Skal ikke påstå det er årsaken, men har da stort sett gått feil vei siden CR7 kom inn i klubben.(untatt de 2-3 første kampene)
Kanskje han dominerer flere av spillerne
Vi får se utfallet på lørdag, skjebnekampen.
Hva med at Ronaldo ikke passer inn i den filosofien som funket godt i fjor?
Det jeg tenker på da er kontringer. Ronaldo har aldri vært spesielt god på det defensive spillet, syntes at det første pressleddet har blitt mye mindre «på» i år sammenlignet med forrige sesong.
Ronaldo hadde nok strålt i City, men United har ikke det samme fokuset på ballinnehav under Solskjær.
Ole Gunnar Solskjær var en veldig god spiller da han forlot Molde, men jeg synes ikke at han utviklet seg særlig mye hos MANU. Han var overdrevent lojal mot Alex Ferguson som plasserte han ofte på benken. Andre spillere av hans kaliber hadde ikke godtatt dette og forlangt mer spilletid. Han var ikke tøff nok til det, og er nok dessverre ikke tøff nok som manager heller.
Hva vet du egentlig om hvor tøff Ole er? De som kjenner han sier han er tøffere enn hva folk tror.
Hva med at Ronaldo ikke passer inn i den filosofien som funket godt i fjor?
Et godt poeng .Tror nok det er der mye av årsaken ligger!
Man skal ikke glemme at det bare er et år siden Liverpool tapte 2-7 mot Villa. Så det er ikke unikt å gå på en smell av og til. De spiller jo bra fotball nå og har samme manager.
Liverpool tapte med 5 mål 3 ganger i det siste. Senest for akkurat ett år siden da slapp inn 7 mål mot Aston Villa
Liverpool Record Premier League defeat: 1–6 against Stoke City, 24 May 2015, 0–5 against Manchester City, 9 September 2017, 2–7 against Aston Villa, 4 October 2020.
Ronaldo er åpenbart en som tar mye plass, på godt og vondt. Dog vil jeg påstå at å håndtere slike spillere (Ronaldo, Pogba, etc) og deres samspill med resten av troppen er en viktig del av en managers rolle.
Situasjonen er jo sånn sett bedre under solskjær enn den var under Mourinho (Med tanke på Pogba spesielt). Det er uansett en veldig vanskelig oppgave å sjonglere dagens spillere og holde alle fornøyde. De er tross alt unge voksne som har alle penger i verden og som ikke trenger å ta “dritt” fra noen. Stor forskjell fra hvordan ting var for 20-30 år siden. Mourinho tok den “strenge” approachen, det fungerte ikke.
Uansett så ser jeg selv ikke nå, etter snart 3 år en klar måte å spille på. Da tenker jeg spesielt på spill mot etablert forsvar (Som vil være kampbildet i brorparten av kampene gjennom en sesong). Ser man på City, Chelsea, Liverpool så er det en helt annet oppsett og man kan lett se en struktur i måten de spiller på. United under Solskjær har ikke denne strukturen og lener seg på gode enkeltmannsprestasjoner. Over tid vil ikke dette være nok til å kjempe helt i toppen.
United har under hele Solskjær sin tid basert seg primært på kontringsfotball. Dette har til tider vært en suksess mot god motstand og er en helt fin tilnærming til tøffe bortekamper. Det er nok også med på å forklare den gode borteformen siste året fordi det er dette det har vært mest fokus på. Men man kan ikke sette opp laget på denne måten mot f eks Burnley hjemme da det ikke vil være særlig bakrom og man heller må bryte ned etablert forsvar.
Stiller også spørsmålstegn ved 4-2-3-1 formasjonen. I utgangspunktet burde en sånn formasjon tilsi økt kontroll defensivt som følge av 2 defensive midtbanespillere som skjermer forsvaret. Allikevel lekker vi som en sil. Noe av det koker ned til personlige feil, helt klart, men slike feil skal ikke skje så ofte som de har gjort. Her er det noe galt med den defensive organiseringen og det virker ikke som at dette har blitt jobbet ordentlig med over tid.
Oppsummert mener jeg Solskjær har fått nok tid til å forme troppen og måten han ønsker å spille på til at det vil være fair å sparke ham nå på grunnlag av horrible resultater i år. Jeg sto bak ham lenge, faktisk helt frem til noen få uker siden, men som med aksjer er man noen ganger nødt til å ta tapet og komme seg videre.
De beste klubbene i Premier League spiller med en vanvittig høy intensitet. Jeg synes ikke at United er på nivået til de beste her. En spiller som Pogba er en fantastisk pasningspiller, men har en veldig bedagelig spillestil som kan sinke spillet. Jeg vet ikke om han passer inn i Premier League.
De har spilt bra i mange år, og har en klar strategi på hvordan de skal spille, og hvilke typer de skal ha i dette systemet. En vesentlig forskjell er at de på topp, som feks Salah som er top 3 beste spiller i verden hjelper resten av laget også defensivt, mens primadonnaen hos ManU tripper rundt på tå. Samt kvaliteten på stopperne til ManU er høyst middelmådige. Liverpool har 4 stopper som er bedre en kapteinen Maggie til ManU, det er bekymringsverdig.
Det smerter å si det, men her eg heilt enig med Paddy.
Selv om Liverpool hadde en skrell der, så er dei jevnt over meget gode og vist det over tid.
United sin kamp mot Liverpool var intet unntak fra virkeligheten, den beskrev virkeligheten.
Vi er endinger defensivt, i stedfor at Sancho kom inne, så burde forsvaret blitt forsterket ytterligere
Shaw, Maguire og Varane er gode nok spillere. Van Bissaka er jeg mer usikker på, men det brenner ikke på høyreback-plass slik jeg ser det. Vi trenger en god defensiv midtbanespiller, Fred holder ikke mål.
