Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Haha, nÄ griper vi etter halmstrÄ pÄ twitter

There is no spoon?

1 Like

“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch

Du er forÞvrig ikke alene om Ä spÄ nedturer til enhver tid, en klassiker finner du jo her:
https://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/top-is-in/

Du mÄ gjerne tro at du kan time markedet og komme seirende ut pÄ andre siden i det lange lÞp, men ganske mye penger som har gÄtt tapt ved Ä stÄ pÄ sidelinjen. Kanskje du klarer det? Ikke vet jeg, men oddsen er ikke pÄ din side.

1 Like

Haha litt forskjell pÄ toppen er inne nÄ.
Enn i 2010,2011,2012,2013,2.14,2015,2016,2017!
Krakknissene vil ha rett fÞr eller siden, nÄ har de bommet sÄpass mye det snart er pÄ tide :joy:
Neida
 Men jeg skjĂžnner jo hva du sier. Men det er ikke bare et tilfeldig Ă„r.

Som sagt sÄ sier jeg ikke toppen er inne kun pgr det er hÞyt eller noe annet tilfeldig utvalg data.
Mye sammenfaller nÄ som gjÞr at det ENDELIG er veldig nÊrme. Jeg gir det maks til neste hÞst og har derfor opsjoner for desember 2019, selv om jeg nÄ etter Ä ha sett nedbrytingen i hÞst begynner tvile. FÞr hÞsten trodde jeg det var mye mer sannsynlig med et rally inn i 2019. NÄ blir det et veldig mye mer dempet et om det skjer.

Jeg tror man til slutt til tjene svÊrt mye pÄ Ä pÄ sitte utenfor markedet de neste Ärene til dette er over. Du kan gjerne sitte 100% om du vil. Men du vil gÄ pÄ en vanvittig smell mens resten vil buy low og samtidig unngÄ massive tap.
Syntes synd i de som har gitt opp og ikke tÞrr Ä stole pÄ seg selv. De som stoler pÄ at markedet alltid gÄr opp og tror det vil raskt hente seg inn bÞr vÊre forberedt pÄ one hell of a suprise.

Tja, jeg er ung og har sÄ lang horisont at det spiller fint liten rolle for meg hva som skjer de neste 5-10 Ärene.

Du sier jo det samme som alle andre har sagt: DENNE gangen er det annerledes, fordi X og Y. Jeg synes det er interessante ting du trekker frem, misforstÄ meg rett. Jeg har bare liten tro pÄ at det Ä hoppe inn og ut av markedet er gunstig, hvis man skal spare over lengre tid.

Time will show :wink:

3 Likes

Er du ung er det stĂžrre grunn til Ă„ ta sjanser egentlig da :heart_eyes:
Kan bli med meg Ä get filthy rich pÄ The Big Short! Hehe neida :laughing:
Jeg tror du vil bli overrasket over hvor dÄrlig avkastningen vil bli fra dagens topp og om 10 Är. Da anbefaler jeg Ä lese det jeg har vist til lenger oppe nÄr det kommer til Buffetts uttalelse om fremtidig avkastning. Samt huske pÄ at vi er LANGT verre stilt i dag enn i 1999. Rentene da var jo skikkelig hÞye i forhold til nÄ :laughing:


Se ogsÄ gjennom desse grafene og visualiser deg selge hodle gjennom toppene.

Som sagt sÄ er det ikke tilfeldig, det er mÄlbart annerledes denne gangen i forhold til de andre Ärene etter finanskrisen.
Rentehevinger er seriÞse greier, 12 av 13 hevingsprosseser(av de siste 13) har fÞrt til resesjon om jeg husker tallene rett, den ene gangen det ikke gjorde det var i 95 og da var Þkonomien midt i den beste perioden i USAs historie omtrent(samt hadde aksjekursen faktisk ikke gÄtt sÄ veldig raskt siden resesjonen i 90 i forhold til GDP, sÄ det var ikke sÄ sÄrbare som vi er nÄ). SÄ nÄr de backet av sÄ fikk det utvikle seg. Men nÄr de begynte heve igjen senere sÄ smallt det.
Resten av gangene gikk det helt feil og vi endet opp i resesjon. Denne gangen har vi ogsÄ et underskudd i USA som driver rentene oppover uavhengig av FED. SÄ det mÄ store tiltak til for Ä reversere, ikke bare slutte heve renter. De har i tillegg en reversering av balansen, som skal endel til Ä bare plutselig slutte med. De SUGER penger ut av systemet nÄ for Ä finansiere underskudd pluss pengene som FED rett og slett makulerer. 50 milliarder dollar i mnd forsvinner nÄ.

