Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Dette må vel ha vært planlagt en stund fra Karl Storz? Derfor de har tatt initativ til nedklasdifisering?

1 Like

Og dette kunne de ikke fått med på Q4? jesus kristus, det er nesten så de går inn for å massakrere aksjekursen i dette selskapet.

3 Likes

Helt sikkert.
De har nok bare fremskutt beslutningen grunnet leveranseproblemer.

Det har i praksis blitt sagt at nedklassifisering vil gjøre det mye lettere for KS å oppgradere scope.
5+ år for å få lansert ny versjon av rigide er altfor tungrodd.

1 Like

Kan det være at flex scopene er utdatert?

1 Like

Nå når de ikke lenger skal pushe flex, får du kanskje ønsket ditt oppfylt mtp kostnadskutt…

Litt morsomt å sjå “tungvektarane” skrive på fundamental-tråden, og sidestille det med det som blir skrevet her. To totalt ulike verssyn.

Gudbedre ! Tror vi skal være fornøyde om vi klarer å holde oss over kr 50 i morgen. Dette har nok noen visst om i lengre tid - her er svaret på hvorfor vi dag etter dag har fått stadig lavere kurser.

3 Likes

Det tviler jeg sterkt på.

Dette er jo ikke noe big deal egentlig. De slipper å bruke energi på å pushe gammel teknologi, de skopene som allerede er utplassert vil fortsette å generere revenue. Og det har jo ikke vært noen enorm utplasseringsfrekvens av flexskope heller, så ikke noe stort tap dette.

3 Likes

Tja men markedet vil gjerne tolket glasset halvfullt.

At DS bekrefter at aktiviteten har økt og erstatnings moderne equipment er på inn til markedet har på lang sikt mer å si.

Han bekrefter egentlig ikke noe av dette i denne børsmeldingen? Han snakker om høy interesse for BLC (men det er ikke det samme som salg) og han snakker om at KS vil se på utvikling av nytt flex scope (men reklassifisering er ikke vedtatt og tidslinjen på disse evt nye skopene er uklar).

Jeg har kjøpt jevnlig nedover siden q4, og satt allerede med en post før q4, så jeg skulle virkelig ønske DS kom med masse positive nyheter :grimacing: Jeg ser ikke helt at gårsdagens melding bør gi store utslag nedover, spesielt mtp hva aksjen koster i dag, men i dette klimaet selges den ned i dag, det er jeg omtrent helt sikker på

3 Likes

Hvorfor må han si at de hadde en robust pioeline for Saphira tidlig i januar? Det er pipeline nå som er interessant. Når det gjelder flex så er formuleringen ok, men ellers en formulering som skaper usikkerhet.

“We continue to see strong demand for BLC from urologists, evidenced by the
record number of tower installations that took place in the fourth quarter of
2022 and the robust pipeline for both SaphiraT and flexible blue light equipment
that we had in early January”, said Dan Schneider, »

Sikkert fordi enkelte ikke skiller mellom flex og rigid. Og tenker at nå er alt stoppet.

Kvartals utplassering av flex har lagt på 2-4 stk, med en topp i Q4 22 på 7 stk.

Rigid (Saphira) toppet med 24 stk utplassert i Q4.

Saphira’s importance to Karl Storz future offering is further demonstrated in the anticipated U.S. launch of the MultiLASE Thulium Fiber Laser (TFL) platform, that is compatible with Saphira™.

Så det er allerede kompatiblet utstyr på vei ut, som kun mangler det regulatoriske.

Da er spørsmålet. Hvor langt fremme ligger nedklassifiseringen? Slik jeg leser meldingen kan ikke det være så altfor langt frem ettersom dem kun vil serve eksisterende flex skop ut året.

Karl Storz informed Photocure that it will discontinue the production of its current flexible BLC equipment in the U.S. Karl Storz plans to service existing customers through the remainder of the year.

4 Likes

Og hvis/når nedklassifisering kommer, er det ikke bare Karl Storz som har TFL.

Man har plutselig flere leverandører av skop som potensielt kan brukes i kombinasjon med cysview.

1 Like

Ashish Kamat, en av de mest betydningsfulle for BLC og Pho gjennom de siste 5-10 år

" Loss for #bladdercancer patients

@BladderCancerUS

@WorldBladderCan

@IBCG_BladderCA"

Dette kan jo også være en god mulighet til å få dekket inn shorten…
Å selge i panikk går som regel dårlig.

Kan også legge til at jeg var på ny i dialog med Pho i går, og ba dem oppdatere markedet fordi kursfallet kunne skape inntrykk av ulik info i markedet. Det anerkjente de og 3-4 timer senere kom denne meldingen. Synd da at Pho har sittet på denne infoen mens den samtidig nok har vært tilgjengelig en stund, via KS. Det sagt burde dette ikke være spesielt dramatisk, særlig mtp kursfallet vi allerede har gjennom. Men som sagt ; når panikken råder……

1 Like

Nettopp

Rett og slett elendig at de ikke har informert markedet om dette tidligere, f.eks ved Q4. Fallet hadde nok neppe kunne blitt særlig verre enn det allerede er.

1 Like

Det kom litt raskere enn ventet men kjøp mellom 50 og 58 synes jeg gir god R/R.

Er det ikke det ene så er det det andre. Alltid noe som dukker opp og forskyver “the promised land”.
Jeg må bare innrømme at Schneider, med sine 6 mill. i årslønn ikke har vært rett mann for Photocure. Men Photocure har derimot vært rett selskap for Schneider, som har fyllt sin bank konto uten å øke selskapsverdien nevneverdig.

3 Likes