Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Men hva forventer du av et mediehus med inkompetente journalister og en eier som på eget TV gladelig vedgår at farmasi, nei det skjønner han ikke bæret av! Når Hegnar kommer med sin utspill om farmasiselskaper må man ta det for hva det er; synsing rundt et emne de er fullstendig blanke og inkompetente på.

Nei, det kan du si.
Men jeg er nå skrudd sammen slik at jeg kjemper imot så får vi se hvordan det ender. Akkurat det samme da Nel hydrogen gjestet deres studio.
Jeg skjemtes på Hegnars vegne, det var en så pinlig seanse at ingen av oss hadde klart å spille så dum engang om vi hadde prøvd.
Jaja, tror gjerne ikke at det blir mye bedre dekning av Pho framover, men det kan hvertfall ikke bli særlig dårligere.

3 Likes

Støtter deg fullt ut i at du reagerer og gir dem tilbakemeldinger. Men hvor mye disse inkompetente personene evner å ta til seg, gjenstår å se. Men enig i at stort sette verre enn det, kan det ikke bli. Håp i hengende snøre. ;-))

1 Like

Du LM, meg selv og mange andre har satset mye kapital i dette flotte selskapet.
Selskapets videre eksistens og akselerende utvikling påvirkes ikke av Hegnar, men jeg kan ikke sitte passiv å lese slikt useriøst vrøvl fra inkompetente journalister gang etter gang.
En dag snur det hele til vår fordel, positive og hyppige artikler samt hyggelig kursutvikling vil komme.

4 Likes

Den dagen ser vi frem til og den kan komme før noen av oss aner. Det skjer tydeligvis ufattelig mye positivt rundt BLC teknologien i USA, ting som norske finansjournalister med fokus på olje og fisk dessverre ikke evner å få med seg. De er tydeligvis helt og holdent oppheng i tall og vil neppe evne å se noe positivt i PHO eller noe annet norsk farmasiselskap før selskapet kan levere blå tall på bunnlinjen.
Jeg holder derimot fokus på det fundamentale og er rimelig sikker på at så lenge selskapet leverer på det fundamentale så vil suksessen før eller siden reflektere seg på såvel bunnlinjen som i aksjekursen. Det er noe selv ikke inkompetente finansjournalister kan forhindre.

1 Like

5 posts were merged into an existing topic: Nordnet kjøper Netfonds. Hvordan påvirker det oss som kunde?

litt påskekos :slight_smile: https://www.apnews.com/Globe%20Newswire/df9034653198d85af6b31607db859414

se hvem som er med i scientific advisory board

edit: legger ved denne :https://www.streetwisereports.com/article/2019/04/05/biotech-achieves-development-milestone-for-blue-light-imaging-system.html

2 Likes

https://bitterrootstar.com/2019/04/new-surgery-center-at-daly-hospital-to-hold-grand-opening/ kjekt med god PR for Photo også

4 Likes

Hyggelig å lese følgende:

« He said the technique markedly improves a surgeon’s ability to see the line between the cancer that is to be removed and other healthy tissue. This new equipment will most likely lead to more use of blue light and other robotic surgery techniques where powerful visuals come into play.»

Slike drypp som dette kommer det stadig flere av og gir oss et godt bilde av det gjennombrudd BLC teknologien er i ferd med å gjøre i USA.

3 Likes

Fin artikkel :blush:

Godt å se at KS også drar sin del av lasset når det kommer til salg:

The optical powers of the new equipment are astounding. As equipment consultant and surgical sales executive for Storz, Rob Craven said, everyone has been in a store and seen the difference in clarity between regular TVs and High Definition TVs. He said the difference between normal and HD TVs was minimal compared to the difference between HD and this surgical equipment which is itself hand wired with fiber optic connections. He said a normal HD picture is composed of 2 million pixels, but on this medical screen we see 8 million pixels. He called it a “quantum leap” in visual information including color saturation.

Også fint at mindre steder nå gjør slike store investeringer:

We have gone above and beyond our goals,” said Dr. Zubernis. “This is a significant investment in this community. You would have to go to a much larger community in this state to get this kind of service.” He said that he was confident that the investment was going to pay off because it was going to make non-invasive surgeries easier, more efficient and much, much safer, ultimately shortening the time spent on the operating table and subsequently in recovery.

Mye er vel takket være en god refusjon?

8 Likes

Ja, sant nok. Men også takket være Cysview som setter farge på kreften og som dermed gjør det langt enklere og mye sikrere for kirurger å ta bort kreftinfisert vev og minimalt med friskt vev. Dette blir ny SoC og der blir spennende å se hvor stor markedsandel BLC teknologien tar innen ett år, to år, tre år og fem år. Men har en mistanke om at når dette nå tar av kan det går særdeles hurtig.
Samme ligningen med sort hvitt TV og farge-TV kan nok trolig legges til grunn. Hvem ønsker å tilby sort Hvitt TV når farge TV er hva kundene etterspør og som gir en helt annen kvalitet? Eller hvem var det som kjøpte TV basert på rørteknologi etter at ny TV teknologi med flatskjerm ble introdusert? Selv kastet jeg ut to fullt brukbare TV’er og kjøpte inn to nye flatskjermer.