Men mest av alt - noen som kan organisere alle disse spillerne. Du kan ha så gode spillere du vil, uten plan og struktur så henger det ikke sammen.
Bra skrevet. Jeg står bak Solskjær fullt ut. Men de må begynne å vinne kamper fra helga av. Hvis ikke er det over og ut!
En fin øvelse er å se hvilke spillere fra de beste lagene som ville gått rett inn i første 11eren på laget ditt. Dette blir selvfølgelig subjektivt og jeg respekterer om andre ikke er enige, men første 11eren til LFC, jeg ser ingen i ManU kan utfordre de 5 bak, ei heller Fabinho eller de 3 på topp. ManU har De Gea som har vært god siste tiden, de har Shaw, Varane, Fernandes, (Pogba) og spennende spillere i Greenwood, Rashford og Sancho både på grunn av ferdigheter, men også alder og at de er engelske. Spillerne kunne fremstått annerledes i ett annet system, men i dagens system synes jeg ikke det er mange med høy nok kvalitet ifht ferdigheter både fysisk og mentalt.
Som Liverpool supporter gjennom mange år så vet jeg hvordan det er å være i motgang og ikke finne flyten helt inn. Det kan endre seg med 1 mann, som igjen sørger for å ha ett par gode menn rundt seg, i vårt tilfelle Klopp. Hadde han gått til Man Utd foran LFC, så ville ting antakelig sett annerledes ut. Rivaliseringen er konge, men skal ikke være for kjepphøy! Noen år frem så kan det se helt annerledes ut igjen, det er skremmende men også sjarmen med fotballen.
Overhodet ikke enig i at Liverpool er bedre enn United spiller for spiller. Tvert imot vil jeg i all ydmykhet hevde at troppen til United er bedre enn Liverpool sin. Hva kunne ikke Klopp fått til med United sin tropp? Antakelig hadde mange av dagens Unitedspillere blitt kippet ut fordi de ikke passer i Klopp-stilen som krever enorm arbeidsmengde, men allikevel. Spillerkvalitet er ikke problemet her.
Jeg støtter deg 100% på dette, og hva sier ikke det om organiseringen, strukturen og/ eller coachingen?
Ganske mye egentlig. I fjor og året før kunne man med rette hevde at kvaliteten i troppen ikke var god nok og at Solskjær sånn sett gjorde det OK. I år har vi hentet Ronaldo, Varane og Sancho. Ingen dårlig trekløver akkurat. Vi snakker altså om en av tidenes beste fotballspillere (Dog muligens noe over toppen), en av de mest dominante og mestvinnende stopperne i Europa de siste 10 årene (Riktignok være skadet siste kampene) samt et av de mest ettertraktede talentene i Europa. Den unnskyldningen som gjaldt da gjelder ikke nå lenger.
Når det er sagt så ser jeg heller at Solskjær sitter inntil videre kontra å gå for f eks Conte. Solskjær skal ha for at han har gjenoppbygd klubben strukturmessig og funnet hvertfall delvis tilbake til “United-identiteten”. Jeg skulle derfor gjerne sett ham i en rolle som sportsdirektør med ansvar for det sportslige. Det vil si treneransettelser og alt som kommer rundt dette. Tror det er viktig å fortsette å bygge videre på det Soskjær har tatt tak i rundt klubben (Opprustning av akademiet etc.). Eventuelle nye managere måtte da forholdt seg til alt dette i tradisjonell United-ånd, og kunne fått frihet til å bygge LAG, mens klubben drives som den skal av andre.
En fotballsjelefrende
Kan ikke sammenligne United med Liverpool, de er på helt vidt forskjellige nivåer og har vært det over flere år nå.
Laget av United som mange mener er så utrolig sterkt, hva er egentlig sterkt med laget?
De Gea i mål er særdeles bra, hadde en fryktelig tung periode, men er over det nå.
Maguire som klubben betalte 800 mill for, hva er bra med han? Han er treig, dårlig teknisk med ball, han scorer lite på dødball, han skal være klippen i forsvarsrekken.
Varane en klar forsterkning i fireren når han er skadefri.
Luke Shaw har hatt en god periode, men ingen stor back om man skal være ærlig.
Midtbanen snakker for seg selv, med unntak av Bruno er det rett ut tynn suppe.
Det gode Pogba har gjort gjennom alle disse årene drukner fullstendig i det dårlige.
Angrepsmessig har de en spennende og særs god spiller i Rashford og også nå Greenwood.
Cavani er over toppen selv om han lager et mål i ny og ne.
Ronaldo, en av klodens desidert beste spillere, ja uten tvil, men gutten kommer tilbake med et stort ego, gidder ikke hjelpe defensivt(ikke hans jobb antageligvis)
Manager OGS strekker ikke til, det må man bare erkjenne. Hadde han hatt et annet enn norsk pass ville 99% her i landet krevd hans avgang.
OGS lyktes med å bygge laget rundt Bruno, men etter at Ronaldo kom tilbake kombinert med frisyrePogba ble det revet ned igjen.
PS. Er ikke MU supporter men har sett alle deres kamper i PL, CL og LC denne sesongen og Morten Langli sine kommentarer om at de pt er et middelmådig PL lag er ingen underdrivelse.
Du understreker det jeg sier. Gode spillere, men allikevel et middelmådig lag. Nesten alle spillerne du nevner ville vært en forsterkning i de beste lagene i verden (som har struktur og plan allerede på plass).
Å diskutere oss i mellom som Lfc og manutd supportere funker tydeligvis ikke, spør en objektiv person hvilke spillwre på United som ville gått inn på Lfc så ser du antakelig hva jeg mener