Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Er enig med deg i det meste men skjønner ikke hvorfor Asieris skal vente med å kjøpe PHO. Milepælsutbetalinger tikker inn nå og vil nå opp i de$250 mill om et år eller 2. Om de kjøper nå slipper de disse utbetalingene, dessuten vet de om veldig kort tid at cevira virker. Det vet de lenge før oss og markedet.

Tenker at det med oppkjøp går begge veier. Photocure skal opplagt ikke selges for billig, men et oppkjøp skal også finansieres.
Skulle det komme et bud nå, så må det jo være en budpremie. Og det er vel ikke lenge siden Spetalen alene dro kursen til 120 kroner, og kursmålene i dag ligger vel på en 130 til 150 kroner, og sånn sett må jo budpremien være 100% fra dagens nivå. Det blir bare rør. Kommer intet bud inn nå.

Og igjen, et bud skal finansieres av Jahong, og det er lettere å få til når det er en bunnlinje hos Photocure.
Det er mulig, og forsvarlig, for Jahong å finansiere et oppkjøp når EBITDA er på 400 millNOK, eller på god vei i den retningen. Selv om de har deep pockets er det ikke sikkert de sitter på ti-talls milliarder i cash. Men saken er vel at et Jahong lett finansierer dette oppkjøpet med et lån. Og da er man (Asieris/Jahong) langt på vei med en bunnlinje (hos PHO).

Nå tror jeg ikke oppkjøp fra Asieris er plan A, eller den eneste planen til Dan, han klarer fint å lykkes uten det. Oppkjøp kan skje fordi eierne tenker at det er bedre med cash nå enn senere.

The sweet spot for Asieris for oppkjøp er jo (lenge) før Photocure er har nådd sitt full potensiale på Hexvix/Cysview også, og før de har hatt betalt alle milepæler på Cevira.

Forøvrig betyr ikke utbetaling av milepæler så mye, så lenge det investeres i bissnissen, og ikke betales ut i utbytte. Da får jo Asieris pengene sine igjen.
Kan jo også hende at ledelsen i Photocure får en mulighet til med fine opsjonspriser om de fokuserer på fundamentbygging. Da stikker jo kursen litt senere.

Jeg er helt sikker på at peak sales på Hexvix/Cysview er nærmere 2030, mao det er betydelig oppside for dette produktet langt etter 2023-2025. Så Photocure vil uansett være et knallkjøp for Asieris i 2022.

PE for vekstselskaper i biotech er minst 30 og noen ganger så høyt som 60.

Så om Photocure skulle ligge an til EBITDA på 150 millioner i 2022, så vil en PE på 30 gi pris på 4500 millioner for PHO, og så kan man legge til 250 mill$ i Cevira-milepæler, som skulle gi en pris på ca 260 kroner per aksje. Med en liten budpremie er vi fort på 300 kroner.

Og dette er jo forsiktige anslag, og et røverkjøp for Asieris. Skulle vi være på 400 millNOK EBITDA og PE på 45 så ender vi jo på over 750 kroner per aksje.

Jeg tror at så fort vi ser en bunnlinje som ligner på noe så vil kursen dra skikkelig i fra.

Nå tror jeg faktisk ikke Dan har hastverk med å få den på plass så raskt så mulig. Tror at han vil prioritere å bygge et skikkelig solid fundament før den “slippes løs”.

Jeg vil tenke at bunnlinja bidrar til kursøkning på 2 måter.
Nummer 1 at potensielle utbytteaksjer prises på en helt annen måte. Se feks på Medistim som har en PE på 35, og stigende salg, men ikke imponerende stigning, blir omtrent likt i 2019 og 2020. YTD på 0,3%, 2018 til 2019 var på 12% og 2017 til 2018 var på 25%, så vi snakker ikke eksponentiell vekst.
Nummer 2 er altså at bunnlinje gjør at alle brikkene er på plass for oppkjøp for Asieres, les finansiering.

The sweet spot for Asieris er altså nummer 1 når det er en bunnlinje på Hexvix/Cysview, og nummer 2 de har kontroll på Cevira. Hvilket jeg tror de har allerede.