Tror nok vi vil se noe av det samme skje med BLC teknologiens inntreden. I

4 Likes

Ønskereprise mens vi venter på Q1 2019:

7 Likes

I teorien skal aksjer prises på forventninger. Det kan ikke sies om PHO.
Med forventet revenue på 20-25 mUSD i 2020 må dagens kurs være et røverkjøp.

4 Likes

Det er vel akkurat det aksjen gjør. Den prises ut fra forventninger om at det blir mye vanskeligere å oppnå stor profitt over lengre tid enn det mange tror. Eller, at det i hvert fall er en del usikkerhet rundt dette.

Selskapet selv guider jo spesifikt inntektsøkning neste to år, og så inntektsøkning og profittmuligheter etter dette. De understreker at de per dags dato mener å ikke trenge nyinnsprøyting av penger (emisjon) for å gjennomføre denne strategien, men de guider ikke på noe særlig overskudd de neste to årene.

Min tolkning er at Photocure ser for seg ca 30% økning av inntekter i 2019, men at selskapet fortsatt går i greit underskudd. Og at de guider på at de i 2020 også skal ha 30% økning av inntekter, men at selskapet skal begynne å gå i null, eller oppnå en liten profitt. Og at det først er i 2021 at selskapet skal begynne å gå med større overskudd, i hovedsak på grunn av det amerikanske markedet og at de da har vokst seg store nok i det markedet til å kunne begynne å tjene penger og ikke bruke alt på videre satsing. Det er basert på at den store økningen i inntekter kommer fra USA, og ikke andre land. Kommer det stor inntektsøkning fra andre land er det mulig selskapet guider enda større inntektsøkning - men ikke en mangedobling fra ca 180 millioner i 2018 så vidt jeg kan forstå.

Hvis jeg har tolket Photocure sin egen guiding riktig, så er det ett stykke fram til selskapet selv guider overskudd, og at man nå investerer i ett selskap i vekst som enda ikke tjener penger. Det er alltid risikabelt, spesielt med tanke på at de befinner seg i en sektor med stor politisk usikkerhet rundt seg.

To ting demokratene og republikanerne i USA stort sett er enige om er at det bør satses på infrastruktur, og at de betaler for mye for helseprodukter sammenlignet med andre rike land (Europa, Australia, Japan, Sør-Korea, osv). Om dette reguleres noe de neste to-tre årene, og i så fall om Photocure vil være blant selskaper som rammes av dette, er nok ganske umulig å forutse. Det er ett presidentvalg her, og det skal kjøres valgkamp.

Selskapet kan både tjene stort, og tape mye, på at lover og regler endrer seg. Det framstår derfor som tryggere å vente med inngang så lenge som mulig - gjerne helt til selskapet begynner å gå med overskudd. Spesielt siden selskapet har lykkes med relativt gode markedsandeler i markeder utenfor USA uten å dermed klare å gå med store overskudd.

Dette er nok “forventningene” som prises inn per i dag. Og derfor har også selskapet en svært stor oppside hvis det lykkes - fordi det som er priset inn per i dag nok på ingen måte har med forventninger om storsuksess. Det har å gjøre med at det fortsatt er mye usikkerhet, og en del ting som må på plass før selskapet blir en pengemaskin.

Blir selskapet en pengemaskin vil det nok også prises deretter, men som med mange andre selskaper - det er vanskelig for aksjonærene å få priset selskapet i dag til at det blir en storsuksess en del år fram i tid.

8 Likes

Hegnar.no 5.oktober 2018:

Mads - nordnet. invisteringsøkonom

«Personlig anser jeg Photocure som svært spennende og tror at investorer som har tro på deres forskning, kan være tjent med å ha en liten post i selskapet som «krydder» i porteføljen sin. Dette er selvsagt en aksje med høy risiko og store svingninger, der man har en stor oppside om forskningsresultatene er gode, og tilsvarende en stor nedside om forskningen ikke gir resultater, sier Johannesen til Hegnar.no.»

Du har gode refleksjoner jcp, og jeg har også mistanke om at photocure har en historie som skremmer mange.

Det at pho ifølge invisteringsøkonomen driver med binær forskning er nok også en forklaring. Tror ikke Mads Johannesen er alene om å tro det.

