Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk Titanium AS - Småprat

Artig og positive analyse av Norsk Titanium :blush:

Fra 33.45 ca.

Har noen fått utdelt aksjene enda? Har Nordnet men kan ikke se noe.

Ikke Nordnet, ikke fått aksjer. Kommer nok i morgen.

1 Like

Norsk Titanium AS: Share capital increase registered

Ble bra med liv i boka her :rocket:

Ja, hva er det som pågår? Kursen skulle jo ned da alle tegnignsretter blev til aksjer som skulle ut på marknedet, var det en masse folk som påstod. Så jeg her bare kjøpt litt i mellomtiden.

Får væl håpe at mange tar rask gevinst og selger og/eller at folk går lei og selger under våren.

Hvordan kan selskapet plutselig bli verdt 2.2 milliarder? Etter så stor utvanning

Boeing streiken over og økende optimisme for videre markedsandeler spesielt etter avtalen med safran landings utstyr samt lite eller ingen selloff etter tegningsrettene ble til aksjer “Enda” tenker jeg.

1 Like

Tipper at det er rimelig mange som har fått på seg løpeskoene i dag. Noen mister gjerne toget også.

Har tidligere nevnt at Nordnet-retails solgte 5 mill av totale 15 mill aksjer i perioden oktober til november. Antall tegningsretter som ble omgjort for Nordnet var 5,6 millioner. Ikke akkurat vanskelig å se hva flertallet har gjort. Posisjonert seg på forhånd. Så også mange av de større fiskene (inkludert Ferd). Som forklarer det manglende salgstrykket.

1 Like

1 Like

Kursen har trolig blitt holdt igjen det siste halvåret pga warrants.

Så det vi ser på nå er kanskje bare en reprising til der kursen burde være (med det nye totale antallet aksjer, inkl. warrants).

Det begynner vel å danne seg konsensus om at denne er billig pt.
Samtidig så akkumulerer sk. institusjonelle investorer aksjen. Resultatet er at antall “frie” aksjer stadig minsker.

Production Takeoff: Boeing Aims for 10 Dreamliners Monthly by 2026 - Wall Street Pit

Boeing to expand Charleston County operations, create 500 new jobs | WCBD News 2

2 Likes

For en omsetning, lets gooo

1 Like

Meanwhile, her på TI; 186 personer har lest et innlegg i Desert Control-tråden postet kl 12:45 i går, 40% færre har klikket seg inn for å sjekke ut siste innlegg i denne tråden (tilsvarende klokkeslett).

Fortsatt ingen hype å spore. Som er helt nydelig.

1 Like

Altså, si hva man vil om DSRT, men det er jo en dramaturgi der, en story arc. Det ventes. Og ventes. Og ventes. Signaler tolkes. Arvinger selger uten å forstå hva de selger. Mange virker overbeviste om at “noko(n) kjem til å kome”, Jon Fosse-style. Ev. er et par mindre sikre, og da er det mer i Beckett-stykket “Mens vi venter på Godot”. Altså, det er to-tre skribenter i tråden som kunne vært hentet rett ut av et teaterstykke (det er ikke vondt ment fra min side, btw, bare en observasjon).

Her?

Blir litt som om Godot ramler inn fra sida av scenen etter 10 minutter i første akt. Ev. som om Frodo bare kan sende ringen i posten til Mordor. Det er ikke så mye mer å fortelle. Av alle investeringene mine er denne den enkleste: Kjøp x antall aksjer: Slutt å følge med. Sjekk en gang i 2026 elns.

9 Likes

Digger dette :joy: :clap: Spot on

1 Like

Limer inn et eminent innlegg som tar for seg mulighetsvinduet for de kommende årene. (Fra Shareville)

"Tydeligvis mange som ville se på noen tall så her kommer de. Jeg har kun tatt med det jeg mener er mest vesentlig.

Først og fremst, la oss få en oversikt over hva vi veit.

INNTEKTER

• 2024: USD 6 millioner (bekreftet veiledning).
  • 2025: USD 70–90 millioner(ARR) + mer (mål).
  • 2026: USD 150 millioner (mål, med 30 % EBITDA-margin).

UTGIFTER
Nåværende kontantforbruk (2024):
USD 2,3 millioner/måned = USD 27,6 millioner årlig.
2025: Her har de som mål å breake even. Så la oss si likt inntektene.
2026: Men i 2026 så antyder Norsk Titanium 30 % EBITDA. Denne marginen antyder at kostnadene vil stabilisere seg under 70 % av inntektene innen da. Så det betyr 105 millioner (70 % kostnader).

