Konservativ bransje. Hvor det er en ulempe å være en liten mygg som skal vokse seg stor med en helt ny teknologi. TTT i en grad som selskapet ikke har vært i nærheten av å realitetsorientere.
Hei, jeg trenger litt hjelp her. (Har også sendt mail til IR hos Scatec!! mtp NTI, mail adressen fra NTI sin nettside).
1 Avvik mellom ARR ved utgangen av '24 og inntekt i H1’25
Full Year 2024 sier at ARR er 12.2m USD ved utgangen av 2024
Revenue i H1’25 burde være 6.1m USD men er kun 2.1m USD (side 6 og 7 i rapporten)
2 Avvik mellom oppgitt kapitalbehov, cash og cash burn
NTI oppgir at i H1’25 hadde de en gjennomsnittlig månedlig cashburn på 2.9m USD med 12.1m USD i cash. De sier de trenger å hente 15m USD som vil ta cash opp til 27.1m USD dette holder i 10mnd med H1’25 sin cash burn.
Noen her som har hørt om at cash burn endres? Eller om inntekter er forsinket?
3 Emisjonen
Denne sendes kun til de 3 største aksjonærene alle oss småaksjonærer blir rævkjørt (utvannet) som vanlig.
Jeg syns dette er svært ekkelt og har mistet det meste av tro jeg hadde på selskapet.
Hva sier dere?
Tolker denne som at de tre største aksjonærene garanterer for emisjonen, men at de tar sin pro rata dersom den blir fulltegnet på vanlig vis. Åpen for å ta feil.
Har gått fem på her selv. Tolker det dithen at ARR i NTI sitt tilfelle handler om deler som de forventer at vil tilfalle i denne tidsperioden, men som viser seg å bli forskjøvet grunnet at ting tar lengre tid enn forventet. Skjønnsmaling av situasjonen når alt kommer til alt.
Emisjonen blir nok annonsert ved wave3 kontrakt inngåelse om den ikke drar altfor langt ut i tid.
Ordrett fra rapporten
“The funding strategy and contemplated equity issue is expected to fully fund the Company through breakeven. The Company’s three largest shareholders have informed the Company that Norsk Titanium AS they will commit to support the contemplated transaction(s) with the entire capital need of approximately 15 million.”
Er lett å lese som at de tar hele 15m. Ikke et ord om at de garanterer for det. Men vet ikke om jeg vil være med om jeg får mulighet uansett slik ståa er nå.
Kan legge til ChatGPT sin vurdering:
I Norsk Titanium sitt tilfelle (H1 2025-rapporten og børsmeldingen 20. august) står det eksplisitt at:
- Selskapet har engasjert Arctic Securities og Pareto Securities som tilretteleggere.
- De tre største aksjonærene har sagt at de vil støtte emisjonen i sin helhet (backstop), altså garantere at hele beløpet på USD 15 mill. blir hentet.
- Det står ikke at emisjonen kun rettes mot de tre største.
Dette betyr at:
- De tre største tar ikke automatisk hele emisjonen.
- De har kun lovet at hvis markedet ikke leverer, så vil de stille opp.
- Selskapet og tilretteleggerne kan like gjerne invitere flere investorer med.
Hvorfor noen kan mene at “de tar alt”
- Formuleringen “support the contemplated transaction(s) with the entire capital need” kan tolkes som at de tre største skal dekke hele emisjonen.
- Men i praksis betyr det bare at de fungerer som en garantiordning (backstop). Hvis emisjonen blir fulltegnet av andre investorer, trenger de ikke ta alt.
Konklusjon:
I dette tilfellet er det ikke gitt at de tre største tar alt.
De har bare sagt at de sørger for at emisjonen blir fulltegnet. Det er en viktig nyanse.
Får anta ChatGPT har rett her, uansett ble jeg mektig skuffet i dag.
Har troen på at teknologien vil tvinge seg frem slik at det blir en suksesshistorie til slutt, men guidingen til selskapet har mistet all troverdighet hos meg. De fremstår mer edruelige, men det er fortsatt tro og håp basert på selskapets tolkning av løpende samtaler med aktuelle kunder. Samt et salgsteam som vel føler seg forpliktet til å være offensiv.
Samme her, smøre seg med tålmodighet og ha cash klart til kommende emisjon. Overbevist at det er liv laga i lengden.
Snart f#en ikke måte på hvor mange ganger jeg burde ha solgt meg ut av selskapet, jeg vet at de ikke bestemmer alt selv, langt ifra og forsinkelser er fair enough, men å bomme på guiding x-antall ganger samtidig som man insiterer å opprettholde den mest positive guidingen fremover det er svakt.
Har ikke mistet troen på selskapet selv om jeg har solgt meg ned litt med tap idag.
(For min del kan dette tapet “hentes inn” med å realisere gevinst en annen plass så ikke helsvart negativt, men det må selvfølgelig gjøres før årsskiftet.)
Skulle ønske jeg klarte å holde troen oppe, men enn så lenge er jeg så mye i tap at jeg velger å bare holde aksjene til de konker eller kommer seg. Men stiger den til 2.5kr igjen selger jeg tvert.
De må komme med info om emisjonen raskt. Aksjen er steindød tils den informasjonen kommer.
Syns egentlig at det var overraskende stor kjøpsvilje. Skulle tro at de større kanonene avventer til emisjonen og heller putter pengene i den bøtten. Den falt til 1,15 noen dager etter den forrige kollapsen, i dag gikk mye av volumet over dette selv om utsiktene er betraktelig dårligere og trenden er vedvarende. Trodde selv at jeg var rimelig heldig da aksjene ble plukket de første minuttene til kurs 1,17.
Stiger den til 2,5 igjen er situasjonen såpass god at man kan like gjerne holde til 4-5
Det har du desverre helt rett i
Smått utrolig at det aldri kom noen profit warning er min første tanke. Er jo ikke snakk om små ubetydelige avvik som har dukket opp helt på tampen. Dessverre symptomatisk for mange selskaper, og ikke overraskende.
Vet at AUTO ikke sende PW fordi de ikke hadde guidet noe. Så da var det liksom ingenting de skulle advare om at de ikke traff. Men her har jeg forstått det slik at NTI har guidet voldsomt på antall produkter i serieproduksjon osv.
Fra den ene ytterligheten til den andre (Fair value: NOK0.50–2.00 vs NOK 3.5-5.5 for 6 dager siden).
DNB Carnegie:
norsk_titanium_250821.pdf (497,9 KB)