Hva sa du?
Norsk Titanium Developing Larger Titanium Parts For Commercial Aerospace Using New Large Format RPD® Machine
Jeg burde tydeligvis ha holdt kjeft…
Er det mulig å få snudd den “morsomme” raketten min på slutten av mitt forrige innlegg, til å peke nedover…???
T.5
Da emisjonen gjennomført og roen ser ut til å senket seg over aksjen. Et ekstremt spennende selskap som tilsynelatende ser ut til å få innpass både hos flyprodusenter og forsvarsindustrien.
Selskapet har i tillegg til aksjen en morsom liten warrant med siste innløsning i slutten av 2024
Noen som kan forklare i klartekst hva denne warranten går ut på?
Som det er nå er den klart bidragande til at jeg ikke har kjøpt noe NTi ettersom jeg ikke begriper hva det er.
Warranten (NTIS) er en rett til å kjøpe aksjen til 30 % rabatt i forhold til VWAP målt i 3 dager før innløsningsperioden starter. 1 warrant gir rett til å kjøpe 1 aksje. Men minimumsprisen er 0,08 kr og maksimumsprisen er 1,069.
Konsekvensen er:
Aksjekurs under 0,08: Warranten er verdiløs
Aksjekurs mellom 0,08 og 0,11-ish: Warranten har verdi mellom 0 - 30% av aksjeverdien
Aksjekurs mellom 0,11 - 1,5-ish: Waranten er verdt 30 % av aksjeverdien
Aksjekurs over 1,50-ish: Waranten har en verdi på aksjekursen minus 1,069
I tillegg burde det prises inn en tidsverdi på warranten
Så på dagens kurs rundt 0,8 kr har warranten en teoretisk verdi på minst 0,24 kr
The Warrants will be listed and tradable on Euronext Growth Oslo under the ticker code “NTIS”. The trading in the Warrants will be halted four days before the end of each exercise period to facilitate settlement of exercised Warrants. The Warrants will be tradeable from 4 March 2024 to 16:30 (CEST) on 17 June 2024, and (ii) following settlement of the first exercise period, to 16:30 (CET) on 25 November 2024. The Warrants will hence only be tradable during part of the exercise periods.
Imponerende med validering fra Northrop Grumman på toppen av alt annet. Nå gjelder for selskapet å møte target revenues for 2024, samt bygge backlog for 25 og 26 and beyond.
Annual report 24. april gir oss forhåpentligvis mer innblikk i produksjonen.
Spent på hvordan denne KPI’en fra first half report 2023 oppdateres
Forventer at det meldes om en ny batch med godkjente deler for Airbus innen den tid.
Power point fra NG sin presentasjon i Hammerfest i forrige uke.
PowerPoint Presentation (norsktitanium.com)
Her sier jo Northrop Grumman rett ut at de har tenkt seg en bred implementering av produkter fra Norsk Titanium de neste årene:
Er det tilsvarende informasjon NTI har fra Boeing, Airbus og andre når de 5. februar i år guider 15 - 20 mUSD i inntekter i år, ARR på 50 mUSD i 2025 og deretter 150 mUSD revenue i 2026:
Med dagens kurs på 85 øre, og fullt utvannet hvis ca. 160 millioner warrants blir til aksjer, er selskapsverdien ca. 580 millioner.
Norsk Titanium må jo være et kremeksempel på en aksje med de 3 «U»ene. Upopulær, underanalysert og undervurdert.
Upopulær: Det er 650 eiere på Nordnet, 36 som har lest det forrige innlegget siden i går, nesten ikke kommentarer på FA-forum.
Underanalysert: Jeg kan ikke finne noen seriøse nyere fundamentale analyser på NTI. Er det noen som har noen liggende?
Undervurdert: Under 600 millioner for et selskap som guider 150 mUSD i omsetning og 45 mUSD i EBITDA i 2026? Kvalifisert av Boeing, Airbus og Northrop Grumman, med flere. Her er det ikke mange som har troa på at dette vil lykkes.
Helt ening. En klar doblings kandidat dette med stort potensiale og meget solide kunder i luftfarts - (Airbus/Boeing) ,forsvarsindustri (Northrop) , og halvleder markedet. Og ikke minst snart også Romfart. Fremtiden med andre ord.
De mener selv de har en unik patentert 3d Printing produksjonsprosess for titanium komponenter som ligger syv år foran konkurrentene og i tillegg er svært kostnadsbesparende i forhold til dagens “manuelle” løsninger. Og de ville vel ikke landet en slik imponerende kundeliste uten.