Samtidig er det svÊrt viktig Ä legge vekt pÄ veksten gÄr nedover. Demografien i USA og Europa er elendig, det samme med Kina. SÄ vi har forsÞkt gjÞre alt vi kan for Ä holde i gang veksten, men selv med sinnsyk stimuli har vi sÄvidt holdt det gÄende.
NÄr vi nÄ forsÞker Ä prÞve oss pÄ egne fÞtter, vil vi raskt kjenne pÄ tyngdekraften igjen.

NÄ som rentene endelig slippes lÞs vil vi avdekke alle svakhetene. Det er vanskelig gjÞre noe med, for om de nÄ gÄr tilbake til Ä skulle stimulere/kvantitative lettelser sÄ vil det vÊre en innrÞmmelse av Þkonomiens tilstand. Det er litt av grunnen til at det alltid gÄr opp mens rentene heves, og kanskje har et run nÄr det er en pause, men nÄr det kuttes sÄ er det svÊrt vanskelig avverge krisen.
En stor grunn til at jeg er sÄ sikker nÄ er jo pgr effekten skattekuttene har hatt. De blÄste opp aksjekursene, forventningen og optisimismen til skyhÞye nivÄer. Dette har latt renten gÄ opp over tid uten noe dramatikk, men nÄ begynner den underliggende Þkonomien Ä rÄtne opp.
BÄde eiendom og bilsalget i USA har begynt gÄ mye senere. I Kina har jo bilsalget krÊsjet totalt. Rentene pÄ lÄnene til bedrifter stiger betraktelig og vil ogsÄ fÄ en effekt pÄ den reelle Þkonomien. Flere steder har boligboblene begynt Ä sprekke (Australia, Canada, Sverige). Det er rett og slett sÄ mye jeg har ikke sjans si alt pÄ engang :sweat_smile:
Det verste er at flere av tingene har kommet FØR renteoppgangen, det ble rett og slett for dyrt og dÞdde av sin egen vekt. Men nÄ kommer renteoppgangen og gir en siste smell.
HÞy dollar/rente Þdelegger ogsÄ veksten i EM, noe som ogsÄ Þdelegger forventningene om vekst. Vi ser allerede her hvordan EM/Kina osv har fallt kraftig det siste Äret, om det ikke er et forvarsel vet ikke jeg.

“Dow Jones Industrial Average futures were sharply lower Friday morning, after weaker-than-expected data in China exacerbated concerns of a slowdown in the world’s second-largest economy”
Dette er hva som fĂžrer til nedgang i dag i fĂžlge CNBC. Selv ganske bra fremgang i handelsavtalen har ikke vĂŠrt nok til Ă„ gi lettelserally.

Om du ikke har fÄtt med deg sÄ mye om Kina sÄ mÄ jeg si der finnes uante bobler. Vi kan ikke engang forestille oss hvor gale det er fordi alt er manipulert.
Det vi derimot har funnet ut at kanskje nesten oppmot en fjerdel av leiligheter/boliger i byene deres stÄr helt fullstendig tomme. Kineserne har hatt sÄ bra pris oppgang at de ikke engang orker Ä leie ut boligene. Kanskje for de i fellesskap har skjÞnt vist flere gjÞr det samme sÄ vil prisene bare gÄ opp raskere?
Men det betyr at det finnes flere titalls millioner tomme leiligheter. Har du noen gang hÞrt om en eiendomsboble sÄ syk?
https://www.abc.net.au/news/2018-06-27/china-ghost-cities-show-growth-driven-by-debt/9912186 Her snakkes det om 64 millioner.