Mitt gjett er at et bud kan komme når vi ser 250 kroner aksjen, og at vi ender et sted mellom 400 og 500 kroner. Så kan man sikkert mene når den tid kommer at det er for billig, men ser man på aksjonærsammensetning slik den er nå så blir det fort enden på visa.

40 Likes

Tusen takk for flott innlegg.

1 Like
6 Likes

Legger merker til at Skandinaviska Enskilda nå er inne på Topp 50 med 5 konti med tilsammen over 1,2 mill. aksjer.
Kjenner ikke særlig til banken og hvem dem forvalter og eller representerer, men ganske betydelig utvikling siste tiden.

Interessant studie @Rodjer , og ser man på hva som kommer ut av det (Cysview-bruk);

"“Providers should consider using BLC for surveillance of high-risk NMIBC patients undergoing BCG as it could change clinical management by identifying patients who are BCG unresponsive and eligible for alternative therapy and clinical trials,” first study author Meera Chappidi, MD, UC San Francisco, and coauthors wrote.

Research from previous trials showed enhanced detection of initial and recurrent cancers in patients with non-muscle invasive bladder cancer when using BLC compared with WLC. The value of BLC surveillance in patients receiving BCG, however, has yet to be determined. “Identifying early recurrences in patients receiving BCG can result in them being enrolled into clinical trials for BCG unresponsive disease,” wrote Chappidi et al.

Så ser det ut som det hjelper på bruken av Asieris sitt hovedsatsingprodukt:

" Study of APL-1202 in Non-Muscle Invasive Bladder Cancer Patients Who Are Resistant to One Induction Course of BCG Treatment (NMIBC)"

5 Likes

Tja, litt som “hånd i hanske”

2 Likes

Kan være Labull :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Sumeet Bhanvadia suggested there might be a role for office blue light cystoscopy to rule out the need for a second resection if there was a desire to avoid another anesthetic. Dr. Sarah Psutka emphasized the importance of a bimanual examination as part of a high-quality re-TUR, and also recommended that blue light be used during the TUR if available, citing an ~25% rate of missed tumors on white light only cystoscopy.

6 Likes

Ser ikke ut for at folk har fått med seg de særs gode nyhetene fra PHO i dag. Surveilance markedet er vel flere ganger større en TUR markedet.
Blue Light Cystoscopy (BLC)
/>
with Cysview was utilized for all surveillance cystoscopies. In the office

setting, the additional use of flexible BLC for surveillance did not

substantially impact cost and resulted in the identification of 9 recurrences
/>
over the course of two years that would otherwise be missed.

13 Likes

Ja, de er på vei ut nå, og de får god hjelp av naive norske aksjonærer som gir de mulighet til å komme ut med et ikke alt for stort tap.

Ja, selgerne dominerer også idag, så vi ender nok i minus tiltross for en postiv åpning.
Kan PHO bli en av nyttårsrakettene 2021? Inneværende år har jo ikke vært godt kursmessig (-6%) tiltross for at det har skjedd ganske mye positivt.

Hei. Usikker på om dette er for personlig eller ikke, men kan jeg spørre om hva målet til dere som har aksjer i Photocure er? Er det til en viss gevinst og så vil dere selge ut, eller vente til den er stabil og ev. gir utbytte (om det er mulig)?

Utbytte aksje og jevn stigning i kurs, gulrot med potensiale for oppkjøp. Men ønsket er at det blir en solid utbytte aksje.

1 Like

Satser på at det blir pensjonen min.
Har en basispott som ikke selges, swingtrader med en annen pott.

2 Likes

Luke 8 i svensk aksjekalender er Photocure :slight_smile:

8 Likes

Det er vel litt avhengig av sparingshorisont. Noen har kanskje mange arbeidsår foran seg, mens andre har mange pensjonsår bak seg. Men skal man være med og få ut det fulle potensialet i aksjen snakker man kanskje om 3 til 5 år? PHO blir jo også en “utbyttemaskin”. Men hvor lenge vil PHO få utvikle seg før BF tar over? Spredt eierskap gjør selskapet mindre motstandskraftig mot oppkjøp.

1 Like

Short økt litt i går. Det lekes med kursen

Ja shorterne er fortsatt tilstede men de kommer ingen vei. Kursen glir sakte oppover og volumet har økt på også. Nå tror jeg det er bare å kjøpe på dipper.