Derfor jeg kjøpte meg inn i denne etter å ha studert selskapet litt, etter emisjon naturligvis og ha vurdert faren for ny emisjon som liten p.t. Det har kommet litt tregere å rulle ut produksjon som følge av marked/pandemi etc. Å gå på børs midt i pandemien var neppe enkelt. Kapital skal nå være nok frem til “break even” i følge selskapet selv.
Anbefaler alle som ikke har sett denne å se intervjuet med adm,dir i Finansavisen av 08.02.24:
Også grei etterspørsel og fremtid vil en anta når staten New York har også bygget produksjonsanlegget for dem i Plattsburg og det koster dem 1 USD pr år. USA vil ha slike aktører frem og sikkert gjerne også lokalisert i USA da slike deler er kritiske for forsvars og romfartsindustri i tillegg til alle de sivile anvedelser. Derav også denne “sponsing”.
Regner med det snart kommer godkjenning for å kunne levere deler også til romfart i nær fremtid slik selskapet selv regner med og at kontrakts meldinger ikke er langt unna.
Det er upopulære aksjer - men seriøse selskap i segment med forventet stor vekst en skal gå inn i da disse er de mest opplagte vinner case med tiden. Bare å studere selskapet og laste opp mens en fortsatt kan handle aksjen på disse nivåer.
Ikke kjent med analyse av selskapet av nyere dato, men vil anta at dette vil komme med økt fokus på selskapet og økt interesse.
De er jo allerede i produksjon og leverer varene, skal bare skaleres opp fremover både med markedsføring og utvidelse av godkjenninger (kfr. romfart).
Norsk Titanium var også børsvinneren i 2022. Selskapets økonomi og stadium i produksjonsprosesser var ikke kommet så langt som i dag og slik det ser ut nå fremover og en kan stille seg spørsmål om hvorfor verdien er falt fra 2MRD til skarve 444 MNOK nå selv om ulike godkjenninger og post-pandemi effekter har hemmet full kommersialisering av produktene.
De har investert totalt 400 MUSD i utvikling av teknologien og gir solid guiding nå som de ytterligere bygger produksjonskapasitet.
Denne er en av mine aksjer i “doblings-kandidat” porteføljen sammen med Norse Atlantic (fra dagens nivå), Nordic Mining, og Argeo.
Med hvilket tidsaspekt? Hvis de oppnår guidingen sin på 45 mUSD EBITDA i 2026, er vel en 5 - 10 dobling fra dagens kurs, på 2 - 3 år innen rekkevidde. Samtidig ser de for seg videre vekst uten at de trenger store investeringer da de allerede har produkjsonskapasitet til minst det dobbelte. Guidingen 24. april (Q4) blir veldig spennende. Da er vi en tredel inn i 2024 og de bør ha en viss oversikt over resten av året skulle man tro.
Hvis de kan komme seg til 2026 uten flere emisjoner skulle man tro at bunnpunktet kursmessig er satt. Og hvis de viser god inntektsvekst utover i året bør det være mulig å hente penger på en kurs som gir høyere verdi enn dagens i underkant av 600 millioner kroner, selv om de ikke skulle nå guidingen helt. Gitt at de får inntektsbringende kontrakter på et høyere nivå kan det vel også være mulig å låne de siste millionene for å komme til break-even.
Så da får vi bare håpe at de ikke skuffer om 2,5 uker, men holder guidingen.
Doblingskanditat er strengt tatt en “under statement” i denne aksjen og et konservativt estimat fra min side og ikke minst i et 12 mnd perspektiv. Helt klart om de leverer som guidet senere så er det en mange doblingskandidat med tiden dette.
Selskapet er også en oppkjøpskandidat enten av forsvarsindustri eller fra aktører tilknyttet luftfart.
Helt klart, markedet venter på presentasjonen her og hva som fremkommer der av resultat, kontantbeholdning og videre guiding.
Aksjen diskuteres også her:
https://chat.xtrainvestor.com/channel/nti
Har lest/sett gjennom tråden, og fant denne fra juli i fjor:
Merket meg spesielt: “* Airbus has a progressive and ambitious implementation strategy”
Med tanke på at det var Boeing som pushet Norsk Titanium til å sette opp produksjonsanlegget i New York for å vise at NTI kunne bli en viktig leverandør, og PP-sliden fra Northrop Grumman litt lenger opp, er det vel liten tvil om at Airbus, Boeing og Northrop Grumman ivrer etter en bred implementering av deler fra Norsk Titanium de neste årene.
USD/NOK=10
2026 ebitda USD 50m
P/E 20
650m aksjer