Kun Kinesere kan finne pĂ„ noe sĂ„nt. Flere millioner byer stĂ„r helt tomme. Det har skapt mye arbeidsplasser de siste Ă„rene, men sĂ„ har de nĂ„ bygd seg “frempĂ„â€! Hva er verdiene pĂ„ papiret vs reel verdi ogsĂ„? De har tvilsomt blitt avskrevet i regnskapene for Ă„ si det sĂ„nn.
Samtidig kan du se pÄ gjeldsveksten i Kina, gjelden har mange mange doblet seg de siste ti Ärene, men veksten gÄr bare nedover gjevnt og trutt. Kan fort vÊre den er enda dÄrlige enn det vi vet. Spesielt om vi tenker over at boligboblen har kunstig holdt GDP oppe de siste Ärene.
Det spesielle nÄ er at Kina har jobbet hardt for Ä redusere spekulasjon og gjeldsoppbygging. Det har fungert pittelitt, men sÄ fant de muligeter til shadow banking og peer to peer lÄning. Noe som har gitt helt ufattelig store tap, spesielt nÄ som Kina slÄr kraftig ned pÄ det.
SÄ de sliter med Ä finne en balanse mellom Ä stramme inn, men ikke sÄ mye at det gÄr utover Þkonomien.
Men bobler sprekker raskt nÄr man oppdager det ikke vil gÄ videre opp. Boligprisene har allerede falt flere steder og har fÞrt til kraftige demonstrasjoner. SÄ i tillegg til at de har en boligboble som vil sprekke, vil de fÄ kraftig sosialt uro.
Vi har jo ogsÄ da en kald krig bryggendes mot Kina hvor vi vil utnytte alt de gale de gjÞr mot sine innbyggere. Du har kanskje begynt Ä hÞre om de 1+ million muslimene de har i omskoleringskamper, de flere millionene som ikke har god nok sosial score til ta tog osv?

NÄr det kommer til handelskrigen sÄ har jo Trump nÄ begynt Ä angripe Kina pÄ et veldig sÄrbart tidspunkt for Kina. SÄ de fÄr nÄ en dobbel smell de ikke var forberedt pÄ.
Grunnen til at jeg tar dette sÄ alvorlig er fordi jeg skjÞnner at det handler om mye mer enn handel. Kina er i ferd med Ä overta USA som suveren stormakt, det vil ikke skje fredelig. Derfor vil de gjÞre alt de kan for Ä unngÄ at Kina fortsetter vinne.
Kina var pÄ god vei bli best innen mange av de viktigste fremtidsrettede feltene, samt generelt bli stÞrst Þkonomi, fÄ masse innflytelse overalt i verden osv
 Det er en trussel mot USA. Kina har i tillegg begynt Ä handle olje i egen valuta i stedet for dollar noe som er et kraftig angrep pÄ dollarens fundament/verdi. Det er meget alvorlig.

Tidligere brukte jeg Ä greie ut om alt som var gale i Þkonomien og som vil gÄ gale, men har ikke gjort det pÄ veldig lenge. SÄ jeg vet ikke om du har fÄtt med deg endel av mine advarsler fra tidligere.
Ser nÄ pÄ profilen du kun har 23 timer lesetid og 15 timer nylig, da er det nok tvilsomt du har rukket lese gjennom noe sÊrlig av min krakktrÄd, bare ett innlegg der gÄr jo en evighet :laughing::laughing:

Her er forresten krakktrÄden. Men det er nÄ flere mÄneder siden den ble oppdatert skikkelig. Som sagt har jeg for det meste lagt ut scenarioer og potensielle farer. Og litt om hvordan man kan gÄ frem for Ä tjene penger.

@Nocturne @anon80503862 her er vel rette trÄden for S&P 500

Kan dra veldig lange trender men det har kanskje ikkje sÄ mye forseg. Hvor setter du stop loss da?
PrĂžver Ă„ sette trendlinjer slik at det ikkje blir for langt ned til linjen.

