Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Sånne undersøkelser er jo alltid interessante. Har de tatt med tiden og pengene det tar å håndtere anbud, regler, osv osv? Jeg tipper svaret er nei…

Ang. det jeg snakker om er det en så liten post i det store bildet at det egentlig ikke er verdt å diskutere, men det når ca. 13000 barn årlig, så det er et stort tilbud, selv om kostnaden er lav(Ca. 80-100M årlig) sammenliknet med bolig-tilbudene som kommer på mer enn 7,3mrd årlig:
image

Ang. det så er det tatt med for de kommersielle sin pris, men for de kommunale er det nok ikke tatt med: 2020-54-Institusjonstilbudet-i-barnevernet.pdf (menon.no)
Her kan du se hvordan kostnadene på privat og offentlig er i forhold til hverandre. Legger ved alvorlighetsgrad på plasseringene også, siden mer alvorlig = høyere bemanning. De ideelle tar ikke de vanskelige sakene, så deres snitt krever færre tiltak og ansatte enn de kommunale og kommersielle:
image
image

Alvorlighetsgraden i plasseringene økte over disse årene:
image

Så må man til slutt huske på årstall her. 2016-2018 var da de private var størst og de fleste gikk bra. Nå er situasjonen en helt annen. De fleste sliter og flere er konkurs eller flytter driften ut av landet til Sverige/Danmark/Tyskland/England/Finland hvor det er fullt lagt opp til private tilbud.

2 Likes

Kort oppsummert er det skumle for min del her at barna som trenger det mister tilbudet de hadde i 2018, da det politiske sto på som verst. Og det vi har nå er utfallet av de holdningene som ble skapt da. At private kommersielle skal ut, koste hva det koste vil, selv om alternative løsninger ikke er på plass enda. AP sier de vil gjøre det ansvarlig, så stemmer de samtidig mot ivaretakelse av kommersielle inntil videre i Stortinget. Kan garantere at utgiftene til barnevernet samlet sett statlig og kommunalt vil gå mye opp i statistikkene vi ser for 2020-2022 og at den kommersielle andelen blir mindre i de samme bildene, men at kvaliteten også kommer til å ha falt. Flere lovbrudd i kommunene og flere stygge saker enn før kommer til å komme. Vi ser allerede tendensen til det fra tilsynsrapportene de siste årene. Det er barna som får svi og de har dessverre ingen stemme, annet enn rapporter departementet snekrer sammen noen år etterpå. :frowning: Oss med forståelse blir ikke sett heller. Absolutt best case er at vi kommer til et tilsvarende tilbud på kvalitet om 4-6 år, men som kostnadsanalysene viser vil eneste forskjell for barnet til slutt bli at tilbudet de mottar blir dyrere for kommunen, og derfor enten må reduseres i kvalitet eller droppes, med mindre de økonomiske rammene blir større. Så man gjør en massiv jobb, med skyhøy risiko, for å kanskje få en dyrere og mer rigid versjon av dagens system.

For å si det som lederen for en av de større på institusjon så fint sa: “Skal vi opprettholde et institusjonstilbud i Norge mens dere bygger opp det som skal bytte oss ut? Og så skal vi legge ned? Hva skjer med folka våre?”

2 Likes

Så gjentar, nei det er ikke bullshit.

Det du må huske på er at man trenger ikke alternative løsninger før man stenger eksisterende.

Lekeboka sier:

  1. Steng ned “de slemme” av ideologiske årsaker.
  2. Masse mediahysteri pga de “små svake som lider.”
  3. Krev store ekstrabevilgninger fra staten.

Du kan ikke gjennomføre dette hvis du faktisk løser problemet før det materialiserer seg.

10 Likes

Spent på å høre mer om hva Støre mener med dette.

Og det er en påminnelse til oss, vårt system for konsesjoner er fra en annen tid, sier statsministeren

1 Like

– Hvordan kommer du til å utfordre ham når du skal møte ham?

– Både til å drive denne utviklingen videre mot elektrifisering, men også: Han er verdens rikeste mann, hva gjør han med det? Hvordan engasjerer vi privat sektor til å være med på det løftet som er?

Elon har tidligere sagt at hans argument er at privat sektor er eksepsjonelt mye bedre enn offentlig sektor når det kommer til allokering av kapital. Så offentlig sektor bør gi incentiver til det de ønsker skal skje, men så la privat sektor løse problemet. I stedet for å skatte privat sektor i hjel, og så forsøke å løse problemet selv på en mye mer ineffektiv måte.

Man kan krangle på om han har rett i det, men det han “gjør” med at han er verdens rikeste mann er å allokere kapital til de tingene han syntes er fornuftig. Og han mener at han har vist bedre evne til å gjennomføre med den kapitalen enn offentlig sektor.

