Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk Titanium AS - Småprat

Så det er snakk om flytting mellom konti bare og ikke rent salg?

Rose Park Advisors som skjuler seg bak kontoen. Investeringstesen er følgende: “Rose Park Advisors invests in early to late-stage companies in software, information technology, and fintech industries, with a focus on the United States, particularly in San Francisco and New York.” Forklaringen kan vel gjerne være at NTI har gått forbi modenhetsfasen hvor det er typisk for fondet å forbli investert. Fondet har vært investert i NTI i mange år, hadde endog styreplass for noen år siden.

Alpine og Altitude er ikke samme aktør.

Mao, nei. Altitude kjøpte nada.

PS; lot være å poste bildet av broparten av kjøpersiden her inne av respekt for at det er betalingstjenesten som drifter siden.

Der blingset jeg, ja, beklager.

Tenkte det var greit å legge ut transaksjonene siden noen (ikke jeg) allerede hadde lagt ut samme bilde på xtrainvestor, og siden du hadde lagt ut selgerne.

Jeg sitter igjen med inntrykk av at vi har byttet en langsiktig tidligfase-investor, med et knippe mindre tålmodige investorer som pleier å treffe godt. Ganske fornøyd med det. Hva synes du?

1 Like

Ja akkurat… nti er en av mine favoritter. Der er solid på så mange plan. Bare merker at når det ligger i bakhodet som du sier så gir det en viss uro…irriterende…

For egen del har jeg forlengst akseptert at det eksisterer en risiko som ikke lar seg kontrollere. Sett i lys av at selskapet fortsatt har til gode å treffe på en eneste guiding. Ytterligere forsinkelser (wave 3) grunnet eksterne forhold vil føre til kraftig kursfall, mye støy og behov for påfyll av kronasjer. I realiteten kun en forskyvning av det uunngåelige; inntoget til NTI sin RPD-teknologien i større og større omfang. Ingen kime til mulige fallgruver og kursen ville vært på et helt annet nivå. Det som trumfer alt er den totale mangelen på røde flagg knyttet til selve teknologien. Og vissheten om at de eneste reelle hindrene for sky is the limit er tykkhudet tålmodighet.

For å gå i spekulasjonsmodus:

Dersom det skulle bli en ny emisjonsrunde,

  • Når tror vi denne annonseres?
  • Hvor mange penger tror vi NTi vil forsøke å hente inn?
  • Til hvor mange aksjer?
  • Tror vi det blir en ny tegningsrettsemisjonsrunde på størrelse med den forrige, eller tror vi de henter kapitalen privat? En blanding?

Forventer at en emisjon kun blir et tema dersom wave 3 blir ytterligere forsinket. Som vil bety et betydelig inntektstap som får konsekvenser rimelig fort. I et slikt scenario burde selskapets tro på at de lander avtalen forbli uforandret. Ergo vil det handle om å kompensere tilsvarende lengden på forsinkelsen. @Christian beregnet at man kan håpe på brutto inntekter over det de hadde i 2024 i siktet 13,5 MUSD. Som vil minske betraktelig om vinduet skrumper inn grunnet ytterligere forsinkelser. At man vil kunne trenge påfyll av 100 mill NOK er dermed nærliggende. Som burde ordne seg greit selv i et ekstremtilfelle med en halvering av kursen. Om dette blir via en form for emi eller via et lån, who knows 🤷

Så skal det sies at jeg egentlig forventer at en ytterligere utsettelse ville ha blitt børsmeldt allerede når man nærmer seg deadline av guidingen. At de børsmelder selve kontraktsinngåelsen er jeg mer tvilende til gitt at selskapet ikke virker å ha for vane i tidligere tilfeller.

3 Likes

Enig i det, men som jeg tidligere har sagt, når NTI har misset guidingen tidligere som har blitt forskjøvet så mener jeg presis at de derfor burde børsmelde kontraktinngåelsen.

1 Like

Det finnes flere finansieringsmuligheter. Emisjon eller lån er de to vanligste.

