Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Det stemmer det, men slik du beskriver det høres det nesten ut som noe dodgy.

Greia er at fase 2b resultatene fra lang tid tilbake viste bedre resultater (forbedring) for CIN2 og CIN3 enn for CIN1, som senere er blitt omklassifisert til HSIL (3,2) og LSIL. (1)

Avtalen lød slik:

“Under the License Agreement, Photocure will receive a total signing fee of USD 5 million within 6 months after signing. In addition, the company may receive a total of USD 18 million based upon achievement of certain clinical and regulatory milestones in China and up to USD 36 million for certain clinical and regulatory milestones in USA and EU. Approval of a second indication in China, the US and the EU would result in payments of up to USD 14 million. Additionally, sales royalties will apply in all markets.”

Og jeg regner med at “second indication” er utvidelse for å inkludere LSIL (CIN1) i tillegg til HSIL (CIN2, 3).

Når det gjelder tilbudsplikten så står det vel i lovdata i loven om verdipapirhandel paragraf 6-10 at:

“(4) Tilbudsprisen skal være minst like høy som det høyeste vederlag tilbyderen har betalt eller avtalt i perioden 6 måneder før tilbudsplikten inntrådte. Departementet kan i forskrift gi regler om tilbudsprisen, herunder regler om at tilbudsmyndigheten etter nærmere angitte vilkår kan endre prisen som følger av første punktum. Dersom det er klart at markedskursen når tilbudsplikten inntrer er høyere enn den pris som følger av første punktum, skal tilbudsprisen være minst like høy som markedskursen.”

Jeg tenker at siden Asieris både har interesse i Hexvix og Cevira så er de svært interessert i å ta over Photocure, på ett eller annet tidspunkt.
På den annen side så er alle disse institusjonelle investorer glad i caset fordi de vet at det er ganske lav risiko i forhold til reward.

Si at Briarwood klarer å komme til 33% uten å få kursen over 150 kroner, så kan de feks by 155-175 kroner aksjen, og alle de andre intensjonelle investoren vil få fin avkastning på sin investering, og Briarwood kan flippe Photocure videre til Asieris for feks 250 kroner.

Om dette er praktisk mulig eller tankespinn kan jeg ikke alt for mye om. Men det er en mulighet for alle aktører å trygt tjene penger på Photocure. Investorene får fin avkastning på bortimot null risiko, og Asieris får Photocure billig.

På 175 NOK per aksje er Photocure verdt 4,6 mrd, og trer Asieris inn før noe særlig av milepælene på 250 millUSD er utbetalt så får de jo Hexvix for 70 kroner aksjen, samt at det null royalties-utbetalinger på Cevira.

At dollaren er sterk vil jo gjøre dette enda mer attraktivt for Asieris, for avtalen skal utbetales i dollar. At Photocure viktigste inntektskilde på Hexvix (Cysview) er i dollar er jo en super sak for Asieris.

8 Likes

Godt oppsummert Snoeffelen! :person_fencing:

2 Likes

Vil bare tilføye att det er ett tilbud, de øvrige aksje -eierene behøver ikke å godta det.
Tvangsinløsning kommer vel først på 90%

4 Likes

Ser ingen grunn til å selge så lenge vi er så langt fra tvangsinnløsning. Kjøper ufortrødent.

1 Like

Veldig bra, er synd at ikke flere investorer er oppmerksomme på den faren at Briarwood får kjøpt PHO alt for billig. Vi må få inn noen penge sterke investorer, brødrene Spetalen har vært inne før men de er vel ikke ideelle for dette formålet å få kursen varig opp uten manipulasjon nedover som vi til stadighet opplever.
Noen som har forbindelser?

En interessant hypotese, men jeg har absolutt ingen tro på at det vil utspille seg slik du beskriver. Skulle Briarwood komme i en situasjon som utløser tilbudsplikt( altså bare en formalitet) noe som godt kan inntreffe ila 2023, tror jeg ikke det skjer særlig mye umiddelbart. Og om det skjer noe, tror jeg ikke de vil klare å riste løs mange aksjer på feks nivå 150 -175 kr (helt avhengig av kursutvikling frem til da).
Pho-ledelsen vil neppe anbefale aksept av av slikt tilbud? I et slikt scenario vil jeg anta at Asieris vil være mer aktiv og ikke bare akseptere et premium til B i den størrelsen du antyder.

