Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Kunne vi fått denne damen interessert i PHO med hennes venture fund, INGRID TEIGLAND AKAY, MD MBA

Managing Partner
[ingrid.teigland.akay@hadeanventures.com](mailto:ingrid.teigland.akay@hadeanventures.com
INVESTING IN THE FUTURE OF HEALTHCARE

Hadean Ventures is a European life science VC fund manager with c. EUR 230m assets under management. We invest across all healthcare verticals and stages, in products with the potential to address unmet medical needs.

We are here to make a difference by investing in the future of healthcare.

PHO må være mitt i blinken, har noen kontakt med henne?

1 Like

Nei.

Det er for alt vi vet mange investorpresentasjoner og interessante investorer allerede. Styreleder er selv i en interessant sfære.

Notert i markedet og partner i Asia har Photocure også. Det som skjer det vil skje. Ikke noe å mase med tenker jeg. Markedet gir verdier hvis det er riktig. Det kan skje helt plutselig eller over litt tid. Helt umulig å si noe eksakt om.

Hvis det skal spekuleres ville jeg tippet interesser i sfæren til styreleder. Og kanskje sett mot Asia for mulige interessenter. Asieris og Sinopharm er åpenbare kandidater i så fall. Og alle andre helseselskap og biotekselskap som har nærliggende tjenester eller produkter eller vil inn i bransjen og teknologien der Photocure er. Det kan sikkert i så fall være flere her? Umulig å si noe om, men mulighetene er mange det er det nok liten tvil om. Helse er big business og meget populært for mange selskap og investorer. Spesielt når nasjoner har indikert fokus her og når selskap er nære et marked med produkter og tjenester. Ingen vil på forhånd annonsere interesse for et selskap i så fall….det skjer helt plutselig stort sett…

Om Photocure er et takeover target, who knows. Er Photocure billig who knows. I kroner og øre er mcap lavt innen helse. Men om det er billig who knows? Mcap er det den er. Det må aksjonærer forholde seg til. Dersom en er aksjonær regner jeg med at en ser større verdier i dag enn det markedsverdien reflekterer pt?

I denne sektoren er en markedsverdi på 1,5 mrd kroner lite. Det er mange som kan løfte et slikt kjøp om det er ønskelig. Trenger ikke en spesialinvestor for å kjøpe Photocure slik som du indikerer myk? Norske kronen er også «lav». Kan være attraktivt for utenlandske selskap å kjøpe norske selskap og spesielt om utenlandske selskap også ved sterkere nok har sett på norske selskap.

Men alltid fint med nye aksjonærer. Eksempel på ganske ny aksjonær er Mustang Capital

Fortsatt eier de 20 største 55-56% stabilt. Pt 55,28% eierskap hos de 20.

SEB kjøper og selger ofte mellom kontoer? Ellers virker det være veldig stabilt og vanskelig å riste ut noe av de største eierne?

https://www.photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

Vi må bare få flere inn så som det er nå dør aksjen med mikroskopiske volumer. Muntang Capital har sett lyset kan være at det smitter la oss krysse fingrene.

1 Like

Her på TI er ihvertfall interessen på topp for PHO. Men hvis de fleste som er interessert bare sitter å venter på et gunstig salgstidspunkt, hjelper det naturligvis lite på hverken omsetning eller kurs.

Det er vel umulig å si noe om? Kan like gjerne være stikk motsatt. Hvorfor ikke spekulere i om noen gjerne vil la kursen synke og plutselig kjøpe store volum på «gunstig» kjøpstidspunkt?

Det er nesten ingen bevegelse på 55-56% eierskap som de største 20 innehar. Det over tid.

Og fallet nå er på mikroskopisk volum. Altså utleder jeg at det er veldig lite bekymring for kursen…

1 Like

Pho er nok ikke et takeover-target nei. Salg av Cysview/Hexvix har ikke vært god butikk så langt. Tegn til at man tar en større del av markedet må nok til før selskapet blir interessant som oppkjøpskandidat. For det er jo tross at salg av Cysview/Hexvix som er kjernen til Photocure.

