Mitt inntrykk av Walday da det først ble snakk om dette med en “syntetisk” kontrollarm var nærmest at han forsøkte å hindre noen som helst positive forventninger. Den som snarere hauset opp dette som en mulighet var vel Jonas Einarsson i en podcast. Greit nok at man måtte sjekke muligheten hos FDA. Men har en lyttet til Walday så skulle det ikke være noen grunn til å ha hverken forventninger til dette, knapt forhåpninger heller.
Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha hørt om igjen en annen podcast fra tiden før samarbeidet med AZ ble avsluttet, det er at Einarsson der også drev med en desto verre opphaussing av muligheten for en avtale (med penger på bordet). Og i løpet av det året solgte Radforsk under hans ledelse seg ned med omkring en hel prosent samtidig som de har blitt sittende i Immunovacs med en ca dobbelt så stor andel ? Jeg vet ikke hva slags regler de opererer etter. Men faktum er at Radforsk som en av svært få av de store har solgt seg såpass mye ned. Og å kjøpe seg opp igjen er tydeligvis utelukket ? Går i det hele tatt en nedre grense ? Hvis man betalte Radforsk ville de kunne ta imot fordi prisen var negativ ? Eller vil det bryte med reglene og ideologien ?
Jeg fikk tilfeldigvis med meg noe om at den nye regjeringen kanskje kunne kjøpe seg inn i helserelatert firmaer. Vet ikke hvor klokt det ville være, men man kunne ihvertfall gjort det mulig for Radforsk å få anledning til å kjøpe seg noe opp igjen der de har solgt seg (for mye) ned, når det begynner å bli slik at de nærmest kan få det gratis.