Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat (PCIB)

Når PCIB sin teknologi vil kunne gi aktuelle pasienter bedre behandling, er det klart at driveren i bransjen ikke er først og fremst knyttet til pasientenes behandlingsbehov, men knyttet først og fremst til ledende aktørers inntektsmuligheter. Kan det være at BP som ville kunne tilby bedre behandling ved å ta i bruk PCIBs teknologi, vurderer at fremtidige inntjening blir større uten PCIB?
I så fall er det ikke første gang at nye gode produkter feiler fordi produktutvikleren ikke finner aktuelle partnere som de kan hjelpe med å tjene mer penger enn disse allerede gjør uten det nye produktet. Skal produktutvikleren klare det, må han ha finansiell styrke til å “banke gjennom” en endring i bransjen, jfr. Tesla.

1 Like

maybe they dont need to look outside the company for a new CEO. Robin Ludovic (CBDO) could probably serve as interim CEO … I think he has what it takes and this can make the transition fast and smooth. As for PW, he has been unlucky but we can not objectively say he is a bad CEO. it is natural that he steps down after few set backs for which the board of directors is equally accountable. PW has still managed to run the company at low burn rate. Exact therapeutics may well see in him the person they need for their current development stage. so we wish him good luck.

11 Likes

Der gjør det. Det har jeg tenkt lenge.

En som slo til med 55k på 4,35 og så kommer en luring med 50 aksjer på 4,23 for å fjerne tendens på oppgang. Må være tillatt med et lite smil. Grattis til den som sikra seg en bra post til en billig penge. Kan være kjempehandel om rette melding smeller i bordet.

3 Likes

Kvitta meg med tippekupongene i går med et surt tap som jeg var forberedt på.

Etter så mange år i sjefsstolen slutter ikke Walday hvis det er lysning i sikte.

Dessuten blir han som en propp i systemet å regne med 6 mnd oppsigelsestid uten noen insentiver til å henge i stroppen.

Under PWs regime , er selskapets sikreste kort fimaChem, nærmet blitt skusslet bort. Jeg regner med at dette er mye av bakgrunnen for avgangen. Jeg tror ikke at PW kunne redde seg inn via lovende ting på gang innen VACC og Nac.

1 Like

Enig, fratredelse var uunngåelig slik ståa er nå og jeg antar det er intern enighet om det mellom PW og styret uavhengig av framtidsutsiktene til PCIB.
AZ fadesen (være seg om det er selve forhandlingene eller det at de slapp navnet på AZ til markedet som er den faktiske fadesen) og chem fadesen tilsier ny kurs med ny kaptein.
Spennende å se hvem som eventuelt kommer inn.

3 Likes

Fadesen? Det var vel i realiteten aldri noen forhandlinger på gang mellom PCIB & AZ. Vi skulle få en tilbakemelding på samarbeidet fra AZ innen 1.6-20 som ble utsatt fordi bolaget (PCIB) intet hørte, men så etter noen måneder kom meldingen fra AZ om at de ikke valgte å gå videre på daværende tidspunkt pga strategiske årsaker. Det passet ikke for De da. Det er vel fakta man burde forholde seg til. Det var kjipt, surt & leit, men dett var dett.

5 Likes

Fadese ja, verken mer eller mindre. Som jeg skriver vet vi ikke eksakt hva fadesen er, men at en fadese foreligger er hevet over enhver tvil.
Det interessante er jo uansett alt vi ikke vet, forhåpentlig vil framtiden kaste mer lys over saken.
Jeg er en av de som fortsatt tror at pcib kan være en het potet for AZ men at timingen som du sier var feil.
En syltynn ariadnetråd, jeg vet, men noe må man jo tilskrive at man ikke selger en eneste aksje her.

1 Like

Blir litt feil å kritisere PCIB sin prioritering i ettertid. Husk det er et bitte-lite selskap med få resurser og ikke kapasitet til å sette i gang prosjekt på alle 3 plattformer samtidig. Dem satsa der dem mente resultat og penger på bok var mest sannsynlig der og da. Det ble bom av flere årsaker men i motsetning til mange andre i samme bransje har vi fremdeles muligheter for å lykkes. Alle har vi hørt hva dem har levert og så snart rette partner dukker opp ( som troll i fra eske) så er det plutselig bare superlativer som blir på trykk. Fremdeles optimist og kan ikke bare skubbe 20-30 års arbeid ned i skuffen før markedet har lukta ferdig på det som er faktiske fantastiske resultat. Mulig rett å selge nå men kan også være innertier å kjøpe. Jeg eller andre kan ikke besvare dette men inntil videre så koster det lite å sitte rolig. Lykke til for oss alle enten vi kjøper eller selger.

