Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Småprat 2 2020 - 2021 (NANOV) 1

For øvrig mener jeg oppstart av fase 1 med Alpha37 vil være en skikkelig trigger for selskapet

1 Like

Hadde vært så rått om det ble innenfor rammene av et JV med Orano

3 Likes

Eller enda bedre, med PB gamle arbeidsgiver Roche!

Absolutt nærliggende å tro at Roche kan ha stor interesse av Alpha37

Mtp på at Alpha37 har en verdi på ca kr 0, så tror jeg et oppstart av kliniske studier med produktet fint kunne løftet mcap i Nano med 800-1000 millioner ish

9 Likes

Hvordan skal en eventuell partner forholde seg til samarbeidsavtalen mellom NANO og OranoMed? JV-avtale?

NANO har patentbeskyttelse for bruk av Alpha37 i CLL og NHL i EU :ok_hand:

1 Like

Tenker jeg tar utgangspunkt i denne 8 dager gamle posten fra Savepig når jeg skal gi mine 2 cents på caset Nordic Nanovector pt.

Jeg er helt enig med savepig når det gjelder det kliniske. Tror det er svært gode sjanser for at de kliniske dataene passerer, på både safety og effekt, og at Betalutin finner sin rettmessige plass i 3dje linje.

Derfor tror jeg den kliniske risikoen bør være veldig attraktiv for investorer.

Den andre risikoen i caset Nordic Nanovector, slik jeg ser det, er produksjonsrisikoen. Produksjon av biologiske legemidler er relativt krevende, og alle ledd i produksjonsprosessen skal inspiseres av FDA i en såkalt PAI (pre approval inspection) for en godkjennelse kan gis. Dukker det opp alvorlig saker her så kan det som Savepig er inne på ende med en CRL, og den det er som kjent CMC (Chemistry, Manufacturing and Control) som er den vanligste årsaken til en CRL.

“A complete response letter (CRL) from the FDA delays a product’s entry to the market by an average of 14 months. Companies that receive the letters take an average of seven months just to respond to them.”

" Researcher Theresa Allio, Ph.D., analyzed CRLs issued for 51 products approved by the FDA since 2009 and discovered striking underlying patterns:

  • Forty-seven percent of CRLs name deficiencies in CMC requirements .

Derfor er det viktig at alle NANOs CMO "står på eksamen.

CMOene til NANO er som følger:

Slide 4 av 13

Site: Diatec Monoclonals AS
Location: Forskningsparken, Oslo, Norway
GMP certified by NoMA
Class C clean rooms

Site: 3P Biopharmaceuticals, SL
Location: Noain, Pamplona, Spain
GMP certified by AEMPS and FDA

Site: Praxis Pharmaceuticals, SL
Location: Alava Technology Park, Minano Mayor, Spain
GMP certified by AEMPS

Site: Institutt for Energiteknikk (IFE)
Location: Kjeller, Norway
GMP certified by NOMA, EMA and FDA

Site: Isotop Technologies Garching (ITG)
Location: Garching, Germany
GMP certified by BfArM

Som man ser av listen har en god del av CMOene ikke hatt FDA på besøk før, så da er det viktig at disse tar nivået på første forsøk.

NoMA = The Norwegian Medicines Agency - Legemiddelverket
AEMPS = Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios
BfArM = Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte

I linken under kan man lese hva en PAI går ut på.

Og legge merke til følgende:

Before approval, FDA evaluates the establishments by on-site
inspections and/or by establishment file review when the
firm is named in the Chemistry, Manufacturing, and Controls
(CMC) section of a New Drug Application (NDA), Abbreviated
New Drug Application (ANDA) or Biologic License Application
(BLA)

Once an application is submitted to the Center, the firm
and all facilities mentioned are considered by FDA to be
ready for inspection.

Følgende blir min personlig kvalifiserte synsing av risiko og kjøpsmuligheter.

Jeg tror det er meget sannsynlig at de kliniske dataene holder, effekt og safety, og at totalpakka sees som attraktiv både av FDA og kommersielle aktører.

Jeg tror at CMC-risikoen generelt for biologiske produkter ikke ansees som neglisjerbar av kommersielle aktører. Dvs jeg tror ikke det kommer en kommersiell aktør på banen for PAIen er på plass.

Skulle jeg kjøpt aksjer i NANO ville jeg tenkt at man deler kjøpet i 3, og kjøper på følgende nyheter (eller selvsagt rett før nyheten).

3-deler

  1. I disse dager, på billigst mulig kurs, siden siste kvartaler har vist at man kan være ganske trygg på at pasientene man trenger blir rekruttert. Helt uavhengig om siste pasient kommer inn i september 2021 eller mars 2022.
  2. Når selskapet melder at de har levert NDAen, for da mener de selv at de er klare.
    Det er en svært viktig trigger for min vurdering er at siden Lars Nieba ble ansatt så har de hatt stålfokus på CMC.
  3. Når Selskapet faktisk har fått tommel opp på alle PAIene som skal gjennomføres.
    Og selskapet er klart for å inngå kommersielle avtaler.

