Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Novo Nordisk

Synes denne biten var relevant (min utheving). Hvorfor sloss med spisevanene hvis du bare kan ta en medisin som fikser det?

»Jeg tager Mounjaro resten af livet, hvis det er det, jeg skal for at bevare mit vægttab.« siger Sara Høgh Slot.

Hun mener, at medicinen har ændret hendes appetit og givet hende lyst til at spise sundere. Helt konkret spiser Sara Høgh Slot nu meget protein, næsten ingen sukker og fedt.

1 Like

De sier noe om nytteverdien av livskvaliteten brukerne opplever at de kjøper seg for dagens priser.

I følge ChatGPT er prisen for maksdosen (15mg) av Mounjaro i Danmark i skrivende stund DKK 3846 for fire injeksjoner (1 mnd forbruk).

Hvis vi skal gjette så vil kanskje vedlikeholdsdosen (etter oppnådd vekttap) for vedkommende være 5mg. Den er priset til DKK 2157,- pr mnd.

Blir penger av sånt.

Men klart: Vedlikeholdsterapi vil sikkert komme ned i pris etter hvert.

Fra artikkelen

I dag koster den mindste månedsdosis af Mounjaro i øjeblikket knap 1.600 kroner, mens prisen for Wegovys mindste månedsdosis er 1.300. I de højere doser bliver prisforskellen markant større, her er Mounjaro knap 1.600 dyrere om måneden

Så noe annet enn du nevner? 1600 kr pr måned hvis du har slitt med vekten hele livet høres helt ok ut

Startdosen for både semaglutid og tirzepatid (2,5mg) er et hakk lavere enn hva jeg har antatt at må til for å opprettholde et allerede oppnådd vekttap, de er mest i kategorien “venne kroppen til å stå på medisinen, sånn mtp kvalme og andre adverse events”. Er også fullt mulig at 5 mg (som er nivå nr. 2 i titreringa for tirsepatid) er et lite hakk for lavt, men har med vilje sikta lavt for å være på den konservative siden mtp prisinga. Men uansett, om det er 1600 DKK eller 2100 DKK så er vi vel enige om at det er en overkommelig pris å betale, hvis man (for å bruke dine ord) har slitt med vekta gjennom hele livet. Tipper vi ser priser ned på 1000 NOK pr. mnd for vedlikeholdsdoser før tiåret er omme. Fortsatt sinnsyk profitt på det nivået for produsentene.

1 Like

Eier aksjer men produkt høres som latmanns vei til lavere vekt. Hiver herved årets brannfakkel!

Spise mindre og trene mer. Så enkelt og så vanskelig.

5 Likes

I prinsippet helt enig.

Men så er altså verden ca. sånn her:

Alle i trial fikk samme “lifestyle intervention”:

“participants will take either CagriSema or placebo and will receive regular diet and exercise counselling”

I snitt oppnådde gjengen på placebo i REDEFINE-1 (som altså fikk diett og treningsråd) 2,3% vekttap. Gitt at startvekta var 107kg og snitt-BMI’en var 38 (!) så kan vi dedusere oss fram til at “gode råd om diett og trening” som gruppe ikke var i nærheten av å få til noe meningsfylt vekttap.

Litt baklengsregning: Om disse (igjen, som gruppe) skulle kommet seg ned på BMI 25, så måtte de slanket bort ca. 37 kg / 34% av vekten de hadde ved starten av trial.

Per dags dato finnes det ingen medisinske fedmebehandlinger som kan gi en pasient det resultatet.

Hvis vi tar samme regnestykket på nytt, men kjører fulldose CagriSema-armen, så endte den gruppa på snittvekt på 83 kg og en BMI på 29,5.

Bare for å sammenligne:

Placebo-gruppa endte på 104,5 kg og BMI 37,2.

Det er altså resultatet med kun diett- og treningsråd.

