Hei.
Jeg leser meg opp på obligasjoner og obligasjonsfond, og det er noe jeg ikke får helt til å stemme: Av de obligasjonsfondene jeg har sett på hittil er opplegget slik at inntektene til fondet (altså renter og hovedbok fra obligasjonsutstedere) ikke utbetales til aksjonærene men heller brukes for å øke aksjonærene sin andel av fondet. Sånn sett høres dette for meg ut som det samme som aksjefond hvor utbytte automatisk reinvesteres av fondet selv, og det ligner til del også på selskaper som kjøper tilbake aksjer fremfor å betale utbytte.
For aksje(fond) høres dette rimelig ut, men for obligasjonsfond er det noe som skurrer (altså noe som sikkert er smart men som jeg åpenbart noe jeg ikke har forstått ennå): Tenk et obligasjonsfond som har èn obligasjon hvis utsteder betaler 10% rente med løpetid på ett år (se fotnote 1). Jeg kjøper meg inn i fondet i dag for 1000 kroner, og forventer å få utbetalt 1100 kroner om et år. Men rett før utbetalingen faller obligasjonskursen til null, og jeg sitter da igjen med en eiendel i fondet verdt 0 kroner. Så selv om fondet har mottatt både renter og hovedbok, vil jeg være helt avhengig av hva andre investorer er villig til å betale for andeler i fondet - hvis andre investorer flykter fra fondet hjelper det ikke meg om fondet tjener fett med penger, for jeg ser aldri noe til disse pengene.
Eksempelet her er naturlig nok satt veldig på spissen, men det høres for meg rart ut at utbytte jeg får fra et obligasjonsfond kun er det andre investorer er villige til å betale for min andel, selv om fondet tross tjener jevnt og trutt på renter og hovedbok.
Er det noe jeg har gått glipp av her - er dette vanlig praksis? Er det fond der ute som betaler utbytte til aksjonærene direkte?
Fotnote: Merk at dersom ikke annet er oppgitt er det obligasjonsfond med flytende rente jeg referer til her, som er det vanligste i norsk sammenheng.