I hovedsak pÄ samme sted, men det er i mine Þyne interessant for Ä vurdere hvor fallet bÞr/kan stoppe i forhold til langsiktige trender. Exit blir kanskje lik, men inngang kan bli annerledes.

Nybilsalget ned 8% i november i forhold til i fjor. Sikkert mye pÄ grunn av den pÄgÄende nedgangen, men nybilsalg er sÄ vidt jeg husker en ganske viktig indikator pÄ markedets sentiment. Rart det ikke nevnes noe om dette i artikkelen.

1 Like

I august var salget opp 31%. Jeg tror kanskje 8% nedgang pÄ en mÄned ikke er sÄ uvanlig? https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-14/european-car-sales-slump-for-third-month-with-no-sign-of-rebound

A sluggish December could throw 2018 into negative territory overall. Automakers would need to sell 1.05 million cars this month keep pace with 2017. That won’t happen if December registrations drop more than 8 percent from a year earlier.

1 Like

Godt poeng - fÞlger ikke sÄ mye med. HÞrtes mye ut da jeg sÄ det :slight_smile: jeg har pÄ fÞlelsen vi kommer til Ä se nedgang i desember ogsÄ. Aksjegevinster er sikkert en av de store triggerne for Ä kline til med ny bil.

Har lest mye av det du har skrevet, og jeg sier ikke at du tar feil om hva som skjer i verden. Uavhengig av det har jeg ingen tiltro til at du, jeg eller Ola Dunk skal kunne time bunner og topper i aksjemarkedet i sÄ stor grad at vi oppnÄr meravkastning, fremfor Ä kjÞpe regelmessig, i gode og dÄrlige tider.

SÄ vi har vidt forskjellige strategier, ingen tvil om det. Jeg synes ogsÄ alt det du nevner er interessant, jeg studerer selv samfunnsÞkonomi sÄ deler entusiasmen din for hva som rÞrer seg der ute :grinning:. Har derimot ikke like stor tro pÄ evnen til Ä time markedet


Mulig du har nevnt det fÞr, men hva har du investert i og hvordan vil det slÄ ut hvis spÄdommen din tar feil? La oss si at S&P 500 eller det globale aksjemarkedet gÄr opp 10% i 2019, hvilken betydning har det for deg? Og i motsatt tilfelle, hva vil din avkastning vÊre hvis det gÄr ned 10%?

4 Likes

Det er bra! Tror alle har godt av Ä vite litt mer om hva som foregÄr rundt om i verden akkurat nÄ, mye rart har blitt gjort de siste ti Ärene og nÄ ser det ut til Ä bli mye action igjen.
Jeg ser ut i fra tidligere kriser hvor enormt lĂžnnsomt det Ă„ kunne treffe pĂ„ timing er, og forsĂžker derfor lykken. Men ikke minst anbefaler jeg andre Ă„ gĂ„ over til mer cash for Ă„ UNNGÅ tape penger, for det er jo enda viktigere.

Hehe, akkurat hva jeg har investert i er jo litt spesielt. NĂ„ har jeg gĂ„tt “all inn” fĂ„r Ă„ tjene penger pĂ„ krakk. SĂ„ jeg er allerede rundt 100% opp totalt pĂ„ opsjonene/portefĂžljen jeg har kjĂžpt pgr tidenes beste timing :laughing: En grei dose flaks gjorde at jeg kjĂžpte salgsopsjoner fra 0,8 og noen fĂ„ poeng i fra toppen i OMXS30. S&Ă„500 toppet ut noen fĂ„ dager etterpĂ„ om jeg husker rett.
Det var ogsÄ eneste gangen jeg har gÄtt all inn, har vÊrt for det meste i kontanter utenom det siden 2017. Kun sjekket ut mini futures med smÄ penger for Ä teste hvordan de fungerte i praksis, men fant ut det ikke var sÄ egnet til mitt bruk da jeg ikke heller tror nÞdvendigvis jeg klarer time markedet perfekt. Men at jeg ved Ä bruke salgsopsjoner med utlÞp i desember 2019 kan vinne sÄ lenge det gÄr ned nok i tiden fÞr utlÞp. For jeg ser ikke pÄ det som sannsynlig det gÄr 30% opp og sÄ fremdeles er langt hÞyere nÄr det har gÄtt ned 20% for Ä si det sÄnn.
Men som @babyrage har skrevet om/tegnet opp sÄ er det ikke usannsynlig med et leg til oppover.
Men da vil jeg fortsette pÄ planen som var Ä kjÞpe mer opsjoner med lengre varighet etterhvert som de kommer ut. 2019 DES er lengste jeg fÄr tak i nÄ, hÄper fÄ utover i 2020 etter nyttÄr.

