«Kommer til å få» du er deg sjølv lik du @Aaleby De kan skrive på all verdens av intensjons og samarbeidsavtaler og allikevel hoppe bukk over lille NTI når/hvis alt kommer til alt. Fremtiden er ukjent
Den kan man sannelig si om deg også. Dine universelle tanker, blottet for dypere innsikt, og dels basert på brent barn skyr ilden, veier ikke fryktelig tungt. Og ja, ingen ting står skrevet i stein. Det er en påstand. Av subjektiv art.
Men det må da være en grunn til at Northrop Grumman, General Atomics, Boeing og Airbus’ ser noe i det de driver med her.
Kundelista er jo strengt talt ganske imponerende, til tross for de (foreløpig) små ordrene.
Jeg tenker litt som Aaleby:
Når det er sagt; NTI begynner for alvor å ligne det selskapet som man trodde at man investerte i i 2024.
Kvalifisering av nye leverandører er noe som krever mye tid og arbeid fra Airbuss sin side også så dette er ikke noe Airbuss gjør med mindre de har et strategisk samarbeid i baktankene. Er man på AVLen til Airbuss tenker jeg det har stor verdi.
4,2 millioner dollar er småpenger. Det interessante er at Pentagon betaler Norsk Titanium for å kvalifisere teknologien inn mot amerikansk ubåt og forsvarsindustri. Hvis de lykkes er kontrakten den åpenbare nyheten. Hvis de ikke lykkes var selve meldingen nyheten. Det er kvalifiseringen som er verdien spør du meg. Fortsatt inne.
Det er også en marginalt lengre rullebane for selskapet. 2 mnd eller noe sånt?
Det interessante er at dette kommer fra amerikanske myndigheter for å kvalifisere teknologien inn mot kritiske maritime og ubåtrelaterte applikasjoner. Det er ikke et forskningsstipend til en spennende idé. Det er penger brukt på å modne en teknologi de ønsker skal kunne inngå i forsyningskjeden.
Det betyr selvsagt ikke for egen del at NTI plutselig er sikret store forsvarskontrakter, men det betyr at enda en stor aktør er villig til å investere i å få teknologien kvalifisert.
For meg begynner bildet å bli ganske tydelig nå. Airbus, Northrop, Safran og nå amerikanske myndigheter trekker alle i samme retning. Det er fortsatt risiko her, men det blir stadig vanskeligere å argumentere for at NTI står uten industrielle anvendelser eller kunder som faktisk ønsker teknologien inn i produksjon. Bettet mitt står.
Husk General Atomics også.
Husk emisjonen også
Den husker vi.
Ja emisjonen kommer sannsynligvis. Det har selskapet jo sagt selv. Frågan er bare om man henter penger som et selskap med FAA/EASA sertifiserte deler i serieproduksjon, Airbu avtaler, Northrop kontrakt og forsvarsprogrammer på gang eller som et selskap som fortsatt står på utsiden og banker på døra. Det er ikke helt det samme tenker jeg. Hva tror du @Pk2k
Banker nok på døra enda, hadde ikke meldt emisjon i år om det ikke var tilfellet tror jeg 
Missforstå meg rett, dagens kontrakt er positiv men den emisjon skyen er som et anker kursmessig.
Dagen kontrakt er superviktig. Men folk som ikke har industrierfaing fattar ikke det.
Dette er ikke titan, uten inconel, som NTI tidligere har talet om.
Det potentielle markedet er nok minst like stort før inconel som titan. Men helt andre sektorer enn titan. (Process, kjernekraft etc).
I tillegg er det ikke bare titan lenger. Meldingen nevner også nikkelbaserte legeringer som du etc er. Det er noe nti har snakket om tidligere, men nå begynner det å dukke opp i faktiske programmer.
Potensialet der er betydelig. Ikke nødvendigvis innen de samme markedene som titan, men innen prosessindustri, energi, kjernekraft og andre segmenter hvor slike materialer brukes i stor skala. Mange her inne ser bare kontraktsverdien. Jeg ser vel så mye på hva de faktisk kvalifiserer teknologien for. Det er ofte der den langsiktige verdien ligger i mitt bet.
Tenk hva denne hadde stått i om de ikke hadde varslet om en fremtidig emisjon. Mange gode børsmeldinger i det siste som hadde sendt denne høyt og deretter kunne man hentet penger på atskillig høyere kurs. Emisjonen kveler alt som ligner på oppgang.
Er nok ikke KUN emisjonen som har skylden. NTI har lent seg mot det uforløste potensialet i mange år allerede. Konkrete samarbeid med Airbus og Boeing. Blant annet. Og årene har gått. Hvor det samme gjentar seg. På nytt. Og på nytt igjen. Mer av det samme. Potensial. Uten at det har gitt klingende mynt i kassen. Som er den medvirkende årsaken. Må mer til enn enda mer påfyll av uforløst potensial for at denne skal gå til himmels.
Noen stor forflytting i kursen får vi nok ikke før NTI viser at de konkret er i ferd med å tjene veldig mye mer penger enn de gjør i dag. Samtidig er det jo greit å komme seg godt inn i selskapet tidlig, da, før kursen løper… At kursen kommer til å løpe i løpet av få år, det er jeg overbevist om.
Men er det til en krone eller tjue øre? Ser jo ut som det kommer til å fortsette å trekke ut i tid
Airbus Wave3 skulle komme i fjor