4 Likes

2 Likes

Hva du sikter til med “Bioteknologi pharma” er ikke godt å si. Kommentarene jeg svarte på handlet om Biotec Pharmacon som endret navn til ArcticZymes. Og jeg har kun påpekt med min kommentar at kursen for Biotec Pharmacon / ArcticZymes har gått bra etter at de la bak seg noe de hadde brukt mye tid og ressurser på. Det kom også inn ny direktør. Der var det vel riktignok fordi den gamle ble rammet av kreft. Men litt kan jo det minne om det som har skjedd med PCIB også. Selskapet ble rammet av pandemien. Og den emojien med spørsmålstegn etter plasserte jeg der fordi jeg ser på slike som kommer med denslags kommentarer uten informasjonsverdi som drittsekker, ganske enkelt. Med min kommentar tilføyer jeg i det minste noe ny informasjon som svar til de to som mener å se likhetstrekk med Biotec Pharmacon. En tanke som også har streifet meg.

4 Likes

Som det fremgår av det jeg postet så gikk det to år og noen måneder fra den nye direktøren kom inn til kursen begynte å ta av for Biotec Pharmacon med det nye navnet ArcticZymes. Når kursen først begynte å ta av så gikk den fra ca 5 til 65 kroner i løpet av ni måneder. Sier selvsagt ikke stort om hva som kan skje her. Men det er ihvertfall rimelig å tenke at det å ha blitt rammet i det ene benet av en slags “svart svane” som pandemien tilsier at det tross alt kan gå bra når man har to igjen.

Ikke vær en drittsekk å påpek at kursen vaket rundt 4 kroner i et tiår. :crazy_face::stuck_out_tongue_winking_eye::crazy_face:

Poenget her er at det begynte å gå bra et par år etter at de byttet CEO. Det kan skje i PCIB også. Bare positive sider skal påpekes, det må du vel forstå?! :stuck_out_tongue:

Spøk til side, hva som skjedde Biotec Pharmacon har absolutt ingenting å si for PCIB. Det er merkelig å dra opp sammenlikningen i utgangspunktet.

PCIB må fremover fokusere på å få spikret FimaVacc opplegget med tilhørende finansiering, samt jobbe med å få inn en ny og kompetent CEO.

Da blir det også litt enklere å mene noe om veien videre.

3 Likes

Det er ihvertfall ikke noe mer “merkelig” enn kommentarer som kun gjentar noe alle med et minimum av interesse for selskapet vet som at kursen nå er tilbake der den var for mer enn fem år siden eller at den lå på over 80 kr i 2020 og “man burde solgt da”… Når tre personer assossierer PCIB med Biotec Pharmacon så er det ihvertfall en liten grunn god nok til å spørre hvorfor.

2 Likes

Ja helt enig, begge deler er merkelig å fable om.

Når det kommer til PCIB har ekstremt mye forandret seg for selskapet, både siden kursen var i 80 og når kursen var på samme nivå for 5+ år siden.

Når det kommer til Biotec Pharmacon, så er det bare irrelevant.

Det blir bedre å spekulere/mene noe når det er blitt presentert en plan for FimaVacc!

1 Like

Vel, det står “PCI Biotech Småprat” øverst her…
Men klart det blir grunnlag for noe mer saklige refleksjoner om ikke så altfor lang tid.

1 Like

Kostnadene ved nedriggingen av release må på bordet før vi vet hvor lenge cash-beholdningen rekker. Noen har vel indikert at selskapet har cash ut første halvår 2023 (?). Uansett, selskapet må begynne prosessene relativt snart. Ergo må kursen opp på et helt annet nivå i løpet av året for at dagens aksjonærbase ikke skal vannes fullstendig ut. At styret lar den avtroppende CEO okkupere sjefsstolen - og derved initiativene - i hele 6 måneder av denne relativt kritiske tiden er totalt ubegripelig. Det tar tid å skape tillitt til ny ledelse og nye strategier. Nei, dette er enda et eksempel på arrogansen som dette selskapet har vist ovenfor aksjonærene som i 13 år har betalt for dette gildet å vise uten spor av evne og vilje til å skape reelle aksjonærverdier. Nå må vel begeret med arroganse og amatørskap snart være fullt. Bøhn bør ut av døra ved neste GF.

11 Likes

Fullstendig enig! Han burde gått lenge før PW. Svarer heller ikke på dønn seriøse henvendelser, selv om dette står velkommen i børsmeldingene til PCIB. Det er altså en løgn at de kan kontaktes. Styreformann svarer ikke pr e-post til denne adressen.

11 Likes

Spørs hvor mye penger de trenger. Kan godt være at de henter penger til et lite studie først, som ikke koster allverdens, og hvis resultatene blir gode kan de bygge videre på det. Noe som i så fall betyr høyere kurs neste gang det trengs kapital. En liten emisjon, gjerne fortrinnsrettet mot eksisterende aksjonærer, vil kun vanne ut de som ikke ønsker å forsvare sin posisjon.

Tviler på at han faktisk blir sittende i 6 mnd, tipper de har en ny på plass før den tid, men kjekt at han blir ved sin posisjon frem til ny CEO er på plass. Skal man tro på det selskapet har sagt så har de kommet langt på vei med å ha klart oppsettet for neste fase Vacc.

Det ser ikke akkurat så lyst ut for øyeblikket, men resultatene de har vist hittil tilsier at det her kan bli bra på sikt. Markedet hater usikkerhet, og det oser av usikre momenter for øyeblikket.

1 Like