Salgsopsjoner betyr jo at om det viser seg at det ikke gÄr nedover, men kun gÄr sidelengs f.eks vil jo de forfalle verdilÞse, eller om det gÄr over blir de verdilÞse. SÄ jeg risikerer tape innskuddet, men ingenting utover det.
Men ettersom gevinstpotensialet er 10x sÄ er jo det slik at jeg kan vedde noen ganger og om jeg treffer etterhvert sÄ lÞnner det seg totalt seg. Selvsagt kan jeg ha skikkelig uflaks og det feks holder seg nede og dermed forblir prisene hÞye (lavere profittpotensiale). Men i teorien kan jeg da selge de med profitt sÄ lenge det er tid igjen, men det er vanskelig Ä beregne. Opsjonene har jo gÄtt opp mye i verdi selv om de er et godt stykke fra Ä vÊre in the money.
Men det svinger voldsomt i verdi, sÄ om det snur oppover mot toppen fra september vil jeg gÄ mot 0 igjen.

Opsjoner kan nesten ikke kalles investering, da det er mer spekulering/gambling.

Men hvilken risiko og reward man er ute etter er individuelt. Personlig sÄ passer det veldig fint Ä ta hÞy risiko akkurat nÄ, det er ikke snakk om store penger da jeg ikke har sÄ mye kapital tilgjengelig. Er nyutdannet og driver egen bedrift, pluss har reist for 50-100k+ hvert Är siste 6-7 Ärene, sÄ jeg har ikke akkurat lagt av sÄ mye penger til aksjer, kun til bedrift/BSU. Jeg og samboeren har i hvert fall reist fra oss nÄ fÞr vi begynner fÄ barn :sweat_smile:
Men om jeg treffer nÄ og faktisk tjener sÄpass mye penger de har betydning, sÄ vil jeg ha en helt annen strategi for investering. Det er bare at jeg er sÄ sikker pÄ at dette blir en once in a lifetime short. Det vil ikke bli like Äpenbart neste gang.


Ser man pÄ dette her sÄ ser man opplegget. Hver gang man hever renten, kommer man aldri tilbake til forrige nivÄ pgr gjelden Þker for hver gang. Denne gangen har det gÄtt mye lenger tid enn fÞr og dermed er gjelden ogsÄ Þkt mye mer, derfor kommer ikke renten i nÊrheten engang tilbake der den var.
Hvordan dette blir etter dette krĂŠsjet blir mye vanskeligere forutse, fĂ„r nĂ„ er vi pĂ„ en mĂ„te sĂ„ nĂŠrme null det blir bare tull videre. Jeg vil derfor ikke gjĂžre sĂ„ mye mer “smarte” moves i fremtiden, da har jeg ikke en sĂ„ god “edge”. Men jeg vil gjĂžre tiltak for beskytte meg og investere litt utifra hva sentralbankene gjĂžr, da jeg er svĂŠrt opptatt av den enorme effekten de faktisk har pĂ„ markedet.