Forventer at vi får noen svar ved årsrapporten 10. april.

Det positive er at blokkjøpet skjer i oppløpet av det som må sies å være en avgjørende periode for selskapet på kort sikt: “We anticipate they will make a decision towards the end of the first quarter, and we should be in production by the end of the second quarter.

Mao; Carnegie og dets kunder, som du helt korrekt beregner som et knippe mindre tålmodige investorer som pleier å treffe godt vurderer risk/reward som attraktivt nok til å aktivt oppsøke Rose Park for å få hanket inn blokken til over 30 mill NOK.

Eller som noen skriver på Shareville: “For noen dager siden fikk jeg en mulighet til å være med på et bulk kjøp av de 14 mill. aksjer som var tilgjengelig. Dagen etter var de borte. Megleren i Carnegie er bull på NTI og sier han aldri har vært mer positiv enn nå og sier han skjønner lite om den ikke beveger seg over 5 i løpet av 2026.”

3 Likes

Takk for at du og akhmerov deler nyttig informasjon om hva de store gutta tenker

Leverer Norsk Titanium deler bare til 787 hos Boeing eller produserer de deler til 737 også?

Renner inn bestillinger av 737


Møtet brukes til vurdering og anbefaling, men den formelle publiseringen skjer senere, som en del av en ny håndboksversjon.

MMPDS-håndboken revideres årlig for å inkludere oppdaterte materialegenskaper og nye materialer. Den siste utgaven, MMPDS-2024, ble publisert 1. juli 2024.

Basert på denne årlige syklusen forventes neste revisjon, MMPDS-2025, å bli utgitt i juli 2025.

5 Likes

Med en potensiell resesjon på trappene kan det være verdt å tenke på at Norsk Titanium vokser inn i et eksisterende marked og tar markedsandeler fra foreldet teknologi. Flyselskapene bør ha gode incentiver for å spare penger og Norsk Titanium vil hjelpe dem med det.

Aksjekursene til Airbus og Boeing har fått juling de siste dagene. Hvis det blir global resesjon risikerer vi vel at de får færre bestillinger fremover. Men flyselskap er langsiktige aktører, derfor kan det hende at produksjonen ikke nødvendigvis faller av den grunn. Jeg fikk ChatGPT til å lage en oversikt, med kommentar, over bestillinger og antall produserte fly i årene rundt finanskrisen, som jo kan være et mulig sammenligningsgrunnlag i dagens scenario:

Her ser du tydelig hvordan bestillingene (prikkete linjer for Boeing, heltrukne for Airbus) falt kraftig i 2009, mens leveransene holdt seg ganske stabile gjennom hele perioden. Det viser hvordan produsentene kunne lene seg på tidligere inngåtte kontrakter, selv mens markedet stagnerte. Økningen i bestillinger etter 2010 markerte starten på en ny vekstperiode.

6 Likes

Er ikke fabrikken i USA? For Boeing er det kanskje et mindre problem, men hvis en betaler 25% toll på delene er det vell mer negativt enn om f.ex fabrikken var i samme land som flyet ble sammensatt?

Ja hoved fabrikken er i USA, New York. Det eneste “negative” ifb med tollene den oransje mannen kommer med er eventuell toll på import av titanium.

Om overnevnte er tilfellet så stiller dog Norsk Titanium sterkere enn konkurrentene pga besparelsen av titanium 3D printing gir vs casting.

1 Like

Titanium wire is excluded from the tariffs announced by President Donald Trump on April 2, 2025. The executive order specifies that certain goods are exempt from both the universal 10% tariff and the higher reciprocal tariffs. These exemptions include “energy and other certain minerals that are not available in the United States,” which encompasses titanium and its derivative products, such as titanium wire.

5 Likes

Ordrereservene til Airbus og Boeing er så enorme at det vil ta ti år bare for å komme seg til bunns i bunken av eksisterende bestillinger. Mao; NTI kan bare lene seg tilbake med vissheten om at begge aktører vil produsere for maksimal kapasitet i all overskuelig fremtid.

5 Likes