Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk Titanium AS - Småprat

La «3 dagers regelen» få utspille seg så skal det vel være mulig å få posisjonert seg fremover.

Norsk Titanium Delivers Flight Critical Structure to the Defense Market

Updated company presentation in connection with rights issue roadshow

Norsk Titanium AS: Grant of RSUs and Performance shares under LTIP and exercise of RSUs and share capital increase

Norsk Titanium AS: Notification of transactions by close associates of primary insiders

Norsk Titanium AS – New share capital increase registered

Correction: Norsk Titanium AS: Notification of transactions by close associates of primary insiders

Norsk Titanium AS: Approval and publication of prospectus for the preferential Rights Issue

Norsk Titanium AS: Commencement of the subscription period for the Rights Issue and start of trading in subscription rights

Norsk Titanium AS: Receipt of subscription rights in the Rights Issue by primary insiders and their close associates

On-the-Job with Joel at Norsk Titanium - YouTube

Godt fra styreformann John Andersen

Norsk Titanium Develops Nickel Based Superalloy For US Navy Applications

1 Like

" Norsk Titanium Develops Nickel Based Superalloy For US Navy Applications"

Dette er meget intressant.
Men hvordan ser det ut men finansiering? Hvor mange emisjoner gjenstår?

Noen som har koll på hur Norsk Titianiums process står seg mot DMLS i inconel 625? Jeg har ikke regnet på det og det er vel avhengig hvordan den ferdige kompnenten ser ut også. Ellers er ju produksjon i inconel intressant før mange sektorer.
Øverveier ingang hvis de er ferdig med emmisjoner.

Finansiering

Vi er midt oppe i en rights issue hvor eiere av tegningsretter kan delta i emisjonen 20. februar. For hver 2. aksje du tegner i emisjonen får du også 1 warrant du kan bruke i juni og november i år. Tegningsrettene er for ordens skyld børsnotert under ticker NTIT. Om emisjon fulltegnes og warrants blir 100% innløst mener selskapet at dette er nok for å dra finansieringen over mållinjen frem til break even og positv bunnlinje i 25/26. Etter alt dette er klart skal det etter mine beregninger være ca 720m utestående aksjer:

Eksisterende aksjer: 270m
Nye aksjer i februar emisjon: 274m
Warrants juni/Nov: 137m
Garanti fee for februar emisjon: ca 30-40m aksjer (har ikke dette i hodet i farta, men skal være i denne rangen)

Dette blir til sammen 710-720m aksjer.

I dag trades TR på 60-70 øre (emikurs 82 øre) og aksjen på ca 1,5kr. Du får altså en rabatt ved å kjøpe TR + warrants på 50% av aksjene du tegner i emisjonen. Dvs at om man ønsker å investere i selskapet i dag er det åpenbart bedre kjøpe tegningsretter enn aksjen. Merkelig at disse prises så forskjeliig.

.Verdsettelse:
Fullt utvannet etter emisjon og warrants har vi altså 720m aksjer. Selskapet guider på break even ilø av 2025 og en EBITDA på USD 50m i 2026. Her er en mkt cap matrise basert på 26-guiding, 720m aksjer, og USD/NOK=10kr:

Aksjekurs NOK Mkt cap NOK 26 P/E
2 1,440,000,000 2.88
3 2,160,000,000 4.32
4 2,880,000,000 5.76
5 3,600,000,000 7.20
6 4,320,000,000 8.64
7 5,040,000,000 10.08
8 5,760,000,000 11.52
12 8,640,000,000 17.28
16 11,520,000,000 23.04
20 14,400,000,000 28.80
24 17,280,000,000 34.56
28 20,160,000,000 40.32
32 23,040,000,000 46.08
36 25,920,000,000 51.84

NTI har jobbet i årevis for å innpass i fly og forsvarsproduksjon. Her er det ekstremt high barriers of entry og kundene er veldig “sticky”. Nå kommer de siste godkjennelsene på løpende bånn, men markedet er tilsynelatende fortsatt ikke overbevist tatt dagens aksjekursj i betraktning. Det er også markedsgrunnlag for stor vekst utover dagens kapasitet på ca 700 tonn årlig. Dette burde imo verdsette selskapet til P/E 20-30x på sikt. 700 tonn gir USD 300m i årlig revenues og en EBITDA margin på 30%.