Fra Q1 rapporten 2020 (et års tid siden) så ble det meldt at CMC og kliniske aktiviteter skulle bli “aligned”, så det må bety at gangen i det hele bør være logisk; ting er ferdig når man trenger det. Slide 8 på Q1 2020 rapporten:

"Focus exclusively on PARADIGME
– Pause enrolment into Archer-1 & LYMRIT 37-05 following completion of current cohorts
– Pause all pre-clinical and research initiatives (Alpha37) after IND submission
• Formal meeting request filed with US FDA
– Seek expansion of inclusion criteria to increase the pool of eligible patients
• Improve execution of PARADIGME
Align CMC activities with clinical timelines
• Target top-line PARADIGME data in 2021
• Submit BLA in US based on results, if positive

IND – Investigational New Drug; FDA – Food and Drug Administration; BLA – Biologics License Application

Man kunne eventuelt satt opp trigger lista i 4-deler hvor et av punktene er ferdig rekruttert studie. Det er kanskje mest fordi man da får en god feel på om man faktisk trenger en runde til med finansiering eller ei.
Etter at de for et kvartal siden meldt om økt rekruttering, og fikk inn cash på kurs som er mye bedre enn man kunne frykte så ble mitt hovedscenario redusert fra 2 til 1 emisjon (som nå er unnagjort), før man “er i mål”, og det er det fortsatt. Men kommer siste pasient inn i april 2022, så blir det jo annerledes.

Det andre jeg tenker er at markedet kanskje ser på siste pasient inkludert som en større trigger enn innsendt NDA (eller kanskje ikke?).

Jeg mener at innsendt NDA er en større trigger for da mener selskapet selv at de er klare, og jeg tror at de da vil kan sette seg med ved forhandlingsbordet med kommersielle aktører med veldig gode kort på hånda, og kan få til gode avtaler, som igjen kan komme relativt fort etter en PAI tommel opp fra FDA (ikke utenkelig med dager/uker).

My 2 cents om the NANO-case pt.

57 Likes

Jeg finner absolutt at NANO er et fantastisk attraktivt bet innen biotech :slight_smile:

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010597883

Bikkjer

9 Likes

Shorten økt igjen ja.

Details - Short Sale Register (finanstilsynet.no)

Det var vel nedgangen i går det da.

God helg!

1 Like

Godt å se litt oppgang i denne aksjen pluss BB på siste børsdag for uken. :sunglasses:

2 Likes

Forstår jeg deg riktig i at du ikke forventer en partner på banen de nærmeste måneder?

1 Like

Ja, du forstår meg riktig.

Og som forklart, grunnen til at jeg tror det er at følgende 4 spørsmål er essensielle for at et selskap skal ha full verdi.

  1. Er produktet sikkert? (safety)
  2. Er produktet effektivt ? (efficacy)
  3. Eier vi det? (IP, patenter)
  4. Kan vi lage det? (supply chain, CMC)

Og for biologiske produkter levert som en BLA til FDA er punkt 4 et helt annen utfordring enn for kjemiske produkter levert i en NDA.

Det er selvsagt a 2 way street; BP vil ikke ha den risikoen, og forhandlingsposisjonen til NANO er vesentlig bedre når det er på plass.

Om det er slik det utspiller seg er jo umulig å si. men i mitt hodet så blir det slik:

  1. Pasientinklusjonen under kontroll = ut på markedet å sjekke draget
  2. NDA levert = forlove seg (hemmelig)
  3. PAI klarert = gifte seg (i Las Vegas, og fortelle etterpå til venner og kjente ha man har gjort).
  4. Markedsføringstillatelse fra FDA, EMA osv = offisielt bryllup blant fjell og fjord med svigermor, slekt og venner
32 Likes

Your knowledge is formidable! Hope all read and learn.
Hopefully, the hurdles mentioned will be met with force and the know how. See why Mr Braun got hired !!

1 Like

Jeg vil tro at en potensiell partner også vil få grundig innsyn i hvordan CMC ligger i løypa og i tillegg er profesjonell nok til å selv vurdere hvorvidt det ligger en show-stopper i eventuelt slett/manglende arbeid her.

Jeg tror også paret Renoldi/Nieba med sin faglige tyngde har rimelig grei kontroll. De har også Fast Track og Rolling Review der de får kontinuerlige tilbakemeldinger fra FDA også på CMC-feltet:

7 Likes

Ok. Du mener at BP foretrekker å komme til dekket bord. Men da må de jo også betale en helt annen pris.
Tror du ikke BP vurderer i god tid sannsynlighet for at de parametre du nevner vil komme på plass?

1 Like

Det er normalt at folk betaler premium for dekket bord, og for mange er det verdt den mindre risikoen.

2 Likes

Nå var det ikke "folk"jeg skrev om, men BP…

3 Likes

Novartis ruler ASCO med 177Lu

6 Likes

Takk for flott og informativt innlegg Snøffelen.

Leste mye av det du skrev om PCIB i -16/17 hvor jeg selv var aksjonær, hvis jeg ikke husker helt feil. Virker for meg som du har god kunnskap om de forskjellige selskapene og hvordan ting fungerer. Spesielt interresant for oss som ikke har kunnskap om alle detaljer.

Jeg mente ikke at du skrev om folk, tenkte selskaper som BP. Beklager om det kunne oppfattes feil.

1 Like

En såkalt 3 trinns rakket?

Skal bli spennende å se om Voleon kommer til å øke shorten videre. Sjelden sett shortaktører gå noe særlig høyere prosentmessig i forhold til antall aksjer i et selskap. Voleon alene ligger vel på 1,22%

Kommer de til å holde en periode, eller starter de tilbakekjøp allerede i løpet av neste uke.

Bortsett fra nedgangen på 5,- rett etter Q1, så synes jeg egentlig at shorten har blitt tatt greit i mot i markedet. De dagene short ikke er aktive, har kursen gått opp.

3 Likes