Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

En kjøperpost på over 40.000 aksjer til 102kr fikk kjøperne til å flytte oppover…

Jeg er uenig.
Faktisk begynner jeg å ane konturene av røde flagg her. Selskapet har kjørt med stadig økende bemanning gjennom pandemien, uten tilsvarende topplinjevekst. OK det i en periode, men ikke over flere år slik tilfellet er.
Det er ikke slik at et selskap kan forklare seg bort fra realitetene og samtidig forvente trofaste investorer.
Jeg registrerte også at markedet (ihvertfall blant norske investorer) ble overrasket over at KS-scopene var «antikvariske» på bildeoppløsning og brukervennlighet, sammenlignet med konkurrentenes, iflg Dan. Dette bidro jo også til en negativ kursutvikling i etterkant. Så har Dan uttalt en rekke ganger at straks pandemien er over, vil vi oppnå en pre-corona vekst. Nå tar han nytt forbehold om at det er mangel på helsepersonell som vil bremse veksten fremover i 2022. Det handler ikke om at disse forholdene ikke beskriver realitetene, men heller måten Dan velger å (unnlate) kommunisere slike forhold, før der blir åpenbart for markedet. Hva blir neste «kattenutavsekken» innspill ?
Med økende frykt for ny covid-oppblomstring i USA, vil det heller ikke bidra til øket behandlingsfrekvens, og hvorfor skal klinikker og sykehus investere i utstyr når de mangler helsepersonell, og lønnsomheten kanskje er truet?
Han kommer neppe til å snakke om Kina, som jeg antar har stoppet opp pga nedstengingen av av hele samfunnet (vanskelig å innrullere pasienter når de ikke kan forlate leilighetene sine).

Stikkord er tillit og forutsigbarhet - Litt som en fotballtrener. Det at du var rett mann for selskapet igår, betyr ikke at du er den rette idag. Dan har ikke håndtert pandemien godt nok og vi må få vite hvilke grep han tar for å takle de kortsiktige ( 6-12 mnd) utfordringene, samtidig som han evner å overbevise mer strategisk. Hvor er det blitt av M&A-strategien?

Som sagt, han har en tøff oppgave foran seg, og jeg håper virkelig han overbeviser idag.
Jeg har tro på Pho, på lengre sikt dessverre - men kanskje med en ny CEO ?

Akkja, klarer vi å holde oss over 100,- etter dagens presentasjon, vil jeg si meg veldig fornøyd.

1 Like

Har kommet seg godt opp fra dagens bunn

Jeg forventer at den skal testes 90. Dagens oppgang er bare pga korte shorts tenker jeg.
Idag har jeg heller ikke hørt/forstått hvordan DS får sine kostnader under kontroll. :frowning:

Ligger 40.000 på kjøp til 103

Jeg tror vi skal gi DS minst ett år post covid med normalitet før vi dømmer han nord og ned. Greit nok at du ikke er fornøyd med kommunikasjonen ut fra selskapet, men det virker nesten som du vil at alle potensielle problemer skal adresseres før de oppstår. Tror selv ikke en ny CEO vil leve opp til en slik forventning.

Jeg ønsker også å dra frem hva DS har fått til så langt i Photocure-karrieren:

  • Utlisensert Cevira, inntekter rett på bunnlinja
  • Ekspandert til Australia, NZ, Canada, Chile, Taiwan og Kina (under covid)
  • Kjøpt tilbake rettighetene i Europa (under covid)
  • Allerede levert betydelig vekst i Europa (under covid)

Det koster både tid og penger å ekspandere til nye områder, så at kostnadene øker raskere enn inntektene, spesielt nå under covid, er hvertfall ikke jeg særlig bekymret over. Fordelen er faktisk at covid har gitt selskapet tid til å etablere en solid infrastruktur både i USA og Europa slik at de allerede er posisjonert for veksten som venter. Den verste scenariet for et vekstselskap er nemlig om man vokser fra infrastrukturen i selskapet slik at det oppstår inefficiencies. Husk hvordan det gikk med Ipsen som prøvde å øke inntektene uten å etablere en skikkelig infrastruktur. Jeg både tror og forventer at Photocure nå er posisjonert slik at dette ikke vil bli et problem.

Når det gjelder M&A og henviser jeg til Photocures godt kommuniserte strategi:

  1. Accelerate (i gang)
  2. Expand (i gang)
  3. Acquire
  4. Transform

Det er ikke lange tiden siden selskapet startet å ekspandere, så ved å hoppe direkte til et oppkjøp risikerer man å ende opp i samme situasjon som jeg nevnte tidligere.