Du spør om teknologi. Her vil jeg anbefale deg å investere noe tid til selskapets presentasjoner. Kort fortalt er ikke laser-printing med titan og mye annet metall forenelig med fly og tung industri. Dette finnes det mye informasjon om. NTI sin RPD-teknologi er revolusjonerende fordi man oppnår samme resultat som med tradisjonell støping til en brøkdel av pris, tid, og energiforbruk.

Som investor er det nokså slitsomt å følge NTI da det er relativt lite info tilknyttet mange av kontraktene som signeres og type deler som produseres. Spesielt kontrakter tilknyttet forsvarsindustri. Dette kommenterer selskapet selv på ofte, og grunnen er at dette er highly classified info. De får rett og slett bare lov til å dele det som er absolutt nødvendig. Dagens børsmelding hvor de skriver at de utvikler deler for US Navy er et godt eksempel. Uavhengig av få detaljer føyer kontrakten med den amerikanske marinen seg inn iden lange rekken av særs gode kvalitetsstempler.

Til sist. Jeg leser i andre tråder at det er høyt nivå på mange skribenter her inne. Jeg er litt overrasket over at dette selskapet ikke får mer oppmerksomhet på TI. Jeg tror mange ville funnet selskapet og business caset interresant om de viet noe tid. Savner en konstruktiv diskusjon.

7 Likes

Takk før info!

Jeg tror bristende interesse beror på mange emisjoner, eller at folk opplever at det varit før mye av den varen.
Jeg skall se mer på dette i helgen, etter jobb.

1 Like

Ser dette absolutt som en mulig rakett ( :drum: ) på en 5-års horisont. Spesielt nå som krig drar ut i tiden, så er Titanium en kritisk aero-space komponent som kommer til å treffe F-35 og den kommende nye space-race helt direkte.

Men så kjenner jeg ikke industrien så godt, og hvilke peers som NTI konkurrerer med internasjonalt. Men det finnes sikkert mange synergier å hente i den kommende tiden.

1 Like

Takk for fint innlegg. Har fulgt med denne på sidelinjen en stund og virker som om det begynner å løsne litt nå.

For å få det inn med teskje: Er det slik at hvis jeg kjøper to tegningsretter til 60+ øre får jeg retten til å kjøpe to aksjer til 82 øre, og i tillegg en “gratis” warrant som gir meg rett til å kjøpe enda en aksje til 82 øre senere?

Inga jeg kjenner til. Muligens de som printer med tråd og robot er konkurenter. Men jeg veit ikke hvor homogent resultat de kan få.
DMLS gir veldig homogent resultat, men lemper sig best før produkter med tynne vegger, ihålige produkter, produkter med interne kanaler etc. Man kan lage feite tinge med DMLS også, men det tar jo evigheter (=dyrt). Så som jeg ser det så er DMLS og RPD (som NTI driver med) ulike bra til ulike saker. DMLS har dock en fordel i at det trenger mye mindre postprocessing. Men som jeg bedømmer det så koster DMLS så mye mer i print-tid at man ikke tjener inn det på postprocessen. Men det kan finnes fall der DMLS er teknologiene overlapper og DMLS er en konkurerende metod. 3D systems og EOS bl.a. jobber med slik teknikk.

Mulig det finns andre aktører som jeg ikke hørt noe om. Men gjenerellt er dette rent teknisk vanskelig og potentielle kunder krever certifieringer av råmaterial, metoder etc. Så det er ikke “bare bare” før en konkurent å smække sammen en lignende maskin å begynne å selge. NTI har dessuten diverse patenter som gjør det vanskelig før andre at bruke samme process.
Konkurensen er vel egentlig mer støping/smide og maskinering ur solida blokk, mer enn andre 3D-print aktører.

TR blir 1 til 1 som du sier. 1 TR = 1 Aksje.

2 aksjer tegnet i emisjon = 1 warrant. → 1 warrant = 1 aksje i periodene juni og november

1 Like