Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Høres ut som at på det stadiet vi er komet til nå så er vi dømt til suksess som PHO-aksjonærer , ikke ?

Enten går det mot bud eller lisensiering eller så følger en det oppsatte programmet (lisensavtalen ) med milestones og fast prosent av overskuddet.

Men om dette er nok til å få aksjekursen opp noen 10 ører på mandag spørs vel.
Et galehus , jeg visste av tidligere erfaring at PHO er og har vært et rart investerings-case men det blir jo helt sprøtt å sitte på to fase3 studier som en må annta er i box UTEN å bli kompansert for det.
Det å få oppleve å treffe 2 studier fase 3 og samtidig ligge inne med stort tap 50-60% på investert kapital i PHO , ja …det er jo bare til å le av.

Flott å høre fra deg snoeffelen

9 Likes

Ser definitivt ut som om ting er i ferd med løsne - omsider!

3 Likes

Helt enig Stovnerjonny,.
Den gjentakende snakk om at senke kostnadene undrer meg mye. Photocure er et vekstselskap som har til formål at få Cysview utt til mange flere klinikker/sykehuse og få brukerfrekvensen opp. Det henger ikke sammen med at sænke kostnadene på nuværende. Her tenker jeg debatten er kjørt noe av sporet.

6 Likes

Asieris har vel en strategi om å leie fordi det binder mindre kapital og reduserer risikoen da de ikke vet hvor mye hytta blir brukt før den er klar til innflytting.

1 Like

Snoeffelen- jeg følger deg 100 %, skjønner virkelig ikke hvordan PHO kun er verdt 1.3 mrd etter at begge fase 3 (Cevira og Hexvix) har vist suksess/oppnådd sine milepæler. Videre - er det ikke dette en har ventet på i hele år, resultatene fra disse to studiene? Hvordan kan kursen likevel være ned 50 % i år?

For meg må dagens kurs/verdi til PHO være en gavepakke for Aseris, nå som det er tilnærmet 100 % sikkert at begge produktene vil komme ut på markedet - hvorfor skal Aseris betale ut engangsutbetalinger som er dobbelt så høyt som mCAP til PHO, der årlige royalties kommer i tillegg? Er det ikke mye bedre kjøpe opp hele selskapet og bli eier av patentene/immaterielle eiendelene til Cevira/Hexvix?

4 Likes

Det kan ligge en ytterligere stor oppside for Asieris når det gjelder Hexvix/Cysview. Og det gjelder for deres samarbeid med Uroviu. Kommer det en reklassifisering av flexiskop i USA har Asieris store muligheter til et meget lønnsom løp sammen med Uroviu, i tillegg til at de nok kan bruke Uroviu temmelig raskt i det minste i Kina, og dermed slipper de kostbare og lite håndterlige Storz.skopene. Lønnsomheten kan bli høy i de områder Photocure håndterer.

4 Likes

Fordi mangen misforstår MCAP i forhold til reell oppkjøpspris.

Hva et selskap er priset på børsen idag, har ingenting med hva selskap kan bli kjøpt opp for i morgen.
Og det er ofte slik at reell verdi ikke kommer frem før noen faktisk legger inn bud, iallefall i den medisinske verden.

Det blir uansett kjørt en uavhengig verdivurdering av en 3. part. Det er ikke slik at selskap X kommer og kjøper Photocure til røverpris bare fordi kursen er kjørt vanvittig lavt i forhold til hvor dem er nett no. Over 50% av aksjene ligger på topp 20 av aksjonærene. Topp 50 holder over 70%.
Det er kun ca 24 mil aksjer tilgjengelig i markedet. Majoriteten av disse må eventuelt godkjenne et slikt bud.

Rent hypotetisk. Hvis noen hadde lagt inn bud på Photocure, måtte dette budet vært bedre en hva
selskapet er priset til idag i tillegg til milepælsbetalingene til Asieris. Det er som minimum. Så kan man se på potensielle inntekter litt frem i tid, vekst, verdier i selskapet +++

9 Likes

Angående biotech take overs og pris kontra stock price…

1 Like
1 Like

Rosk82 - jeg skjønner godt at det ikke er direkte sammenheng mellom mCAP og hva som ev. blir den reelle oppkjøpsprisen (at det vil være flere forhold som vektlegges ved en objektiv verdivurdering), samt at ev oppkjøp må få den nødvendige godkjennelsen av aksjonærene. Samtidig er det min oppfatning at børsverdien også har en viss betydning - der det prinsipielt vil være av interesse for en oppkjøper at mCAP er så lav som mulig (enklere å få aksjonærene med om en legger f.eks en høy oppkjøpspremie). Se f.eks Kahoot - kursen var for ikke alt for lenge siden godt over kr 100, nå foreligger det et tilbud om å kjøpe opp selskapet til en kurs på kr 35 (det er derimot ikke sikkert at de får nødvendig flertall). Det at PHO for ikke lenge siden hadde en kurs på over kr 150 er derfor (heller) ikke noen garanti for at dagens aksjonærer ikke er villig til å selge PHO for under kr 150…

Når det er sagt, det kan godt være at Aseris har null interesse i å kjøpe opp PHO - og jeg håper virkelig ikke at aksjonærene til PHO vil selge selskapet til en pris tilsvarende dagens mCAP + milepælsutbetalingene. Her tror jeg royalties (særlig fra Cevira) kan bli en gullgruve på sikt.

4 Likes

Er vel ikke fullt så svart/hvitt skal sies. For de som selger, så er jo et oppkjøp penger i hånden i dag, mot at de må sitte og eie photocure i 5-10 år for å få uttelling for alle de fremtidige inntektene.