Snarere tror jeg heller det kan komme flere forbedrete bud inn dersom selskapet kommer «i spill», både fra flere aktører og fra de nevnte. Men hvem? En endelig pris for de siste aksjene kan bli svært høy, og selvsagt på et helt annet nivå enn prisingen på tilbudsplikt-nivå.
Men som nevnt tidligere tror jeg dette vil sammenfalle med minst 2 etterfølgende positive kvartaler med tydelig vekst-trend og positiv bunnlinje, noe jeg tror inntreffer i 2023.
Ingen vet - Time will show.

3 Likes

Du skisserer et annet senario men det er enda mer bullish. Det som er viktig nå er å få kursen opp slik at ingen kan bli fristet til å komme med skam bud selv om det vil utløse bud krig for den vil starte på et altfor lavt nivå.

Så langt er det ingen av de store aktørene som er villige til å kjøpe på ask, ligger å venter å få billige aksjer. Synd og skam. I går fikk de lurt ut 60 000 aksjer.

Hej Norge

Snoeffelen – interresant tanke spind, jeg har ingen mening om hvordan en overtagelse kan komme til at se ud, men er sikker på at det kommer Ved Cevira godkend :blush:
Som et af mine tidligere indlæg om overtagelse stiller jeg mine aktier tilrådighed for at samle minimum 10,01% af alle aktier.
Vi må stå sammen ved en overtagelse så det bliver max gevinst (toppris) for vores tålmodigheds aktier.
Hvem samler sammen ?? mine bliver ikke solgt - kun ved overtagelse :grinning_face_with_smiling_eyes:

Dansken

Svenskene, SEB har over 10% i flere konto, er skummelt om de er i kompaniskap med Briarwood. Er det ikke på tid at Folketrygd Fondet begynte å kjøpe aksjer i PHO.

1 Like

Jepp, det er tankespinn, men jeg er ikke i tvil om at Cevira er en stor joker i dette her.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Det sørgelige faktum er vel at biotek gjengen har tapt alle sine penger på andre biotek aksjer og har ikke noe igjen til lovende PHO.

Tror ikke det er det. Mange har penger andre steder fordi neste trigger i PHO er vel først nå evt de overrasker positivt i Q rapport. Mulig posisjonering i forkant også

https://photocure.com/news/data-presented-at-the-international-bladder-cancer-network-ibcn-meeting-demonstrate-a-reduction-in-the-risk-of-recurrence-with-the-use-of-blc-4365929

Hva betyr denne siste meldingen fra photocure?
Slik jeg leser dette så vil vel en stor del av de som er i tvil om de skal la seg behandle med BLC mere og mere velge PHO’s BLC.

Nå har jo BLC vært praktisert i lang tid så sikkerhet må jo være OK.
Det kan jo ikke forlanges clinical trials studie på et produkt som har vært i bruk i lang tid.
Slik dette fungerer i dag så må jeg spørre…

Hvor får PHO noe gevinst av dette slik det fungerer i dag?

Som et minimum så må en i det minste anta at bruken av BLC vil øke på bekostning av rådende metode.

Skulle og tro at det vil påskynde godkjenning i China,
Endelig var det noen som kjøpte på ask med hele 4 aksjer.

Er det ikke samme virkestoffet som er i Hexvix som i Cevira, hexaminolevulinate, eller er det forskjellige stoffer? Hvis det er det samme, så skulle man jo tro at det kanskje kunne virke direkte mot kreftceller i blæren også når det ble belyst med blått lys? I tillegg til den diagnose effekten.

Da dundrer vi ned igjen på lavt volum. Ganske forutsigbart.

Det er lige meget som dansken siger +300 og vi ka sælge

Bare å sitte i ro, de store aktørene sitter bare og tar imot. Oppgangen kommer plutselig 300 ikke utenkelig må bare ha tålmodighet.

Ja, det er absolutt verdt å merke seg at Pho-ledelsen i siste børsmelding vedr de nye skopene, gjentar sin ambisjon om SOC. Riktignok ikke tidslinje for dette, men allikevel; bare tanken på hva det kan bety for verdien Cysview/Hexvix og selskapet er jo svimlende - og understøtter den siste opsjonsklausulen som skal hindre en totalt urimelig gevinst;-)

Tipper vi får en guiding ifm kommende q3-presentasjon, som da vil klargjøre disse ambisjonene.

Men som noen har vært inne på tidligere, er Pho istand til alene å håndtere en slik vekst som dette innebærer ?