Par tanker før jeg skriver videre:

Disse trialene er selvfølgelig satt opp for å vise hvor effektive medisinene er. Så det er legit å stille spm om å bruke data fra en trial er litt “be bukken passe havresekken” her og dermed kan man jo òg stille seg noen berettigete spørsmål om hvor gode diett- og mosjonsrådene pasientene får faktisk er. Samtidig kan jo rådene ikke være helt rævva, fordi selskapene som kjører trials ønsker jo også at pasientene på medikamentene skal miste mest mulig vekt også… Og vi må jo bare anta at alle som er innrullert er relativt motiverte for å miste vekt.

Det store spørsmålet jeg sitter igjen med blir:

Hvorfor klarer ikke overvektige som er motiverte nok til å delta å et klinisk forsøk, samt (ihvertfall prøve å) å følge diett- og mosjonsråd, å gå mer ned i vekt enn lusne 2-3% over 68 uker?

Mister pasientene motivasjonen når de skjønner at de er på placebo? Hvis man ser på kurvene for REDEFINE-1 så mister placeboarmen – i motsetning alle de eksperimentelle armene – lite vekt etter første halvår.

Fortsettelse følger.

2 Likes

Utrolig mange faktorer her. Fra et samfunn hvor man måtte være fysisk aktiv i jobb og ellers, har vi fått et samfunn der man egentlig ikke trenger å lette på rumpa om man ikke har en sterk egenmotivasjon for det. Samtidig har vi fått den industrialiserte maten som etterhvert vi forstår også bidrar til fedmeepidemien. Vi som mennesker er skapt for bevegelse, samtidig er hjernen vår skrudd sammen slik at man vil velge lateste utvei hvis man kan, med mindre du har en indre motivasjon til noe annet. Dette ser man jo mange eksempler på i dagens samfunn. Feks naboen som har en plen på 10 kvm men har robotgressklipper og barna hans bruker så klart elsykkel til skolen som ligger et par km unna. Sånt henger jo sammen. Her i gården har ingen elsparkesykkel eller elsykkel og plenen klippes med gammeldags dytte gressklipper. For å nevne noen få eksempler. Noen vil sikkert kalle det gammeldags, for “fremskrittet” og teknologien gjør det mulig å automatisere alle små og store oppgaver som folk gjorde før. Men her ligger jo årsaken til fysisk forfall i befolkningen. Dette har jo også et klasseperspektiv for det viser seg at folk med høyere utdanning passer bedre på kropp og helse. Men jeg stopper her, før man drar det alt for langt unna topic.

2 Likes

Enig i logikken.
Matte er logisk hvorfor får ikke alle 6 i matte på skolen?
Å snakke i en forsamling er enkelt, hvorfor fryser noen til og får ikke til å si ett ord?
Å spare penger er bare å bruke mindre enn man tjener, hvorfor ender noen på luksusfellen?
Det er lett å støtte Ukraina, men hvorfor sender ikke flere penger og støtter de fysisk?

Nesten ingenting er vanskelig her i livet i prinsippet, men det kan likevel være sykt vanskelig i praksis for noen.

7 Likes

Kutt ut brød og poteter. Bruk kikerter og Ryvita Rug knekkebrød. Hold deg unna alt med sukker. Tren 30 min hver dag og spis et par egg før eller etter treningen. Bruk pusteteknikk og impulskontroll ved å telle til 10 før du spiser. Finn på noe annet enn å spise.

Potet har fått litt ufortjent dårlig rykte. Potetgull og pommes frites osv er absolutt verdt å styre unna, men å ta et par poteter til middagen tror jeg går bra. Men så kan man jo gjerne variere med andre ingredienser, det trenger ikke bli potet hver dag.

Enig i at et egg eller to om dagen er veldig bra

5 Likes

Av potet, pasta og ris, så er jo potet det beste.

3 Likes

Og siden man allerede har sporet av maks her; hva som er «best» handler vel også om livsstilen.

Trener man seks dager i uken kan det være at kroppen trenger energien som kommer fra ris og/eller pasta, versus potet.

