Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk Titanium AS - Småprat

Sitter selv og håper på at negativiteten skal dra kursen ned mot kr 0,8. Løpende kurs forøvrig for de eksisterende aksjene kunne ikke brydd meg mindre. Blir gull om selskapet endelig treffer, fortjent nitrist om ikke.

2 Likes

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/china-removes-ban-boeing-deliveries-after-us-trade-truce-bloomberg-news-reports-2025-05-13/

Økt smått igår og idag, satt av penger til en eventuell emisjon om veksten uteblir i år.

Boeings største ordre gjennom tidene!! 787 som Norsk Titanium produserer deler til er i den store orderen! Ta plass :rocket:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-14/boeing-wins-largest-ever-order-from-qatar-airways-trump-says?srnd=homepage-europe

3 Likes

Paradokset er at det først vil ha påvirkning etter 2036 om ikke Boeing får opp produksjonen ettertrykkelig.

2 Likes

Citadel startet å dekke inn allerede

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010969108

3 Likes

Citdael ute, de lukter vel lunta nå som det regner fly ordre rundt om

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010969108

Skjønner meg ikke på denne tankegangen. Hvorfor skal ordretilgangen til Airbus/Boeing påvirke NTI anno 2025?

Kommer ikke orderen inn raskt nok trengs det nyemision. Alternativt må man låna og lån må betales tilbake.
Stor usikkerhet = lav pris.

For å få opp produksjon hastigheten så må flere leverandører til. Sier seg selv, aka fortgang i kontrakt forhandlinger.

Er vel en grunn til at største eier øker kraftig.

Både Boeing og Airbus har en backlog som strekker seg 10 år frem i tid. Så nei, nye ordrer forandrer ekstremt lite mtp viktigheten av å speede opp produksjonskapasiten.

De har jo nylig sikret kreditt fasilitet på inntil 15 MUSD (utvanning under 3% av AK) og har selv kommunisert at dette skal holde til “break even”. Ref. siste presentasjon.

I et lengre bilde så er jeg enig med deg om kontrakten utsettes over nyåret, men kommer kontrakten i H2 så er det ikke behov for dette. Ref. cahsburn og tross alt også inntektene de allerede har fra nåværende produksjon.

Så i det korte bildet i og med nevnte 15 MUSD inn så tror jeg neppe vi ser noen emisjon og ingen slike om AirBus wave3 kontrakt meldes før 31.12

Er vel ikke helt urimelig å anta at Boeing vil øke produksjonskapasiteten litt da ?

Noe de naturligvis jobber med om dagen, produksjonen er allerede økt og vil med en slik ordrereserve økes radikalt fremover. Dette er positivt for NTI både nå og i fremtiden.

Selvsagt. Jo mer forsinkelse, dess større rabatter må gies ved overlevering av nye (forsinkede) fly. Men det er allerede et etablert faktum og en gedigen hodepine for begge selskaper. Helt uavhengig av pågangen av ytterligere ordrer.

kan ikke være største eier som kjøper på den kontoen, de sitter i styret og da ville alle de kjøpene blitt børsmeldt. man kan ikke sitte i styret i et børsnotert selskap og ikke være innsider.

Jeg avstemte oppdatert aksjonærliste på hjemmesiden til NTI mot aksjonæroversikten i årsrapporten, ingen endringer på white crystals. Det er ikke de som kjøper.

Tarek Hegazy står ikke oppført som primærinsider NORSK TITANIUM NOK 1,33 | Euronext Live kurser

Bakgrunnen er nok at selskapet befinner seg på Euronext Growth. Clearstream-kontoen hadde 14 mill overskytende aksjer 16 mai når man tar vekk White Crystals. Spesielt at retails øker proporsjonalt sett så kraftig, men på ingen måte umulig at det befinner seg noen hissige tyskere som dundrer løs på kjøpsknappen.

Dette ble diskutert tidligere og man kom frem til at de ikke er primærinnsidere.

Edit: Se notat over.

De er oppført som primærinnsider på NTI sin egen hjemmeside, og antall aksjer White crystals eier har ikke endret seg siden 31.12.2024 hvis du sammenligner årsrapport med oppdatert liste NTI’s hjemmeside. Samtidig, etter min mening, sier det seg selv at de måtte børsmeldt. Den clearstream kontoen har jo solgt også…

2 Likes

Godt observert og det gir definitivt mening at vedkommende er primærinsider hvor kjøp børsmeldes :+1:

1 Like