Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk Titanium AS - Småprat

Til det svarer jeg det Aaleby nevnte her for en liten stund tilbake, at jeg tenker NTI i dag er der de meldte de var (men viste seg å ikke være) i 2024.

1 Like

Derav svært merkverdig at de forhånds kommuniserte en emisjon slik de gjorde det. Unødvendig.

Og naturligvis kunne de ellers ha hentet penger på en høyere aksjekurs uten dette forhåndsvarsel. Amatørmessig håndtering å torpedere egen aksjekurs slik de gjorde det.

Positivt i dag at de for en gangs skyld også meldte konkrete tall.

Kan redusere emisjonsbehov/størrelse (maks 20 MUSD ?) og Q3 og Q4 vil sikkert også være langt bedre enn tidligere gitt Hittech, Northrop, Airbus maskin leie/produksjon, og muligens General Atomics. Underbygger også at dette mer og mer ser ut som en ren vekst emisjon.

For Northrop produksjonsavtalen meldte de jo ikke tall data, men ordren omtales som betydelig hos forsvars relaterte nettsted.

Det er vel rimelig sannsynlig de får et par større produksjonsordre snart mot større aktører innen commercial aerospace og forsvar.

Under “muligheter” i deres presentasjon den 19 mai nå listet de opp (foil side 15):
“Major Additional Opportunities Creating Potential Upside.
Supply constraints create several large revenue opportunities”

Der beskriver de en av de tre mulighetene som “US NAVY” “USD 30-50 million annual opportunity” med scope 18-24 MND. Dette er jo børsmeldt i ettertid og ballen har vel begynt å rulle her, men de skriver på samme side om to større og muligheter med KORTERE horisont som enda ikke er avdekket…

1. “Aerostructure OEM” “USD 150-200 million opportunity” “Large RFQ to meet ramp-up requirements and reduce order backlog lead-times” “Timing: 6 – 12 months”

RFQ = request for quote. Med min kjennskap til prosesser i industri så er dette siste trinn før en produksjonsordre plasseres, med andre ord trinnvis : * RFQ sendes ut - tilbud vurderes - leverandører velges - kontrakt tildeles.

Dette kan være Airbus, men en skal heller ikke helt utelukke Safran eller Boeing for den saks skyld. De har jo i flere Q&A sessions uttalt at de jobber med og “snakker med” Boeing hele tiden.

1. “U.S. Defense Prime” “USD 500 million Defense Systems OEM program
    " In development stage on major program for defense systems replenishment used globally”
    “Timing: 6 – 12 months”

Dette kan ikke være Northrop eller General Atomics da disse er navngitt i samme presentasjon annet sted. Ville være lite logisk å navngi dem et sted og så holde dem anonyme i annen del av samme presentasjon.

Høyst sannsynlig er dette RTX (Raytheon Technologies Corporation)eller Lockheed Martin, mit “bet” er på førstnevnte i og med tidligere dialog med denne.

Med siste kapital innsprøytning nå på 4.2 MUSD og økende inntekt fra HITTECH (p.t. største kunde) med “mangedobling av volum” i inneværende år som de skriver og ny dobling neste år.

Northrop produksjonsordren nylig, økt Airbus produksjon med første wave3 del i produksjon fra 26 januar i år (wave 3 i og med betydelig over 10 kg). “Lower frame cargo door fitting”.

Og muligens allerede i inneværende år også produksjon for General Atomics så kan dette bli meget bra og i det minste langt bedre enn tidligere.

Er tross alt et faktum at et Norsk Firma er eneste globalt godkjente 3D aktør innen Titanium. Innebærer produksjonsprosesser som reduserer kostnader med rundt 30% i forhold til tradisjonell smiing. Langt mindre råvare bruk og mye kortere produksjonstider. Og helt “identisk” jevn kvalitet på hver del (Airbus har kommunisert tidligere at de ikke har funnet feil på en eneste del levert av Norsk Titanium AS. (tradisjonell smiing gir enkelte deler som må kasseres.)

Verdens største firma på kunde listen (Airbus,Boeing, Northrop, Safran, Hittech/ASML, inkludert US Defence.