2026 INNTEKTER/UTGIFTER
Det betyr at NTI forventer å tjene (TJENE, ALTSÅ GEVINST) 150-105= 45million US i 2026.

2026 UTFALL
Med bakgrunn av det har jeg tenkt på hva som kan skje videre.

Som utbytter i 2026. Her kan jeg tenkte meg at utbytte blir 30% av netto profit, altså 36mil USD(20% skatt), så det resulterer i utbytter på 0.0135 USD eller 0,14 NOK per aksje allerede i 2026.

Hvis vi bruker P/E metoden med P/E på 12 så får vi en kurs på 5,39 NOK per aksje.

2027 og videre
Behovet er stort. Boeing og Airbus ramper opp hardt, og ordre boken deres er lang, som vil si at NTI ikke har noe problem med å få kunder.

6.2% (CAGR ) forventes det at titanium markedet øker fra 2023-2033 per år (Per år, USD 2.44 milliarder i 2023). Det betyr at videre økning er å forvente uansett i de neste 8 årene i hvert fall, der NTI tar større markedsandeler.

2028/2029 DRØMMEN (som aher spurte om)
Selvfølgelig, NTI blir en household name innen 3D printing av titanium.

Kundene går ned på knærna og ber de printe titanium deler siden kapasiteten er sprengt for lengst. Musk’en er villig å betale premium for å få delene til Space-x, twitter er fullt av bønner om at NTI leverer just til ham, men RocketLab tar innersvingen og betaler mer.

Da er det umulig å unngå saftige utbytter opp mot 70% til aksjonærene, med over 1 krone per aksje i utbytte som gjør at FIRE allerede er her. Sa noen stranden?

Kursen er i 20 og Norge hare endelig et vekstselskap som har levert som ikke er i fuckings olje branchen (Elsker olje, eier DOF, men vi må ha flere bein å stå på enn bare olje i fremtiden. Et norskt industri eventyr er veldig velkomment).

2028/2029 Mer realistisk scenario

• P/E på 18-24, kurs på 8-10. Gode utbytter (30-50% av netto profitt.
  • LockHead martin er kanskje ny kunde. Økning av produksjon til romfart næringen og industri.
  • Inngang til Oslo børs?

HVA KAN GÅ GALT?

• Guidingen. Jeg har mer tiltro til denne en noen gang etter at Airbus og Boeing kom med sine estimater. De er optimistiske, men det beviser at NTI har utviklet de i lag med kundene som de sa. Dette beroliger meg enormt.

• Guiding bommer. Jeg har tenkt på hva som kan skje hvis det skjer. I det korte bildet så faller kursen, men hvis de i løpet av året i i hvert fall oppnår 70% av målene de satt, så ser jeg for meg at det heller fins investorer/ banker som er villige til å gi et lån, kontra at det blir emisjon. Så emisjons risken ser jeg på som stort sett vekke i dag. De kommer være mye, mye nærmere å gå i null et år fra i dag enn nå uansett.

Gitt at de oppnår 70% (ish) av målene så tror jeg vi ligger på rundt 3+ i slutten av 2025 (Kommer bli en jævlig bumpy ride da).

UANSETT
Det blir et spennende år! Ønsker alle lykke til!"

5 Likes

Jeg tror de er før optimistike hva gjeller marginer.

Intressant før Fremtiden, som knappt diskuteres, er NTIs utvikling inom Inconel. Det har en veldig potential.

Kursen 2025 kan bli hva som helst, men jeg tror også det blir mye upp og ned, hit og dit. Jeg borde kjøpt mer da den var under 2:10, men håper den kommer dit igjen. Men diverse gjerrigknarker vegrer jo at selge til det priset. Jeg synes folk kunde stille opp og slumpe ut aksjer billig før en fattig svenske.

Informasjonen om EBITDA-margin på 30% kommer direkte fra selskapet. Ser ikke helt at vi utenforstående skal ha forutsetninger til å kunne trekke den biten i tvil.

100%. Det meste tyder på at selskapet vil få nok en gylden fot å stå på. Blir spennende å få vite mer om tidshorisonten i så måte.

Definitivt. Guidingen vil forbli ledesnoren og mulighetene for å lykkes/mislykkes i lys av denne kommer til å få kursen til å reagere som om den hadde sennep en viss plass. I begge retninger. Nervøst blir et nøkkelord. Især om NTI lykkes sånn måtelig bra, med rom til å tolke om glasset er halvtomt eller halvfullt.

1 Like