SÄ igjen, jeg anbefaler egentlig ikke at andre holder pÄ med opsjoner. Spesielt ikke nÄ som prisene er alt for dÄrlige, det er mye dÄrligere risk/reward nÄ enn nÄr jeg kjÞpte. F.eks om jeg fÄr 10x sÄ vil noen nÄ kanskje fÄ 5x. Jeg kan tjene penger pÄ svak nedgang, men nÄ trenger mye mer nedgang.
SÄ det jeg har anbefalt er Ä bestemme seg for en plan der man gradvis selger seg ut, fast% i mnd man gÄr over til i kontanter f.eks.
Omvendt dollar cost average kan du si, sĂ„ da kan man eventuelt fĂ„ med seg oppturen om det skulle vise seg Ă„ skje. Men det kommer jo stadig vekk bare bedre og bedre “tilbud” sĂ„ man bĂžr vel begynne skjĂžnne at cash is king fremover.
NÄr markedet er sÄ volatilt og nervÞst som nÄ sÄ kan det dukke opp gode kjÞp, selv om man er en som liker Ä investere i verdiaksjer.

Hittil har det vÊrt konge Ä buy the dips og Þke hver korreksjon, men fÞr eller senere gÄr man pÄ en jÊvlig smell. Om det da ogsÄ viser seg det tar skikkelig lang tid fÞr det gÄr opp svir det skikkelig. Det eneste som kan hjelpe aksjemarkedet i USA fortsette mye hÞyere opp fra dagens nivÄ er skikkelig inngripelse av FED hvor de kjÞper aksjer/etf slik som BOJ gjÞr. Ellers sÄ finnes det svÊrt lite de kan gjÞre for Ä booste vekst/optimisme osv

Demografi er ikke noe man bĂžr overse, det er en voldsom tyngdekraft og vil fortsette drage vesten nedover i lang tid.
Samtidig har vi brukt opp rentevÄpenet og de fleste opererer allerede med voldsomme underskudd. Hvor skal pengene komme i fra som skal dekke underskuddene og forsÞke booste Þkonomien? Det blir enda mer pengetrykking
 Men ser man pÄ Japan sÄ har det ikke vÊrt sÄ veldig effektivt egentlig, om man tar hensyn til hvor godt omverdenen har gÄtt. SÄ regner man med resten sliter sÄ blir det jo enda verre.


Se hvor lenge den var “dĂžd” selv med 0 renter og sĂ„ mye stimuli det er mulig Ă„ fĂ„ til.

Se ogsÄ hvor mye som skulle til fÄr Ä fÄ den boosten de har hatt de siste Ärene. Pengemengden brukt i forhold til GDP for Ä booste Þkonomien er helt hinsides.

Heldigvis er demografien sÄpass elendig og folk flest sÄ fattige at jeg ikke tror det vil komme noe sÊrlig inflasjon som fÞlge av all pengetrykkingen og dermed vil rentene kunne holde seg lave. Spesielt om de fortsetter slik de har gjort med Ä trykke penger som kun blÄser opp verdien eksisterende eiendeler. Men det blir mindre og mindre effektivt (per krone) etterhvert som de gjÞr det mer og mer. SÄ jeg tÞrr ikke stole pÄ at de skal klare blÄse opp desse boblene like effektivt som fÞr.
Derfor vil jeg vÊre mer nÞyen Ä velge ut selskaper som faktisk vokser, tjener penger, har lite eller lett betjenelig gjeld osv
 SÄ jeg vil se nÞye pÄ hvilke bransjer aktivaklasser som faktisk vil gjÞre det bra. For tiden hvor alt bare gikk opp gratis nÊrmer seg Ä vÊre forbi.

Men dersom man nÄ etter krÊsjet ser at sentralbankene/myndighetene begynner Ä snakke om borgerlÞnn(helikopterpenger) osv for Ä fÄ i gang Þkonomi/inflasjon. Da ville jeg vÊrt redd, for da vil vi endelig fÄ inflasjon etterhvert.
Det Ä investere i et klima hvor renter stiger er noe ingen av oss kan. Det har ikke skjedd pÄ utrolig lenge. SÄ det vil jeg bruke mye tid pÄ Ä lese meg opp pÄ dersom det faktisk viser seg at vi begynner med slike desperate lÞsninger.