2 Likes

Vi kan jo fortsette diskusjonen denne tråden:

1 Like

Enda en Alzheimer ansettelse

3 Likes

OK, så LLY har Kisunla + sine egne fedmedrugs (som de ikke har gjort noe r&d i alz med slik jeg har oppfattet det)

NVO har semaglutid, som de gjør alz r&d med. Men det er jo nesten som “grunnforskning” å betegne. Funker semaglutid mot alzheimers, så tipper jeg mange andre fedmedrug over glp-1 malen vil gjøre det også… NVO er imidlertid en potensiell first mover her, og har kanskje en aldri så liten moat ved at produktet som er brukt reellt sett er Rybelsus (14mg oral sema). Og NVO er de eneste med en peptid-pille som allerede er på markedet i en annen indikasjon. Så å potensielt få den godkjent i alz vil trolig være en smal (no pun intended) sak. Men vi har jo med Akero-kjøpet sett at NVO prøver å bundle sema (og ev. etterkommerne) med andre drugs for maks effekt. Vil NVO da også vurdere å f.eks skaffe seg en drug a la Kisunla? Kanskje fra et naboland? Å jada, jeg vet hvordan eierskapsstrukturen i Bioarctic (BIOA-B) er, men begynner ikke grunderne der å nærme seg pensjonsalder?

1 Like

Alzheimer er vel en veldig bred indikasjon?

Alzheimer’s financial burden on society is large, with an estimated global annual cost of US$1 trillion

Eller altså, 10.000 milliarder kroner årlig. Eller et halvt oljefond årlig. :stuck_out_tongue:

ref: Alzheimer's disease - Wikipedia

Litt på kanten med markedsføring .

7,2 millioner mennesker bare i USA, utrolig kostbart å ta hånd om de sykeste.
Så om man klarer å gjøre noe for denne pasientgruppen er det åpenbart veldig verdifullt.

(Men nå over til fotball :crossed_fingers:)

3 Likes

Sakser fra MarketWire:

Novo Nordisks Rebien antyder muligt fremtidigt salg af slankemedicin i håndkøb - GENT

i dag kl. 06:35 ∙ MarketWire

Lars Rebien Sørensen, formand i Novo Nordisk Fonden, kunne efter torsdagens ekstraordinære generalforsamling også sætte sig i formandsstolen i selve Novo Nordisk, og hans tilbagevenden til den danske medicinalkæmpe kan signalere en opsigtsvækkende udvikling for selskabet.

Nemlig et muligt salg af selskabets slankemidler i håndkøb.

Det skriver Berlingske på baggrund af udtalelser fra Rebien Sørensen på fredagens ekstraordinære generalforsamling, da han kom ind på den ønskede profil for to kommende bestyrelsesmedlemmer, som skal indvælges på den ordinære generalforsamling den 26. marts næste år.

Medicinalindustrien og især den del af industrien, Novo Nordisk er indenfor, ændrer sig i øjeblikket til at blive mere og mere forbrugerorienteret; eller kunderne vil opfatte sig selv som forbrugere. Derfor vil vi lede efter folk, der har erfaring med forbrugervirksomheder, sagde Lars Rebien Sørensen ifølge Berlingske.

Jeg vil foretrække erfaring med over-the-counter-salg. Det er lægemidler, der er gået af recept og bliver solgt over disken på apoteker. Vi vil måske se en fremtid, hvor vores GLP-1-medicin går i den retning.

Link til original artikel (abonnement): Rebien antyder opsigtsvækkende udvikling – slankemiddel skal måske sælges i håndkøb i fremtiden | Berlingske

.\˙ MarketWire

Hit the ground running eller?

Rebius er tilbake i skipperstolen ihvertfall.

1 Like

Er dette gjennomførbart da hvis de allerede vil slite i H2 2026 med å levere nok?
Gjøres dette tilgjengelig over disk vil jo etterspørselen eksplodere ytterligere.