Hvis man ser til Cevira tror jeg få er interesserte i å ta en risiko på dette tidspunktet. Show me the money gjelder her også, og ikke før man faktisk mottar royalties, og ser hvor mange nuller det er bak, tror jeg noen vil kaste seg over Photocure. Og da er det mest nærliggende Asieris.

Det er ikke nødvendigvis hvilke verdier man ser i dag , men heller fremtidige verdier. Det er lett for en småaksjonær å ta et bet i vekstselskaper som Photocure i håp om høy inntjening i fremtiden, men det er risiko forbundet med dette, og som kjent har det vært lite risikovillighet i slike selskaper den siste perioden.

I tillegg forsvant jo en del av vekstgrunnlaget med KZ sin avgjørelse om å avslutte produksjon av sine flex scopes. Dette ga som kjent stort negativt utslag på kursen, og man er nå avhengig av FDA for å reversere dette.

Upon reclassification, Karl Storz will explore the development of a high-quality next generation flexible blue light system.

Hvis du har tro på at det blir home-runs på nedklassifisering, fast track for cevira, blockbustersalg av cevira, etc etc, så er Pho definitivt billig. Hvis dette ikke slår til, eller drar ut, er selskapet fremdeles billig?

Det vi trenger er:

Høyere omsetning og vekst for Cysview/Hexvix:

  • Tilslag på en større ordre i USA
  • Nedklassifisering
  • Økt bruk av Cysview-kit for eksisterende kontoer
  • Større markedspenetrasjon

Partnersalg av Cysview/Hexvix:

  • Reimbursement i de respektive land/regioner
  • Markedstilgang

Cevira:

  • NDA
  • Conditional Market Approval (lov å drømme)
  • Fast Track (lov å håpe)
  • NDA-Godkjenning og markedstilgang
  • Faktisk salg av Cevira ($$$?)
6 Likes

Gode innspill!

Når jeg skriver i dag er det inkludert hva triggere/fremtid vurderes være verdt i dag. Litt av det jeg ikke vet men tipper. Altfor lite av alle ulike og mulige triggere i Photocure prises til lite eller ikke til noe i det hele tatt? sånn gratis? Men det er min gjetning. Helt umulig å spå med sikkerhet. Alle blir jo mer eller mindre biased. Trenger djevelens advokater. Og vanskelig å treffe og må ha stang inn for fulltreffer? Dyktighet og litt flaks for at Photocure skal lykkes med alle triggere du nevner. Men må virkelig Photocure lykkes med alle triggere for å kunne ha en høyere markedsverdi? Kanskje kan PHO fortjene å ha en mye høyere mcap «bare» ved å lykkes med EN, eksisterende drift? Alle andre mulige triggere du nevner kun bonus?

Mye muligheter for verdiøkende triggere er min vurdering og du lister opp mange. Hvem vet hva fasiten blir. Det en enkel sjel vet er at få biotek kommer til NDA innsendelse. Photocure har to og det bør prises til noe. Du lister mange mulige triggere som bør være verdt noe allerede i dag. Og helt opplagt stor risiko i biotek. Helt selvsagt. Med det skulle en også kunne vurdere indikasjoner med NDA hvor det søkes markedstilgang være svært verdifulle. Nettopp fordi svært få kommer dit. Svært få biotek har også partneravtale (hvor partner gir milestones og royalties samtidig som de tar alle kostnader ved å eventuelt få det ut i et marked)?

Samtidig eksisterende drift
Partneravtale
Milestone og royalties avtale
Ingen gjeld
260 millioner i kontanter
Modent biotekselskap? (Ihvertfall ikke tidlig fase!!)
Oppnådde endepunkter i to fase III studier
2 NDA søknader
Asia inngang
Etablert teknologi og ansatte

Det magiske med et marked, de lærde strides :sweat_smile::partying_face:

1 Like

Ja skulle tro at en må være både blind og døv for ikke å se potensialet i Photocure og begynne å prise det inn på disse nivåene. Bare å holde ut.

2 Likes

Selskapet har deriskede ph3 assets med stort potensial (avhengig av hvordan man vurderer det på kort/mellom/lang sikt). At Asieris eller andre ser en attraktiv value-prop vs. dagens mcap er meget mulig. For min del er dette den viktigste grunnen til å ha en post her på nåværende tidspunkt. Sentimentet generelt er så grelt at det virker som sannsynlighet for positive triggere/utfall undervurderes mer enn «normalt». Forståelig nok, men case må vurderes isolert sett.

