var totalt uvitende om hvordan økonomiene fungerte i Skandinavia. Så gikk alt fint.

Som nordmann som studerte under kapitalistisk styre var det bare å holde seg langt borte fra forklaringer om hvordan en “norsk” modell kan virke teoretisk, om man ville ha toppkarakter.
Jeg tok deler av min mba på et ivy league-universitet i USA og opplevde ingen problemer med å diskutere hverken norsk økonomimodell, skatt, politikk el. med mine amerikanske forelesere, faktisk var de alle veldig åpne for at den amerikanske modellen hadde store svakheter. Ikke gikk det ut over karakterene heller.
Slik var det ikke i Australia i år 2000-2005. Jeg tok hele utdannelsen min Bachelor og Masters inkl 8 fag på mba på Queensland University of Technology.
Heftig oppgang og ATH i det deindustrialiserte, Greta-infiserte Tyskland. Opp 2,65% , opp 16 % i år. Rheinmetall, thyssenkrupp etc. i forsvarssektoren som drar lasset.
Det er lettere å konkurrere når du vet den tyske staten kommer til å kjøpe tysk og USA på mange måter har spilt seg selv over sidelinja når det kommer til våpenleveranser til andre europeiske land. Da spiller det ikke så stor rolle at strømprisen og gassprisen er høy.
Ny dag med kraftig outperforming av Europa vs USA i går, sp500 er i minus for året nå mens vi stålsetter oss for mer Trump-toll. Det “deindustraliserte” Eu har et stort handelsoverskudd mot USA på industrivarer, særlig maskiner og biler. Man (i hvert fall jeg) skulle tro bilselskapene ble rammet enda hardere på børsen. Men toll mot Mexico, Kanada og snart EU har noen underlige effekter. Selv bilene produsert i USA har masse bildeler importert fra disse landene. Alt annet like (hvilket det aldri er) vil bilprisene i USA jevnt over stige voldsomt hvis dette skyes over på forbrukeren. En nærmest komisk effekt av dette kaoset er biler fra Sør-korea og Japan, som inntil videre er vinneren i denne handelskrigen.
Report: Trump’s tariffs could add as much as $12K to new cars and trucks
Når forbrukeren blir konfrontert med denne usikkerheten går forbruksviljen ned, og blant annet Atlanta FED spår nedgang i den amerikanske økonomien i Q1. Musk sa visstnok i et intervju at han ønsket å dø på mars. Man kan jo lure av og til på om hans gjøren og laden på jordkloden er et forsøk på å få Mars til å fremstå som et attraktivt emigrasjonsmål.
Divergensen retter seg til litt i dag med omx og dax ned 1,8 og 1,7%