Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nyhet: DAGLIGE aksjonærlister 🥳

Oops, oppdaget en feil i forklaringen der. Det skal være at handelen er på enten 100k NOK eller over 0,01% av selskapet, ikke at du eier mer enn 0,01% :slight_smile:

Ser ut som listene ikke er oppdatert, siste dato er 7/9?

Funker fint her - forsøk en refresh av nettstedet.

2 Likes

Ah - da funket det, takker for tipset. :grinning:

1 Like

I dag står det at alle investorer på Topp 50 er nye på listene, merket med “INN”. Dette stemmer naturlig nok ikke :slight_smile: Jeg graver i hva årsaken kan være. Tallene i de andre kolonnene skal være riktige.

Edit: årsaken er en feil hos VPS, de er på saken.

Har du fått sett på dette @pdx ?

1 Like

Takk! Jeg flytter det høyere på lista nå :smiley: :sweat_smile:

2 Likes

Obs!

På fredag 14/10 hadde vi litt krøll i listene da VPS hadde sendt oss feil IDer på alle investorene i listene.

Vi har jobbet med de hele helgen for å prøve å løse dette, men vi er dessverre ikke helt i mål.

Du vil derfor kunne se noen duplikate rader i listene (en med gammel ID og én med ny ID). Så hvis du ser at noen har handlet to ganger med samme beløp så er det bare én av handlene som gjelder.

Jeg lar listene være tilgjengelige selv med noen duplikater, så håper vi å få orden på dette i løpet av noen dager :slightly_smiling_face:

5 Likes

Hvorfor er Axactor falt ut av aksjonærlistene.
Før sto de med to id, ACR og ACR ny…
Håper de kommer tilbake.

Disse? Mulig jeg misforsto problemet :slightly_smiling_face:

Sorry. Var sulten kaffe på morgenen…:joy::joy::joy:

1 Like

Sliter med å finne FLEX LNG på aksjonærlista, mulig jeg er nepe :thinking:

Du er ingen nepe :slight_smile: De er hovedregistrert på Bermuda, og dermed kan ikke VPS selge listene deres :frowning:

1 Like

Ah, ble lurt av av de står på hovedlisten.

Disse listene er omtrent ubrukelige, 80-90 % er meglerkontoer og samme eier kan ha mange kontoer både i + og med short.

1 Like

Kommer veldig an på selskapet. I MPCC f.eks. er det tilfellet. I veldig mange selskaper er det dog mye å se i bevegelser hos faste store aksjonærer. Kommer an på aksjen du handler :slight_smile:

1 Like

Kjøper man aksjer med short-andel må man nesten skylde seg selv. Det er dårlig håndtverk stort sett som drar en aksjonær inn i slike aksjer, evt. er man en sprø og genial teknisk trader som får det til å funke.

Det kan være flere grunner til at en bruker short posisjon så det trenger slettes ikke å være noe fundamentalt galt med det.
Irritasjonen min er det myndighets pålagte kravet om LEI nummer for å vise hvem som er juridisk eier, men samtidig så får en lov å handle på anonyme meglerkontoer. Når en først har elektroniske systemer med register så burde det være null problem å offentliggjøre reelle eiere. Burde også blitt børsposter igjen, så en får bort noe av algoritme galskapen. Veldig mye har blitt mer pokerspill enn invistering.

2 Likes

Enig i mye av frustrasjonen din, men man må jo bare spille med de reglene som er.

Min mening er at dette nye opplegget med lister er en helt annen verden enn før, men latterlig at det er anonym handel.

2 Likes

Kan ikke se at aksjonærlistene er oppdatert idag, kommer de etterhvert?