Det er da ingenting som tyder på at dette er en betydelig problemstilling. Og Igjen; for de pasientene som innrulleres i Paradigme er vel ikke dette er reell problemstilling uansett, imo. Der er life expectancy uten behandling ikke særlig lang og uten andre relle behandlingsalternativ, så er det ikke noe jeg finner å være en plausibel begrunnelse for ikke gi disse pasientene muligheten til å få Betalutin som et siste alternativ.
Ja, det er jo et tankekors, men igjen dette er pasienter uten reelle alternativ som gir svake muligheter for å kjøre en studie i en randomiseringssetting.
Og også igjen: Det skal kjøres en randomisert studie i tidligere linje (hvor randomisering er mulig) i etterkant som vil følge både effekt, bivirkninger og ikke minst overall survival og dette gir jo en sikring ift at man får feilkonklusjoner fra alternative endpoints.
Men ja, når man ser flere AA som i ettertid trekkes tilbake, så er det lett å se for seg at det vil strammes inn litt på hva slags studieoppsett FDA vil godkjenne i fremtiden.
Men for å snu litt på det. Jeg synes jo også det er mulig å argumentere for at oppsettene FDA kjører for AA med kravene om bekreftende studier i ettertid av innvilgelse for å fange opp eventuelle feilaktige innvilgelser (som dermed kan omgjøres) virker, så man har jo det.
Jeg tror nå uansett at Skullerud har sine ord i behold når han hevder at det er resultatene/tallene som bestemmer om Paradigme vil gi markedsadgang. It`s all in the numbers.