Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Den likte jeg godt.:+1:
Her er det bare å forsyne seg etter evne. Så får de få lov til å bygge korthuset sitt litt større. Spent på når det raser sammen?

Solgte det meste på litt under 41, så nå er det bare å plukke på vei nedover.

09/05-2019 17:22:53: (NAS) Norwegian Finans Holding has finalized buyback of shares to be transferred to Norwegian Air Shuttle

Min tolkning er at FT forveksler Max problemene med de tidligere Dreamliner problemene.
Det ble veldig nylig uttalt at Dreamlinerne går som noen klokker, så her tror jeg FT har begått en blunder. I tillegg så ville det vært rart å leie inn Dreamlinere om det er nettopp de det er problemer med…

Det er også demonstrert ved at trafikktallene for April ville ikke sett så solide ut med nye Dreamliner problemer… Kan godt tenkes jeg tar feil, må undersøke dette nærmere.

Til dere andre som er opptatt av shortere og andre markedsaktører: Bruk tiden deres mer nyttig. Om dere hadde lest bøker og faglitteratur i stedet for å kaste bort tiden så hadde dere blitt veldig mye smartere… :wink:

2 Likes

Hei, jeg har hatt dialog med IR Stine Klund i norwegian idag ihh til artikkel og problemstilling. Jeg gjelder ett inspesjons regime av trent motorene som gjør flåten noe mer ineffektiv

Mail Stine Klund
Dette gjelder et økt inspeksjonsregime for Trent 1000 TEN-motorene, ikke grounding, men altså noe mer ineffektivitet i flåten, slik vi også opplevde i fjor. Vi kom til en avtale med RR for 2019 med grounding av noen egne fly som de betaler for som om det var wetlease, dette er 2 stk fra Q4 til Q4, men altså ikke tilstrekkelig for å dekke dette nye inspeksjonsregimet som ble publisert av luftfartsmyndigheter forrige uke.

Vi har 18 fly med slike motorer.

6 Likes

Nå følte jeg meg meget ille berørt. Du skulle bare vite hvor mange fagbøker jeg har fordøyd opp igjennom.:innocent:

Her er en artikkel som viser BA kanselleringer grunnet dette:

The reason for the cancellations is ongoing maintenance requirements to Rolls-Royce engines of its fleet of Boeing 787 Dreamliners. Whilst the issue is expected to abate by the end of the year, it won’t be until 2020 until it is fully resolved.

2 Likes

2 posts were merged into an existing topic: Makro, indeks, valuta

A post was merged into an existing topic: Feedback til PDX

Avinor skriver om trafikken for april:
"Passasjerer til innlandsflyginger falt med 11,1 prosent mens det var 3,9 prosent flere som reise til utlandet, særlig med charter. "
Trist for SAS max for NAS.

Det ser faktisk ut som det ligger en underliggende vilje om å trykke kursen oppover i dag?

Løfter seg!!
“Norwegian Finans Holding, selskapet bak forbrukslånbanken Bank Norwegian, seiler opp som mest omsatt med en oppgang på 0,40 prosent, etter at banken kjøpte tilbake 2.133 millioner aksjer for nær 160 millioner kroner.”

Norwegian tar grep for å øke lønnsomheten på flyrutene og redusere kostnadene

Ca 10mill(kanskje en god del til) aksjer av den nette sum av ca 400mill kroner har shorterfondene veddet på at det skal gå skikkelig dårlig for Norwegian. Vi får virkelig håpe at de tar storligen feil.

Forøvrig bare 84568 omsatt i sluttauksjonen i dag.

Ser denne nå. Siste ord virker definitivt ikke å være sagt etter å ha sett denne dokumentaren. Tragisk.

« Rogue Boeing 737 Max planes ‘with minds of their own’ | 60 Minutes Australia»

1 Like

Virker som 60 min Australia ikke holder samme kvalitet som 60 min USA om du spør meg, Måten de fremstiller det på gjør det nesten vanskelig å se på. Eller kanskje jeg helt har mistet min evne til å se det objektivt. Har sett halve programmet. Jeg sier ikke at Boeing ikke er i problemer eller at dette ikke kan utvikle seg til en enda større skandale, men det føles som om jeg sitter å ser på TLC eller Tv Norge Max , musikken og den overfladiske presentasjonen, herlighet.

Denne dokumentaren har vel lite eller ingenting her å gjøre. Kun formål og evne å skape dårlig stemning om sakesløse Norwegian og deres leverandør?
Trist sak.

Ikke sett dokumentaren og man kan sikkert diskutere kvaliteten på den men hva som presenter angående et av flyene NAS satser mest på for fremtiden er uansett relevant synes nå jeg.

2 Likes

Selv om mye av dette har vært diskutert tidligere her, belyser den godt hva som skjedde og hva flygerne hadde fått kunnskap om. Grunnet denne type opplysninger kan jeg ikke se annet at det styrker Norwegian sitt krav om refusjon.

1 Like

Det er en vinkling jeg støtter, og som jeg synes er helt på sin plass.

Ellers tok jeg meg tid i går og tittet litt nærmere over den siste tids aksjonærlister for Norwegian. Det var flere forhold som slo meg, men særlig to som jeg vil dele.
Jeg har tidligere antatt at Kjos og Kise kunne være ansvarlig for store utlån. Ikke så rart kanskje da de har bedrevet slik virksomhet i stor stil tidligere. Nå ser det imidlertid ut for at de avholder seg fra denne aktiviteten. Kanskje de har lært litt, og hva vet jeg?
Og til Sissener. Dette var både morsomt og interessant. Som en av cowboyene kom jo han litt i knipe, og blei sittende fast med ca 700000 aksjer. Han trengte vel rundt 60kr for å gå even.
I siste oversikten har han så økt med ca 50%!! Han snitter seg ned, og jeg unner ham det. Men Sissener er ikke dum. Han regner nok med fortjeneste når tiden er inne.
Og så får hver og en gjøre så godt man kan.

2 Likes