1 Like

Vil bare gjÞr det klart at jeg i utgangspunktet ikke er bear. Mitt primÊre standpunkt er at det skal vÊre urolig og farlig i 3 mÄneder til, og sÄ nÄr fallet nedover ikke skjer, sÄ vil det snu oppover. Hvis det ikke er nok kraft i turen oppover, sÄ fortsetter det sidelengs ett Är til. Det er hva jeg gjetter pÄ akkurat nÄ - en 2 Är+ konsolidering mellom ca 2 580 og ca 2 930 (13.5% tradingrange).

Men det jeg ser etter som faresignaler er jo klart brudd ned under stÞttenivÄene pÄ indeksene. Er jo litt forskjellige nivÄer pÄ indeksene, men S&P er jo omtrent rett over der stÞtteomrÄdet begynner nÄ sÄnn jeg ser det.

3 Likes

Russel 2008 smallcap indeksen i USA er skikkelig nÊrme bear market territorium faktisk nÄ! Rett under 20%.
SĂ„ den har gjort det mye verre enn resten.
Men sett over lenger tid har den prestert veldig bra. Men fikk en boble oppgang pÄ slutten pgr folk trodde den ville vÊre trygg i forhold til stÞrre selskaper mtp handelskrig pluss alle trodde innlands Þkonomien var sÄ bra :joy: :joy:

1 Like

Virker for meg som om det meste faller nÄ tildags. SÄ fÄr man se om det gÄr fra korreksjon til krakk da
:thinking::stuck_out_tongue:

For mannen med hammeren sÄ ser alt ut som en spiker.
For mannen med nÄlen, ser alt ut som en boble.

Hvilken indeks som har prestert er ikke lett Ä se, men det er SPY. Avkastning bÞr mÄles etter risikojustert avkastning og aldri noe annet. Om man jager alpha sÄ kan man heller gire opp SPY til Ä gi samme risk som Russell 2k. (Jeg vil generelt frarÄde giring, spesielt pÄ dette forumet hvor 90% ser ut som kamikaze piloter pÄ bÞrs).

Russell 2000 har falt i likhet med hele markedet, og det er ikke noe sĂŠrlig spesielt ved fallet i Russell 2000 om man sammenlikner med SP500, som vil vĂŠre det mest nĂŠrliggende Ă„ gjĂžre.
Russell 2000 er 12% mer volatil enn SP500. I fÞlge Þkonomiske teorier skal man ha en hÞyere avkastning ogsÄ med hÞyere risiko. Den vil generelt stige mer i oppgangsperioder, og den vil falle mer nÄr usikkerheten Þker. Det er derfor helt naturlig at den faller mer enn SP500. Ingen med vettet i behold tror at small-caps er tryggere enn large-caps i usikre tider


Volatilitet/Risk:

Russell 2000:

SP500:

Prising:

Russell 2000:

SP500:

5 Likes

100% korrekt.

Jeg har over 300% avkastning i Kitron, men rundt 0% i Funcom. Hvorfor er jeg da i Funcom? Burde holdt meg til solide selskaper. Som funcom nÄ egentlig er. :astonished:

NĂ„ sier jeg bare hva mainstream finans nyhetene i USA fikk folk til Ă„ tro/investere i.
Det var mye snakk en stund om at Russel ville bli skÄnet ettersom de mindre selskapene har mindre direkte handel med Kina.

SÄ da fikk den et heftig rally, som nÄ har slÄtt fullstendig feil vei.
SÄ bevegelsen er jo nesten dobbel sÄ stor nedover. 19% ned akkurat nÄ.


Dette er sÄnne nyheter jeg snakket om.

Grunnen til jeg kalte oppgangen for boble er fordi den var dÄrlig begrunnet. Egentlig kun rotering av penger fra EM inn i Russel uten Ä tenke over hva som faktisk er underliggende. Samt overvurdert styrken til den amerikanske Þkonomien og evt hvor uavhengig selskapene var.

Du mÄ vel vÊre med pÄ tanken om at vi har har mange bobler, dvs feilprisede selskaper pgr ETFer og andre som plasserer penger uten forarbeid? Eller mener du at den lille delen av aktive investorer som bestÄr klarer Ä holde balansen i det?