Produkjsonskapasitet (700 TONN/300 MUSD) klar og på plass og stadig nye meldinger som de -risker caset og viser de er på vei mot å fylle ledig produksjonskapasitet.

Stor tro på betydelig høyere kurser snart her, selv med en mulig emisjon på inntil 20 % av aksjekapitalen (nåværende fullmakt).

Et av børsens beste case slik jeg ser det. Defence og Aerospace og ikke minst semiconductor er i “vinden” om dagen og jeg regner med dette vil reflektere mer i aksjekursen til NTI snart…

2 Likes

Jeg tror som andre har nevnt at de venter med å sette emisjonen til etter Q2-rapport.

Da har man nok kunne vise til litt bedre inntekter og kan sette emi kort tid etterpå med en forhåpentligvis hyggelig kursutvikling ved Q2.

I tillegg kan det jo komme noe mer innen Q2.

Emisjoner med kort tid igjen til konkurs er en særdeles dårlig ide. Det fører fort til elendige vilkår. Type 50%+ rabatt.

Mao, jo før jo bedre.

1 Like

Styret har jo befogenhet at gjenomføre en emision på 20%. Lav kurs = man får inn lite penger. Så det er før selskapet interessant att ha så høy kurs som mulig. Egenlig også før huvudeine da det som er bra før selskapet er bra før dem også.
Øvrige aksjeeierne har nok veldigt lav prioritet.

Så med null rabatt, så ville det vært ca et år. Burde ha begynt å levere innen da? :thinking:

Fullstendig idiotisk trekk å forhåndsvarsle emisjon sånn. Jeez.

2 Likes

Norsk Titanium AS: Contemplated private placement

1 Like

Det jeg merker meg er at de tre største eierne går inn med minimum 12 millioner dollar og dermed tar nær halvparten av emisjonen. Hadde de vært bekymret for retningen eller teknologien hadde dette vært et merkelig tidspunkt å putte inn nye penger på. For min del endrer ikke dette investeringscaset. Risikoen er fortsatt høy, men den industrielle utviklingen de siste månedene er den samme som i går. Airbus er fortsatt der. Northrop er fortsatt der. Safran er fortsatt der. Forsvarsprogrammene er fortsatt der.
Forskjellen er at selskapet nå prøver å sikre nok kapital til å komme videre til neste fase.
Så får vi se hvilken pris markedet setter på det i morgen.

7 Likes

1 kr virker det som.

Nå kan man endelig prøve seg på en ny inngang her.

Kilde?

Det er et stort pluss at de sikrer ca 12 mnd ekstra drift med dagens cash burn. Det er litt sent å kjøre emi, men ikke veldig sent.

Godt å se de få med store eiere. Det ikke ut til at de har fått noen fordel ut av det, det er også et godt tegn.

Jeg har gravd litt om selskapet og funnet risikoen for høy, men gevinsten kan bli veldig fin hvis de får opp volumet. Det er ikke all verden av konkurrenter med samme tech heller.

Tenker jeg evt kjøper på et tidspunkt hvor de har fått mer kontrakter med volum. Lavere oppside, lavere risiko.

2 Likes

Norsk Titanium AS: Key information regarding potential repair offering

1 Like

Norsk Titanium AS: Mandatory notification of trade

Norsk Titanium AS: Private placement successfully placed

Norsk Titanium AS: Ex potential subsequent offering today

Mye reposting på LinkedIn idag av gammelt nytt.

Godt mottatt (vekst) emisjon med stor omsetning i dag.

Stor interesse fra hovedeiere og marginal rabatt ved emisjonen (kurs 1.07 kr og emisjon 1.0 kr).
Kurs akkurat nå 1.04 kr.
Viser med all tydelighet at emisjon var godt bakt inn i aksjekursen da den ble satt.

Masse penger på bok nå: 260 MNOK inn fra rettet emisjon + (ev) rep emi ytterligere 45 MNOK + fundet utviklingsprogram (over 18 mnd) 4.2 MUSD, samt antatt kontant beholdning på like ober 10 MUSD.

Flere produksjons ordre fremover nå så kan dette bli veldig bra.

1 Like