Synd å høre at du ikke får svar. Vært interessant å høre hva du spurte om , om du ønsker å legge ut.
Jeg er enig med deg i at det kanskje er på tide også med endringer i styret. Styret må bære et medansvar for at det gikk som det gikk. Finansiering er jo særlig oppgave for et styre. I motsetning til de andre biotekselskapene har ikke PCIB “hentet penger når de kan”, men hentet penger når de har hatt behov for det og da gjennom en fortrinnsemisjon.
I teorien en fin tanke. Altså at alle aksjonærer skal likebehandles. Dessverre viser erfaringen fra norsk biotek at slike emisjoner er vel så ille for aksjonærene som de rettede. Med Targovax i vinter som nylig eksempel og PCIB sin i 2018 som et annet. I begge tilfeller gikk selskapene til banker som skaffet dem et garantikonsortium. I motsetning til hva PW og RS trodde, var ikke dette langsiktige “spesialinvestorer” men en gjeng med gribbekapitalister. Som ikke gikk av veien for å shorte og dumpe aksjer for å tjene noen få kroner på garantiprovisjonen. Vi kjenner historien. PCIB kursen brukte over ett år å komme seg over emisjonskursen på 30,- fra 2018.
Historien viser nok at i Norge som er en bakgård når det gjelder biotek, ikke har et stort nok investormiljø til å funde opp så mange tidligfase biotekselskaper. Derfor er det min mening at biotekselskaper må være gode på å time emisjoner og slik sett la gribbekapitalistene betale en bokstavelig talt høy kurs. Syns ikke PCIB skulle hatt dårlig samvittighet for å ha satt en kjapp emisjon på 70,- i januar 2020 eller juni 2020( eller for den del fundet Release studien på peaken som kom i etterkant av FDA meldingen desember 2017). Det valgte de ikke å gjøre og det tenker jeg det går an å kritisere de for og forlange nytt styre som vil være mer opportunitisk på kapitalinnhentinger.