Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Ikke for USA, de har alt dette selv. For Europa, ja. Ironien er jo at det er masse gass i Ukraina, bla utenfor Krim og i donbas. Hadde vesten bare sørget for å beskytte Ukraina når de ble angrepet, så kunne de hatt forsyninger derfra fra en nært alliert. Tyskland var ikke så avhengige av russisk gass i 2014.

2 Likes

Grønt og fint!

2 Likes

På sikt tror jeg Russland får tak i det de vil fra feks Kina, India, Afrika etc som videreselger/bytter.

1 Like

Er vel ikke akkurat å anerkjenne “Ett Kina” det der.

2 Likes

In 1949, when Generalissimo Chiang Kai-shek’s troops decamped to Taiwan at the end of the Chinese civil war, Washington continued to recognize Chiang’s “Republic of China” as the government of all China. In late 1978, Washington announced that it would break relations with the government in Taipei and formally recognize the People’s Republic of China (PRC) as the “sole legal government of China.”[61]

Taiwan welcomes U.S. President Dwight D. Eisenhower in 1960

Washington’s “one China” policy, however, does not mean that the United States recognizes, nor agrees with Beijing’s claims to sovereignty over Taiwan.[61][62] On July 14, 1982, the Republican Reagan Administration gave specific assurances to Taiwan that the United States did not accept China’s claim to sovereignty over the island (Six Assurances),[61][63] and the U.S. Department of State informed the Senate that “[t]he United States takes no position on the question of Taiwan’s sovereignty.”

Minner om Kina vs USA Småprat - Annet - TekInvestor Aksjeforum

Forumet er blitt så stort at det ikke praktisk er mulig å flytte poster lengre! .p

1 Like

USA snakker to forskjellige ting på inn og utpust, ene øyeblikket er det ett kina og noe annet i det neste. De ønsker en krig og hvorfor kan man spørre seg om, er tanken å ta over chip markedet? kan begynne å lure.

Merkelig måte å prøve å vri mitt utsagn om at de høye gassprisene vi ser nå ene og alene skyldes Putin, over til å si at jeg påstår all økning i energiprisene skyldes krigen i Ukraina, når det vitterlig ikke det jeg skriver, og når innleggene mine som du siterer bekrefter det.

Usikker på hva du ønsker å oppnå med dette, men du kan jo kanskje si om du er enig eller ikke enig i mitt utsagn knyttet til gassprisene, siden det er det jeg faktisk snakker om.

Ja, skulle nesten tro det var ønsket løsning her, men dessverre er det ikke så avansert. Det er enkelt og greit SV som har forhandlet fram deler av dette i hestehandel for regjeringsplattformen i denne runden og KRF som gjorde hestehandelen på dette området ved forrige regjeringsperiode. AP, SP, Høyre og FRP er ansvarlige fordi de har valgt å gå med på at dette var det som skulle ofres for å få flertall i andre saker.

Eneste parti som har vist klar motstand og ikke gått mot dette er Venstre, de har også initiert mye av motstanden i proposisjoner til Stortinget for å få inn litt pragmatisme her. Imponert over deres arbeid, selv om det ikke har bært så store frukter helt enda. Høyre og FRP har vært mer passive dessverre, men hjelpsomme i debatten, og hovedsakelig vært på det jeg vil kalle riktig side, men ikke når det har gjeldt som mest dessverre.

3 Likes

Uten halvledere stopper prosesseringen av nevnte varer opp, så det blir vel som diskusjonen om hønen og egget :wink:

De to siste dagene har vist at strømkablene faktisk kan fungere som tiltenkt.

Vi får satse på litt flere slike perioder fremover :grin:

4 Likes

Du tror ikke dette skyldes at vi har fått Europas høyeste strømpriser?

4 Likes

Trær tar opp CO2. Nå kan regjeringen applaudere. :evergreen_tree::deciduous_tree::palm_tree::christmas_tree::tanabata_tree::seedling::evergreen_tree::deciduous_tree::tanabata_tree::evergreen_tree:

1 Like

On the long run ja, men nå tror jeg ikke manglende tilgang til 4nm chips er det som blir begrensede faktor i den pågående og kommende sult katastrofen og inflasjonen man forventer i Afrika og Asia.

Hvor finner du denne grafen ?

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#import-og-eksport

2 Likes

– Slovalco er et veldrevet og moderne primæraluminiumsverk, godt posisjonert for å levere aluminiumsprodukter av høy kvalitet til europeiske kunder. Det er beklagelig at det ikke har vært mulig å sikre fortsatt drift av primærproduksjonen ved anlegget, sier Ola Sæter, leder for Hydros primærproduksjon og styreleder i Slovalco.

Slovalco går samtidig ut av gjenværende sikringsposisjoner for kraft, metall og råvarer. Det vil gi en samlet positiv effekt på justert ebitda på rundt 1,6 milliarder kroner i andre halvår av 2022.

Jeg leser: Vi tjener for mye på å selge strømmen videre til at vi vil fortsette å lage aluminium.

… Litt lengre ned, så kommer det fram at de bare har sikret billig kraft ut 2022, så etter det, så hadde det blitt et tapssluk.

Kina tar vel over volumet her ettersom de kjører på med billig kullkraft. :slight_smile:

Å smelte primæraluminium krever veldig store mengder kraft, så det er forsåvidt bedre å legge ned det enn mer high-tech fabrikker.

5 Likes

Ikke veldig overraskende for de som har satt seg inn i saken…

Nok en rettsskandale i nyere tid her til lands.

4 Likes

Virker som de griper en mulighet til å kapitalisere på strømkontraken i stedet for å sikre drift frem til nyttår og se an situasjonen da ja.

1 Like

Nå vet jeg det kanskje ikke er det mest spennende temaet for de fleste, men Høyre engasjerer seg i hvert fall mer nå enn før(Ny artikkel i DN) etter/før praten vår @Christian :

Uønsket velferd | DN

1 Like