Slow is smooth, smooth is fast.

12 Likes

Nå som Q1 resultatet er her, er mye usikkerhet borte. Oppdaterte tall taler sitt språk. Jeg har nå kjøpt meg inn igjen i dag, heldigvis tidlig. Amerikanske og canadiske investorer har trua, så jeg blir med videre…

Når du skal kommentere innlegget mitt, må du forsøke å være mer etterrettelig og ikke tillegge meg synspunkter jeg ikke har uttalt. Helt OK å ha et annet syn og vinkling på saken.
Les heller innlegget mitt litt mer nøye en gang til og besvar det på en saklig måte

Vi vet vel at du hopper ut og inn, så å fortelle det i etterkannt har relativt liten interesse.

Fra presentasjonen.
Liker spesielt det siste punktet.

Summary

-Delivered Hexvix/Cysview unit growth in Q1 2021 despite significant Covid-19 pressures

-Strong new account pipeline; customers
anticipating new Karl Storz Blue Light system

-13 new towers placed in the U.S. during Q1;
including 5 flexible tower installations

-New Karl Storz system FDA-approved in February;
National launch expected second quarter 2022

-Continuing to drive key initiatives in both
commercial regions and with licensing partners

-Photocure is well-positioned for strong post-
pandemic growth

3 Likes

Mener du virkelig at svaret mitt ikke var saklig?

  • Du ytrer misnøye over hva DS sin håndtering av covid, så jeg drar frem det han har prestert under covid.
  • Du trekker frem at kostnadene har økt for mye, jeg sier at når man ekspanderer vil kostnadene også øke som en naturlig konsekvens (med mindre man driter i infrastruktur selvfølgelig, men da forskyver man bare problemene)
  • Du nevner M&A, jeg svarer at M&A fortsatt er en del av planen, men at men ikke kan gjennomføre alt samtidig. Det vil garantert føre til høyere kostnadsvekst enn inntektsvekst.

Det eneste jeg ikke direkte har adressert er “tillit og forutsigbarhet”. Her har selskapet hele tiden sagt at situasjonen er flytende og dermed veldig lite forutsigbar. Er det ikke bedre å være ærlig og si “vi vet ikke” enn å late som man har full kontroll?

7 Likes

Takk for et mer saklig innspill. Vi vurderer ulikt, og det har jeg ingen problemer med.
La oss håpe de største investorene lar dette resultatet passere og fortsatt ser fremover, selv om det er grense for hvor lenge det skal kunne vedvare, uten uttelling på bunnlinjen.

Jeg gjør jo tross alt også det, som en blant de større «småinvestorene» i Pho. Selv om jeg altså tillater meg å stille kritiske spørsmål, enten her eller direkte til Dan eller David.

1 Like

Vel, jeg kan bare konstatere at vi er grunnleggende uenige i en del ting. Selskapets strategi under pandemien, Schneiders evne til å sette ord på problemene, fokuset på geografiske utvidelser av markedet, eksisterende kostnadsnivå og informasjonen om “antikvariske” scopes. For å nevne noen.

Cevira er under Asieris kontroll, og det ligger ikke under Photocures ansvar/rett til å oppdatere markedet. Etter at selskapet ble børsnotert kan vi vel imidlertid håpe på mer regelmessige oppdateringer fra den kanten. Det er i allfall ønskelig.

Forøvrig støtter jeg Roblars synspunkter på ekspansjon og kostnader fullt ut.

3 Likes

Og der nevnte de jaggu Asieris i Kina. Rekruttering on track🥳

4 Likes

Er Dan i form?

DS sa og akkurat at Karl Storz har mulighet til å produsere 2-3 skop per dag. Får vi plutselig slike tall på vekst så blir det veldig bra

5 Likes

Veldig bra form, jeg spurte om KS hadde en waiting list, og svaret var kontant ja. Han kaller det pipe line og de må ha en PO for å bli registrert i den listen. Skjønner replacement of old scopes vil gå raskt.

3 Likes

Det eneste negative fra presentasjonen må slik jeg tolker det være utplassering i Q2.

Hva tenker vi her ut fra det som ble sagt i dag? 1-3 rigide og 3-5 flexi?

Amerikanske og Canadiske investorer fortsetter å kjøpe. Mens noen forvirra svenske banker og norske små aksjonærer selger…

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-226

Einarssons podcast , omtale PHO hvor Q1 2022 sine resultater blir komentert.

Start 48:30
(49:20 " PHO leverte sitt nest- beste resultat noen sinne i Q1 2022 MARS")
Får håpe måneden mars blir den fremtidige retningen.