1 Like

Du må gjerne kjøpe en aksje basert på Fase III PE-met, noe man visste tilbake i fjor høst, men da må du også kalkulere inn regulatorisk, kommersiell og regional risiko.

Du glemmer at Photocure har slitt med å få solgt Hexvix i en årrekke.

Når det gjelder Fase III for Cevira er dette spennende ja, men det er ikke gitt at dette blir en gedigen suksess. I tillegg er det et ubeskrevet blad i Asieris (ja, de har overrasket posititvt), usikkert godkjenningsløp, usikker prising, usikker markedspenetrasjon, og peak sales.

Med en gjennomsnittstid for godkjenning på 18 måneder vil ikke Cevira være godkjent før i slutten av 2025. Da blir det omsetning først i 2026, og ingen produkter blir blockusters over natten.

Som Hayen var inne på kan det være mer komplekst med godkjenning av drug-device kombinasjoner. Dette er også uvisst på nåværende tidspunkt.

Så du må gjerne kjøpe aksjen og satse på at det kun blir stang-inn, men da kan du ikke samtidig være overrasket over at ting ikke alltid går som en hadde håpt og trodd.

Hvorfor tror du et selskap som Asieris, uten inntjening og med flere produkter under utvikling, vil kjøre emisjon og tømme kassen for å kjøpe et selskap som går med tap? Er de interessert å ta over salg av Cysview/Hexvix i EU og US? Og hvorfor? For å slippe å betale milestones? Er det ikke bedre å generere inntekter av gjeldende produkt først? Dette vil da også betale for seg selv etterhvert.

Skjønner ikke helt logikken her bortsett fra at man vil ha kjapp personlig gevinst.

2 Likes

Jeg har sagt det lenge, Asieris er en mulig kjøper. De planlegger nå for 820 000 behandlinger med Cevira per år, bygger fabrikk, med en pris på NOk 11000 per behandling blir det en omsetning på ca. 9 milliarder NOk. Det blir mye i royalty til PHO og mye milepæl utbetalinger på veien.
Jeg tror Kevin Pan ser dette og vil ikke betale ut royalty og milepæler i milliard klassen når han kan kjøpe hele selskapet for tilsvarende. Tiden vil vise, bare å holde ut.
Men før det skjer skal jeg kjøpe flere aksjer og det ser ut for at det er mulig. Det er en investors drøm å kjøpe bortglemte og under prisede aksjer med en mulig stor oppside.

2 Likes

Logikken er ikke noe mer komplisert enn at dersom Asieris eller andre ser en «klar» vei til markedet (kvalifisert for risiko) og mener det er (mer eller mindre) plausibelt med betydelige inntekter, så kan det åpenbare valget være å gjøre en buy-out av Photocure vs. å betale royalties mv. Skjønner ikke at dette er kontroversielt.

Blålysdelen av selskapet har jeg strengt tatt ikke tatt høyde for i min posisjon. Om det skulle løsne litt der får det bli en bonus.

Hva gjelder kurs og utvikling er ikke jeg blant dem som er særlig «overrasket» om du var av den oppfatning. Volumet er null og sentimentet skinner igjennom her inne. Ser mest ut som en mindre short som utnytter vakuumet, samme kan det være.

2 Likes

Jeg tror INGEN kjøper aksjen basert på at alle mulige triggere går stang inn.

Jeg tror INGEN baserer dagens markedsverdi til å vise at alt blir stang inn. Jeg tror KNAPT noe av mulige triggere prises inn i dag.

Jeg tror det er VANLIG å prise oppnådde endepunkter og søknad om markedstilgang svært godt og til premium i markedet.

JA det er mulig å problematisere OM produkter blir blockbuster. Men det tenker jeg er fair om markedsverdier i et selskap er flere milliarder.

JA alle selskap har risiko i seg og i prinsippet kan listen være lenger enn den du nevner over haltopen.

