Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Har vi eksempler vi kan sammenligne med fra Kina? Det kan jo vĂŠre store forskjeller i slike sammenhenger mellom Kina og vesten?

Er det forresten riktig Ä si at Cevira i stor grad kan profittere pÄ vaksineskepsis?

Om du er matematiker/statistiker er det ganske sjokkerende at du ikke tar hensyn til at kontantstrÞmmen du henviser til (altsÄ peak sales) ligger et godt stykke frem i tid om det inkluderer EU/US

Om du starter Ä neddiskontere kontantstrÞmmen med en diskonteringsrente pÄ 1,1^n (om ikke enda hÞyere) vil du fÄ helt andre verdier.

Men for Ä vÊre helt tydelig: jeg mener ogsÄ at det er STOR oppside fra dagens nivÄ om Cevira blir godkjent

5 Likes

Blir ikke helt nĂžyaktig det regnestykket der heller siden det kun er milepĂŠlutbetalinger man vet summen av pr idag. Salgspris pr enhet vil naturlig nok fĂžlge vanlig prisĂžkning ellers i samfunnet, og royalty utbetalinger til PHO er oppgitt i prosenter.
Oppsummert: MilepÊlsutbetalinger vil bli mindre verd jo lengre tiden gÄr fÞr godkjenninger pga inflasjon, samtidig vil royalty tresholds bli lettere Ä nÄ siden de er satt pÄ faste target summer. Royalty er % av salg sÄ summen der vil bli ala samme uansett tid pga prisÞkning pr enhet vs inflasjon.

2 Likes

Vett man hvilken salgsvolum som mÄ oppnÄs, fÞr PHO vil motta %?

Samt hva er kravet for:
10%?
Hva gir 15%?
Hva gir 20%?

Noen som har en link til avtalen i sin helhet?

Blir veldig sjokkert om det ikke kommer bud(allerede avtale om bud?) pÄ PHO ved godkjent Cevira.

Med 18 mnd antatt behandlingstid, mÄ mest sannsynlig pent vente hele 2025 for Ä fÄ endelig svar.

Har tenkt pÄ det samme flere ganger. Samlede milepÊlsutbetalinger og royalties for Cevira vil sannsynligvis bli langt mer enn Photocures mcap. Rent Þkonomisk gir det veldig mening, men sÄ er spÞrsmÄlet om det ogsÄ gir mening forretningsmessig. Imo Þkte sannsynligheten betydelig nÄr Asieris tok pÄ seg salg av Hexvix i Kina, men utover det vet jeg for lite om Asieris til Ä pÄstÄ om det er veldig sannsynlig.

Som vi alle vet er ikke akkurat USA-prosjektet til PHO sÊrlig lÞnnsomt for Þyeblikket, og jeg tipper Asieris ogsÄ mÄ kunne regne hjem PHO sin hovedbusiness fÞr det blir aktuelt. Tipper nedklassifisering og/eller standard of care vil gjÞre casen litt mer interessant

2 Likes

Prosent fra fÞrste salg. HÞyere prosent ved hÞyt salg. Usikker pÄ hvor grensene gÄr.

2 Likes

Det har snart gÄtt 18 mnd siden sÞknaden ble akseptert.

3 Likes

286 dager

1 Like

GÄr man tilbake i mÄnedene som har vÊrt, sÄ har det vÊrt flere godkjente NDAs pÄ ~300 dager (selv om flertallet ligger hÞyere). Gitt kommunikasjonen til Asieris, tatt ut av liste med alle lamper slukket og sÄ videre og sÄ videre, fertilitetskrisen i Kina og alle pressemeldingene om samarbeid og whatnot, sÄ tror jeg ikke man mÄ vente til andre halvÄr.

2 Likes

Lidt om aftalen fra 2019 !!!
https://www.photocure.com/news/photocure-and-asieris-enter-into-a-global-licensing-deal-for-cevirar-with-up-to-usd-250-million-in-milestones-and-double-digit-royalties-3352772