1 Like

Vet ikke hva du legger i dette om det er de totale inntekter eller kun USA du tenker på.
Uansett, Photocure sitt store marked er USA og det er også der de satser for fullt og på Q&A(3:50) sier Schneider helt klart at ved å øke guidingen til USD 20- 25 mill, betyr det en årlig inntektsvekst i USA på over 60% i 2019 og 2020.

Etter mine bedømmelser er dette en ganske ekstrem vekst som Schneider føler seg komfortabel med. Tror også en skal huske på at det var Dahl som svarte på spørsmålet om overskudd…
For min del med slik vekst kan jeg vanskelig se for meg underskudd de neste 6-7 kvartalene. 2019 kan bli ganske marginalt minus, da Dahl guidet underskudd for 2019 som helhet, dette utelukker ikke at det kan bli positive tall i et kvartal eller to i 2019, men dette blir selvsagt ren spekulasjon fra min side.

2 Likes

Investeringsøkonom var en morsom tittel. Da burde han klare å lese seg opp og se at forskningen ga gode resultater, at produktet er godkjent og salget øker.

3 Likes

Totale inntekter ja.

Jeg baserer meg stort sett på årsrapporten, det er den nyeste guidingen fra selskapet så vidt jeg vet. Men altså, jeg har ikke sett spørsmål og svar seansen, og dere som følger selskapet svært nøye kan godt ha informasjon jeg ikke har.

Jeg vil nok helst uansett vente til jeg ser at selskapet i hvert fall har inntekter som vokser mye raskere enn kostnader, og at jeg tror underskuddet har blitt snudd til overskudd på neste kvartalsrapport. Og sannsynligvis til etter at det faktisk har blitt snudd.

Redigert:

Jeg baserer meg altså stort sett på denne, og vil revurdere etter hver kvartalsrapport:

Given the large untapped market opportunities, the company will continue to invest in the U.S. commercial and medical infrastructure in 2019. Photocure is fully funded for this market strategy.

The company maintains its 2020 forecasted revenue range of USD 20-25 million in the U.S., up from USD 7.8 million in 2018, and sees significant continued revenue growth and profit opportunities in the U.S. market beyond 2020.

Jeg har da uthevet det jeg mener er viktigst fra “Outlook” delen på side 14.

Ut i fra at selskapets totale inntekter ikke bare kommer fra USA, og at deres totale kostnader heller ikke kun er fokusert på USA, så syntes jeg det fort kan være litt misvisende å bare fokusere på inntektsøkning i USA som prosent isolert sett, og ikke som en andel av totale inntekter. Men det er klart at USA er fokus, og der de satser mest. Jeg syntes likevel ikke man skal se bort i fra resten av verden.

Når selskapet ikke guider på profitt eller underskudd, men ganske isolert på vekst i USA, så er min noe kyniske konklusjon at det er dette som er skrytepunktet framover. Ikke kostnadskontroll eller profitt, men vekst i USA. Og jeg har ikke noe i mot den strategien, tvert i mot, jeg tror det er en veldig god strategi. Men det gjør at jeg er noe tvilende til at selskapet vil gå med overskudd allerede i 2019. Hvis ledelsen hadde hatt sterk tro på det, så har jeg en følelse av at de ville guidet mer eksplisitt angående når de forventer å snu underskudd til overskudd og bli ett profitabelt selskap.

1 Like

Q&A session kan jeg anbefale.
Synes Schneider gjør en god figur der. Positiv og inspirerende.

2 Likes

Jcp, din tolkning på 30% inntekstveskt i 2019 og i 2020 er ganske likt med hva Photocure skriver i sin rapport frem til 2020 (20-25 mill$), og ganske så på linje med hva Edison skriver.

Edison skriver i sin siste analyse at de forventer inntekstvekst på 32% i 2019 og på 23% i 2020.

Videre forventer Edison peak sales på 383 mill i 2024 opp fra 295 mill i 2020, eller en vekst på 30%, dvs en årlig vekst på rett over 6% i perioden 2020 til 2024.

Nå kan man jo f. eks anta at all veksten skal skje i US, og at salget i Norden og EU er flatt for å se hva Edison sin analyse da tilsier.
Cysview-inntektene i 2018 var på 63,7 mill av totalt 181,5 mill.

Hvilket i så fall skulle tilsi en vekst i Cysview på
92% i 2019
45% i 2020
30% i 2021
23% i 2022
19% i 2023
og 15% i 2024.

Kanskje det er fair.

Det jeg ikke får til å stemme er hvis man ser litt matematisk på det, og bruker litt fornuft.

Fasongen på salgskurven virker riktig hvis det er et produkt i et marked man ser på, men det er egentlig 1 produkt i 2 markeder, hvorav det siste (flexiscope) begynner fra en svært base.

Mao 92% i 2019 er kanskje litt optimistisk, mens tallene deretter virker svært pessimistiske.

4 Likes