Jeg tror det er LURT å forenkle vurderinger i alle selskap til færre risikopunkter. Eksempelvis i biotekselskap er hovedrisiko gjerne OM de kommer med indikasjoner med oppnådde endepunkter i fase III og aksept for NDA. OM det oppnås partneravtale og OM biotekselskapet er fundet. Nesten alt i PHO her et check. For all del masse risiko i alle selskap. Men lov å prise suksess og faser til NOE FØR produkter selges i markedet. Det mest naturlig sak i verden. Som da NovoNordisk forsket på slankemedisin. Aldri vært unormalt å prise inn fremtid i et selskap. Det er vel snarere det aksjemarked priser inn : FREMTID

OG hvis noen mener at 2025 er LANG TID i biotek bør en åpenbart ikke investere i biotek. 2025-26 er i dag i biotek! Jeg tror ALDRI jeg har sett at verdier i 2025 kommer umiddelbart AKKURAT på ett punkt, verdier kommer over tid og gjerne i rykk og napp. Jeg mener det er pølsevev at verdier skal komme DEN dagen. Markeder priser i dag og hver dag inn fremtiden. Og hvis noen er så negativ til biotek som det skinner gjennom her med tanke på når det tilføres verdier i biotek tror jeg at en ALDRI bør investere i biotek. Og det er FAIR det. Kan til og med være lurt det. En ærlig sak.

4 Likes

Det er ikke kontroversielt, men du gir ikke en annen forklaring enn at et åpenbart valg kan være å gjøre en buy-out. Du sier ikke noe om hvorfor det er et åpenbart valg på dette tidspunktet.

Asieris er et pre-kommersielt selskap uten (nevneverdig) inntjening. Hvorfor skal eierne av selskapet tømme kassen til selskapet og samtidig spytte inn mer penger for å slippe å betale potensielle fremtidige royalties?

Eller om det skal lånefinansieres. Får de gunstig lånebetingelser i det hele tatt før en NDA er sendt, eller godkjent for den saks skyld? Gir det mening å sette seg selv i gjeld på over 3 mrd kr før man har inntjening? og for å ta over en butikk som ikke tjener penger?

Hvorfor vil de ta over butikken til Pho på dette tidspunktet når de holder på å bygge seg til et selskap i ny fase selv?

Gir det ikke mer mening å eventuelt kjøpe Pho etter noen år når man faktisk har 1) godkjenning 2) Revenue og 3) Realtistiske fremtidige salgsprognser?

Hva med en eventuell ny fase III studie for godkjenning i USA? Skal Asieris først betale for Pho for å slippe å betale en brøkdel i milestones, for deretter å sette i gang en ny Fase III og de kostnadene det medfører?

1 Like

Dersom Asieris eller andre vurderer en overtagelse av PHO, blir det en vrien avveining for en frier for når det er klokest å fri.
Jo lenger man venter, jo mindre risiko for “katta i sekken”.

Men OM milestones er utbetalt og økende royalties i noen år allerede har havnet direkte på bunnlinjen, snakker vi ikke lenger om et PHO med Mcap på skarve 1,5 milliard kroner.

2 Likes

Jeg sier jo bare at det kan skje noe før «alt» er på plass dersom Asieris (eller andre) gjør en kvalifisert vurdering på at det gir mening iht. egen strategi og ambisjoner. At det er ~12-18 måneder til eks. godkjenning i Kina, er ikke veldig lenge og dagens prising gjør det helt uproblematisk å ha en eksponering.

Det jeg var dels uenig i i utgangspunktet var at selskapet ikke er en «god» kandidat for buy-out. Sier ikke at det er mest sannsynlig.

2 Likes

Det letteste i verden er jo å si at det kan skje. Alt kan skje. Hvorfor kan du ikke gi et forsøk hvordan en slik kvalifisert belsutning kan se ut for Asieris da?

Hvor sannsynlig anslår du det til å være?

Dette minner for øvrig veldig om et annet selskap hvor samme type argumentasjon ble brukt.

Med andre ord grunnlaget for det vi kaller børs.
Et veddemål om fremtiden.

2 Likes

Poenget, om det var vanskelig å forstå, er å gjøre et så kvalifisert veddemål som mulig.