Ble litt uklart hvem «han» var. Jeg mente han som ble intervjuet i finansavisen.
Står jo at han er fra Altitude capital, et lite google søk så har du svaret
Nei. Altså. Urk, jeg har ikke med meg skriveferdighetene i dag, skjønner jeg. Jeg lurer ikke på hvem han som ble intervjuet er, jeg skriver bare at han (fra Altitude capital) mente det kom til å ta flere år før NTI fikk slippe til på andre deler som i dag produseres av andre underleverandører. Jeg stusset på hvorfor han sa dette når NTI har guidet en hel haug med deler til Airbus i Wave 3, og om Jan har sagt noe liknende på konferansen som var.
Tolket det mer som en generell betraktning. At Airbus og Boeing har sine avtaler som gjør at serieproduserte deler blir frigitt i pakker. De kan ikke bare åpne alle dører og si “vær så god, teknologien er så fantastisk at det bare er å forsyne seg.”
En opprettholder vel neppe guiding, sist også nå nylig om en ikke har gode grunner til det antar jeg.
Går ut fra at de i det minste ser konturene av inneværende år og hva det vil gi av omsetning.
Det viktigste budskapet fra Airbus sin presentasjon er at Airbus er fornøyd og vil at NTI skal lykkes. Ordrene kommer. https://x.com/badgercap/status/1902550417680355789
Basert på CO2-besparelsessliden til Jan og denne kilden for tonn CO2eq. pr tonn smidd Ti6Al4V har jeg, sikkert veldig naivt, forsøkt å regne litt på hvor mange tonn Ti6Al4V NTi kan tenkes å produsere for Airbus. Kan godt hende jeg er helt flaut på bærtur her, altså, men da forsøker jeg iallfall å sparke i gang diskusjonen.
Parts per plane per year-estimatet er så godt som “tenk på et tall”-aktig, for det er veldig avhengig av hvor mange prosent av delene NTi produserer for Airbus som er kategorisert som statisk eller fatigue-del (jmf. Jans klassifisering). Med andre ord rimelig ubrukelig.
Er det noen som vet hva NTi betaler for titantråden sin? Baoji Taihengte Metal Co., Ltd. leverer visstnok grad 5 Ti6Al4V-tråd for omlag 420 $/kg i følge … eh… Alibaba. Jeg har derimot sett det navnet der i forbindelse med NTi sitt navn tidligere. Dersom man tar dette tallet for god fisk, så er det snakk om 12 musd i kostnader knytt til titantråd alene i forbindelse med produksjonen av de tonnene med produksjon jeg estimerte over. Det tilsvarer omlag 13-17 % av ARR-estimatet deres vedr. Airbus Wave 3 (om vi antar at alle de 70-90 musd ARR de har guidet kommer fra Airbus).
Tenk om NTI kunne fått innpass i NGAD-programmet! De er allerede en godkjent leverandør hos Boeing og med deres RPD teknologi kunne de levert avanserte titan komponenter til det nye kampflyet. Dette ville vært en enorm mulighet både økonomisk og strategisk for NTI. Spørsmålet er vel om Boeing vil satse på dem i en så kritisk kontrakt eller om de velger mer etablerte aktører. Hva tror dere?
Det er 10-15 år frem i tid før det begynner å bli tal om noen fysiske prototyper av dette flyet. 20 år til serieproduksjon. Det er ikke 50-60-talet lengre, da det tok 3-4 år fra kontrakt til man hadde første maskin i luften. Men selvføgelig bra om de bruker titandeler fra NTI da den dagen kommer…
Om 10-15 år tenker jeg titanklubber kanskje er et mer aktuelt produkt i USA.
Nå skal det hypes!
Alle snakker om fly, men hva med droner?!
Her er NTI perfekt posisjonert med hensyn til produksjonslinje(tid) og kostnad.
De er i samtaler med flere av de største drone selskapene allerede.
Godt poeng, og uten passasjerer vil sikkerhetskravene være en brøkdel av hva det er for flyprodusentene. Samtidig som vektbesparelsen kan brukes til å forlenge rekkevidde eller øke vekten av «kruttet»
Hva tenker vi rundt
-
Sitatet over om at «Airbus is hesistant to rely on a single supplier»?
-
De 4 permitteringene på Eggemoen?
Vedr. nr. 2: Det stod i avisen at de 4 permiterte jobbet med prosjektering og digitalisering, hva nå enn det egentlig innebærer. Jeg at det hadde vært et mer illevarslende tegn om det ikke var for at de har 7 stillingsutlysninger ute i NY state, og at 2 av dem er opprettet for under en uke siden (director of sales, aerospace og sales manager). Det er kanskje ikke så dumt å vri fokuset over på salg mer enn R&D nå, men virker litt dårlig planlagt?
Dette gjelder jo i alle industrier hvor deler til det du produserer ikke skal komme fra én leverandør i tilfelle det kan oppstå leveranse problemer eller interesse konflikter. Helt normalt å ikke legge alle eggene i én kurv synes jeg.
Uproblematisk tenker også Altitude capital som nå har kjøpt seg inn i selskapet
Tenker vel at det i det store og hele er en ikke-sak. At det blir et tight løp med dagens cash beholdning bør alle ha i bakhodet. Hadde således ikke blitt stresset om NTI hadde permittert langt flere. Positivt at selskapet utviser respekt for bruken av investorpenger. Samtidig er det en dråpe i havet sett i en større sammenheng.