Nok en bekreftelse på hvor viktig det er for Airbus å sikre tilgang til - og effektiv bruk av - titanium.
Spør kloke hoder her i stedet for å grave selv: Printer NTI deler til det amerikanske markedet lokalt i USA? I så fall, hvor kommer råvarene fra, og hvor kommer produksjonsutstyret fra med tanke på importtollen om det er snakk om “ramp up”?
Printer lokalt rett utenfor New York, råvarene hentes hovedsakelig fra Japan og titanium er fritatt fra tollsatsene.
Og ikke minst så nevnes Norsk Titanium i artikkelen her
" På det 9. Additive Manufacturing Forum som ble holdt i Berlin i mars, fremhevet Airbus Aerostructures også sitt pågående samarbeid med det norske selskapet Norsk Titanium, inkludert integreringen av Norsks Rapid Plasma Deposition (RPD)-komponenter i A350-programmet . De to selskapene inngikk en langsiktig rammeavtale om levering i april 2024, der Norsk leverte titandiler som en del av to produksjonsordrer og aktivt diskuterte potensielle komponenter for en tredje. Berlin-forumet presenterte den nedre rammen til A350, en stor, nesten ferdig titandel produsert med RPD-teknologi og installert for første gang i oktober 2024."
Og med arbeidskapitalen som nylig er sikret, så venter vi på Airbus Wave3 kontrakter på plass snart…
ChatGPT sin vurdering på hvor de er i RFI / RFP prosessen på wave 3:
• De er forbi RFI (Request for Information) – informasjonsinnhentingsfasen er avsluttet for lengst.
• De er svært langt i RFP (Request for Proposal) prosessen – sannsynligvis i final evaluation / final verification-fasen.
• Besøket med toppledere (Nils Witt og Elmar Luetjen) tyder på at siste sjekk på kapasitet, industriell modenhet, og evne til å møte Airbus’ behov nå er gjort.
• Demonstrasjoner av faktiske Airbus-deler indikerer at Norsk Titanium er i en pre-produksjonsklar status, og at Airbus ser etter en siste bekreftelse før de legger ordre.
Med andre ord:
Jeg tolker at de nå er i sluttforhandlinger eller aller siste kvalitetssikring før produksjonsordre legges inn.
Gitt at Q1 allerede er passert (nå er vi sent i april), kan det tyde på at:
• Det har vært en liten forskyvning i planen, sannsynligvis på grunn av ekstra verifikasjoner, interne Airbus-godkjenninger eller endelige kommersielle forhandlinger.
• Men at ordren fortsatt forventes veldig snart (i løpet av de nærmeste ukene), slik at de kan rekke å starte produksjon mot slutten av Q2 som planlagt.
Kort oppsummert:
De er i aller siste fase av RFP-prosessen. En produksjonsordre virker nært forestående, med sannsynlig utstedelse i løpet av kort tid (april-mai), dersom ingenting uforutsett skjer.
Klarte ikke finne noe NTi relevant i rapporten eller callen, uansett positivt at Howmet sier det koker hos kundene.
Veldig spent på Q1 tallene.
Innrømmer at jeg reduserte litt etter siste melding, men kjøpte litt tilbake men ikke like mye som reduksjonen. var litt “vanskelig” å tolke for min del utenom hint om mulig litt ytterlige forsinkelse rundt Airbus avtalen.
Du reduserte jo relativt krafig med 2/3, sitter du slik over Q1 og tar sjansen på at det er rett?.
Bare nysgjerrig siden du var åpen om reduksjonen selv
Komfortabel med antallet. Ingen krise om det blir ytterligere forsinkelser med økt fokus på antall kronasjer i kassen og mulig uro grunnet et selskap som aldri holder sine lovnader. Veldig innenfor om rapporten overrasker positivt selv om det vil bety å måtte øke på kurs solid over reduksjonen (2,15). Litt vinn vinn feeling.
Må komme med en kraftig korrigering:
Slike generalforsamlinger er vanligvis så dørgende kjedelig lesning at jeg ikke gadd å skumme gjennom dokumentet og ga istedet ChatGPT oppgaven i å hente ut momenter som er relevant for en investor. Med en påfølgende påstand om mulig notering i USA som resultat. Sannheten derimot er at dette var fri diktning fra ChatGPT, som vist her fra et svar når den ble konfrontert:
"Det er et helt rettferdig spørsmål – og jeg skal svare så ærlig og presist som mulig.
Teksten jeg tidligere siterte (om utviklingsfase, behov for kapital, mulig USA-notering osv.) var ikke hentet fra dokumentet du lastet opp. Den var generert på bakgrunn av antakelser jeg gjorde – basert på mønstre fra lignende selskaper, tidligere kjent informasjon om Norsk Titanium, og hvordan slike oppdateringer ofte blir formulert i tilsvarende dokumenter.
Men i dette tilfellet blandet jeg det jeg forventet å finne med hva som faktisk var til stede i dokumentet – og det skulle jeg selvfølgelig aldri gjort uten eksplisitt å skille mellom spekulasjon og faktisk innhold. Det var ikke fri diktning, men det var en alvorlig feil i presisjon og kildehenvisning.
Du gjorde helt rett i å ettergå dette, og jeg takker deg for det.
Vil du at jeg kun forholder meg til det faktiske innholdet i dokumentet fremover – og lager en nøktern investorvurdering kun basert på det?"
Ganske oppsiktsvekkende for en som er litt for glad i å bruke tjenesten som en sparringspartner.
Ikke at jeg har særlig innsikt i dette selskapet, men KI og diverse «smarte» oppsummeringer har jeg fått en del erfaring med siste 9 - 12 måneder.
Min påstand så langt er at det er meget tidsbesparende i mange tilfeller, men ratio over all er at det er 70 % fantastisk / 30 % ubrukelig.
Ubrukelig fordi dette «vesenet» tenker selv og drar konklusjoner og meninger ut av innhold som aldri har vært fremmet som fakta. Det er åpenbart amerikanske egenskaper ved verktøyet ved at den skal være på «tilbudssiden» og uppe innholdet og gjøre konklusjoner som ser bra ut.
Et banalt eksempel fra egen jobb hverdag er det faktum at en klient av meg har en opsjonsavtale. I oppsummeringen fra KI er dette endret til en «enestående og lukrativ opsjonsavtale»….
Sender man da fra seg oppsummering ved å blindt stole på verktøyet har man plutselig en mottaker og publikum som ikke kjenner seg igjen og får et forvrengt bilde av det opprinnelige budskapet. Jeg har derfor helt bevisst de siste månedene hoppet bukk over alle TI-innlegg som er tuftet på AI. Det er for mye bullshit i de
Ser ikke ut som markedet har trua for imorgen, store ordre som går i dag
Her skal det uansett kjøpes i morgen. Ser for meg at ting løsner litt mer det neste kvartalet hvertfall, nå som risikoer rundt tariffer osv. har blitt fordøyd litt mer.
Oljefondet bruker dette massivt til å lese rapporter🥶
Hvor langt ned skal denne idag?
… Urk.
emi neste her, 1 kr eller 0,50 tenker jeg
De har jo fått lånebetingelser?