DK

1 Like

Det er jammen et kunststykke at nĂ„r det nĂ„ ser ut som et norsk biotek selskap ENDELIG kan fĂ„ et produkt i markedet (og bragd med partnersamarbeid allerede) sĂ„ skal jammen mange hive seg pĂ„ hvor negativt det er. Det er snarere en bragd det Ă„ forsere pre klinisk, klinisk fra fase 1,2 og 3 og nĂ„ akseptert NDA sĂžknad om markedstilgang. NĂ„ ventes snarlig avgjĂžrelse etter Ă„r med investeringer og forskning. Her synes det som mange mener det er hverdagskost. Og at det ikke liksom skal gavne pasientene eller aksjonĂŠrer. SĂ„ koke sĂ„ mye forskjellig historier pĂ„ hvorfor det er sĂ„ «trist» utrolig prestasjon tenker nĂ„ jeg. Det gledes over at pasienter nĂ„ kan fĂ„ en etterlengtet behandling som av partner karakteriseres som blockbuster. Photocure kan nĂ„ vĂŠre midt i en megatrend. Krysser fingre for pasienter og norsk kreftforskning. HĂ„per det blir markedstilgang og gjenklang over det ganske land og internasjonale helse nĂŠring. Intet annet enn spennende!

Og det er bedre Ä investere i selskaper som lÞser problemer, enn i selskaper som skaper dem! Og lÞses problemer for eksempelvis kvinners helse i verden med tanke pÄ fruktbarhet lÞser det individuelle problemer samt samfunnsproblemer (som f eks aldrende befolkning i flere av de store Þkonomiene i verden). Og der bÞr vÊre verdsatt bÄde pÄ individ nivÄ og de styrende organ.

Fra link i trÄd over Photocure and Asieris enter into a global licensing deal for CeviraŸ with up to USD 250 million in milestones and double-digit royalties:

Kevin Pan, CEO of Asieris. “Asieris has built strong development capabilities in the GU area in China and is rapidly expanding its global capability. Through the partnership with Photocure, we will endeavour to bring this innovative, non-surgical product to global markets and fulfil a substantial unmet medical need in Women’s Health.”

7 Likes

Stemmer det.
Økt prosentsats og salgssum som utlÞser milepÊlsutbetalinger for salg, har samme verdier.
SÄnn eksempelvis 10% opp til 250 mill NOK i omsetning, og 15% fra 250. MilepÊlsutbetaling pÄ 100 mill ved oppnÄdd 250 mill i omsetning.

Grenseneverdiene og royaltiessats (ikke milepÊlene) stod i et prospekt, eller i en analyse fra Edison for noen Är siden. Jeg tok skjermdump av dette, men bildet ble liggende igjen pÄ en gammel mobil. Har lett etter denne tidligere, uten Ä finne.

6 Likes

Er det riktig Ă„ anta ca $ 1.000 pr behandling i Kina og ca $ 2.500 i EU/US for Cevira?

Har lest det et par ganger tidligere her pÄ trÄden.

Jeg sjekket edison (igjen) isted.
I analyse utarbeidet i 2019, har de tatt utgangspunkt i pris per dose pÄ 4300 NOK i Kina og 9400 NOK i EU/USA

(Det hĂžres lavt ut etter min mening)

Redigert :
Mener det er en annen vurdering som opererer med hÞyere pris @nordpolen. Mulig noen har bedre oversikt enn meg pÄ det?

2 Likes

Har ment Ă„ lest at prisen kommer til Ă„ ta hĂžyde for hva en operasjon koster, og gjĂžre det konkuransedyktig utifra det.

3 Likes

Hva koster operasjon? Jeg regner med cevira ikke trumfer operasjon, sÄ hvorfor velge cevira fremfor operasjon?

Fordi operation risikere og gÄ ud over fertiliteten.

Dette mÄ verifiseres/sjekkes opp, men 25k er et tall som har satt seg fast hos meg.

1 Like

Det finnes publikasjoner (Soergel et al) , fra 12-15 Ă„r siden som grundig dokumenterte i € hvilken pris man kunne forlange. Jeg husker jeg satte meg inn i det og havnet pĂ„ 12-1300€ den gangen.
Det er selvsagt en funksjon av effektivitet i forhold til placebo/base line, men de relative resultatet er pÄ forventningsverdi jeg hadde da.
SÄ basically, ja 25kNOK i Europa nÄ bÞr stemme ganske greit, og en educated guess er vel 10k Yuan eller 15 000 NOK.

Poenget er vel at det finnes en teknisk-medisinsk mÄte Ä beregne dette pÄ med tydelige input, og at en analytiker sikkert kan gjÞre det etter en telefonsamtale med Photocure som forklarer metodikken, og input-parametere for et pris-rasjonale.

Jeg vil ogsÄ tenke at det ender i 2 runders behandling slik at det gÄr med 2 Cevira-enheter til hver behandling.

7 Likes