Så det betyr at et oppkjøp helt fint kan skje til en skuffende lav pris hvis aksjonærbasen i et selskap er svak, og i photocure er den middels at best.

Mye fokus på Asieris sitt (kjempeproblem) for tiden hvor selskapet må få en måte å redusere tapet som milestones-avtalen legger opp til…hehe.

Ja , finnes vel knapt et sted med mere depresjon enn dette forumet.

Asieris er det ikke synd på.
Begge fase III studiene er i box
nærmere 80% av fortjenesten går til asieris.

altså , en trenger vel ikke kalkulator for å innse at dette er allerede en mangeårig suksess.
Har asieris sin aksjepris startet klatringen mot stjernene??

Tror tiden er inne for oss alle om en skal være med på reisen eller om en foretrekker å stå over.

2 Likes

Hva er riktig pris på PHO hvis Asieris har håp om å overta PHO?
I presentasjonen over står det;
Deals in the $5 billion to $15 billion range represent the “sweet spot,” according to the experts, but larger acquisitions could come later in the year.
Det gir en pekepinn på hva BP har muligheter til i en mulig deal men er langt over hva en kan forvente av bud på PHO.
For Hexvix/Cysview har DS heletiden snakket om et" addressable market på$1,9 billion og det er vel uten China. Et marked på over 20 milliarder NOK. Det blir nå interessant å se på presentasjonen på torsdag hvor godt resultatet av phase III Hexvix i China er, er det godt nok til å erobre store deler av dette 20 milliarder markedet og bli en SOC sak i hele verden? I så fall skulle en P/S på 1 tilsi 20 milliarder i pris på Hexvix delen av PHO.

Blir phase III av Cevira like godt som phase II hvor 95% ble friske skulle det tilsi at Cevira tar store deler av HSIL markedet i verden. Antall pasienter " the number of HSIL patients is projected to reach 16.6 million globally by 2030, with 2.2 million in China alone. Med en pris på 5000 nok per behandling blir dette et marked på 10 milliarde i China og i resten av verden i størrelsorden 80 milliarder.
Så hva er prisen på PHO i et bud, er det 10, 20, 30 eller 50 milliarder NOK , bare ta et tall?

2 Likes

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro etter å ha lest siste dagers innlegg med tilhørende applauser og tomling. Man får inntrykk av at folk ønsker det skal komme et bud på selskapet.

Dessuten virker det som mange tror at et eventuelt bud = mangedobling av dagens aksjekurs. Hvis man forholder seg til den virkelige verden vil vel et eventuelt bud heller ligger i området 30-80% premium.

Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har ikke holdt på med denne aksjen i over 5 år for å bli avspist med noe som ikke engang dekker tapet jeg sitter med, spesielt ikke nå som det endelig begynner å skje positive ting.

5 Likes

Jeg ønsker i utgangspunktet et bud, men et bud som avslås av aksjonærene. Det ville nok fått fart på kursen :ok_hand:

2 Likes

Don_suger
Jeg ønsker i utgangspunktet et bud, men et bud som avslås av aksjonærene. Det ville nok fått fart på kursen :ok_hand:

He he – weekendens bedste

Du sætter ord på det vi alle håber :+1:

Dansken

1 Like

Må si at med dagens prising, og den fundamentale utviklingen så vurderes det å gå all in.

4 Likes

Jeg vurderer også dette seriøst men det er noen ukjente faktorer, i hvert fall for min del.

  1. Den generelle faren rundt en ny potensiell resesjon verden over.
  2. Konkurrenter til PHO sine produkter.
  3. Eventuelle konkurrenter til Cevira og Hexvix.

I tillegg brente jeg meg på pcib der jeg var all in…

Hvis noen har innspill til punkt 2 og 3 hadde det hjulpet svært mye :grinning:

I biotek synes jeg det alltid har vært et hav av usikkerhet. Og konkurrenter. Intet nytt.

Tre nylig punkter meldt sist 3-4 dager som likevel er svært positivt for Photocure (disse er vanskelig å undergrave) og jeg ser i tråd at det allerede er omhandlet konkurranse og en vaksine med sine begrensninger):

New Health Economic analysis in France concludes there is insignificant cost difference between White Light and Blue Light Cystoscopy use when applying ccAFU guidelines

(NewsWeb)

Photocure Partner Asieris to present first results for its Hexvix Phase III clinical trial in China at the SIU 2023 Annual Meeting

Press Release - Oslo, Norway, October 7, 2023: Photocure ASA (OSE: PHO), the Bladder Cancer Company, announces that its partner Asieris Pharmaceuticals (SSE: 688176) has communicated its plan today to unveil the first results of its Hexvix[®] (APL-1706) Phase III clinical trial in China. The pivotal clinical trial results have been selected as a “late-breaking abstract” for the 43rd Congress of the Société Internationale d’Urologie (SIU) in Istanbul, Turkey, this month. The clinical study results will be presented for the first time in the form of an Oral ePoster on Thursday, October 12, 2023, at 1:45pm local time.

https://newsweb.oslobors.no/message/600979

Men for all del. Alltid fint med mer kunnskap om markedet. Det er et enormt behov for mer hjelp til pasienter. Håper noen lykkes med et produkt til disse pasientene. Siste meldinger har ikke redusert sannsynligheten for at det kan bli Photocure som vil kunne bidra. Men at det er risiko er jeg enig i. Målet er å begrense risiko. Synes det er vanskelig i biotek. Vanskelig å bidra til fremgang uten å ta risiko.

1 Like

Starter dagen med å prøve å bryte opp

6 Likes