– Jeg spurte hva er det største hinderet for å få fortgang, og han mener det er at det tar for lang tid for å få nødvendige tillatelser - han sa at i Tyskland tar det like lang tid å få tillatelsene, som å faktisk bygge fabrikken. Og det er en påminnelse til oss, vårt system for konsesjoner er fra en annen tid, sier statsministeren, men legger til:

No shit. Gjelder det meste, bygging av alt, både privat og offentlig. Ikke uten grunn, men - ting tar bare jævlig lang tid.

8 Likes

Apropos tragiske utfall.

6 Likes

Jeg syntes bare det er morsomt. Tragikomisk og svart humor, jeg vet.

Men det er så tydelig at politikerne mener dette kan de bare bruke evigheter på, det er ingen hastverk, om man snakker sammen jevnlig i 2 år, 3 år, 5 år, eller 10 år spiller ingen rolle. Det viktigste er at man ikke blir anklaget for forskjellsbehandling, at noen “sniker”, osv.

Byråkrater og politikere har ikke samme interesser. Men samfunnet og byråkrater og politikere har heller ikke felles interesser. Og investorer og samfunnet og byråkrater og politikere har heller ikke felles interesser.

Men det som burde gå an er at HVIS det er slik at Oslo kommune - folkevalgte politikere - mener at de ønsker å gjennomføre dette, men de må regulere det om først. Da er løsningen enkel - reguleringen bør de få på plass i løpet av noen måneder. Ett halvt år maks. Men, det er selvsagt umulig med normal saksbehandlingstid, høringer, osv osv osv. Så, vi snakker rett og slett om tidslinjer som er ekstremt vanskelige å forholde seg til, og politikere som tror at hvis det er en mulighet her i dag - så er samme mulighet der om 10 år. For tidsbruk betyr ingenting for dem. Men det er selvsagt bare tull.

4 Likes

Kan en frakobling fra gassprisene senke strømprisen i større grad? Er det da slik at siden det er manko på gass, så stiger også strømprisen selv om det kanskje likevel er nok strøm?

1 Like

Det som skjer nå er jo at man i stor grad bruker auksjoner for å finne ut hva prisen skal være. Og da blir det likestilling mellom tilbud og etterspørsel. Og så veltes kostnaden over på de som forbruker energien.

Men dette gir ekstremt rare utslag hvor de som produserer elektrisitet billig får ekstremt godt betalt for strømmen.

Jeg hørte på Bloomberg når de hadde en diskusjon med en person rundt dette (uten at jeg husker hvem det var). Slik han forklarte situasjonen ønsker EU å diskutere muligheten for:

  • Å sette makspris på strøm.
  • Å sette makspris på gass.
  • Kjøpe det som trengs fra utlandet, men staten subsidierer den kostnadsdelen som er over makspris.

Så i teorien hvis man setter produksjonspris til 40øre, makspris til 2kr, og elektrisitet auksjoneres bort til 8kr, så vil kostnaden for de som kjøper elektrisitet bli 2kr, alle som produserer elektrisitet med kostnader under 2kr får 2kr betalt - men de som faktisk har kostnad over 2kr (som ved å kjøpe gass) får dekt kostnadene for kjøp av gass over 2kr.

Noe i den retningen var slik jeg forsto det. Og i tillegg - dette var utgangspunktet for diskusjoner, og ikke en endelig tenkt løsning.

1 Like

Det høres ut som en plan som ikke funker. Tilbud og etterspørsel må møtes.

1 Like

Det journalisten spurte om var “vil ikke det bare drive prisene enda høyere?” og svaret var “det er faren ja.” Eller noe sånt. At spekulantene får sugerør i statskassa.

Det er vel derfor de skal diskutere og prøve å finne en felles løsning.

Jeg tror jo det er lurt å forsøke å finne en felles løsning for hele EU.

Mulig Norge kan godta makspris på gass så lenge det går til UK/EU og forbrukes der i bytte mot makspris på elektrisitet i Norge? Umulig å spå egentlig.

Jeg tror “noe vil skje” i løpet av september/oktober men akkurat hva tror jeg ikke man vet fordi man ikke er enige enda.

redigert: hører nå på en annen diskusjon på bloomberg, og der har man diskusjon hvor en analytiker mener at det er svært vanskelig å koble gasspriser fra elektrisitetspriser, og man venter på forslag og innspill fra EU-kommisjonen denne eller neste uke.

Virker som om folk spekulerer og ikke vet akkurat hva man tenker seg som løsning.

1 Like

fra 10 → 25 nå da altså :confused: Merkelig hvordan ekspertene politikere lener seg på feiler…
Alle skjønte hvor dette bar henn untatt politikerpakket… Helt utrolig å ikke kjøre en folkeavstemning ang acer. For liten sak mente Søviknes, undres hvordan fløyta lyder nå.

4 Likes

Heller skeptisk til den analysen. Effekten er nok langt høyere slik jeg ser det.
“Han understreker at dagens ekstreme situasjon med krig og lite vann gjør at utslagene blir større enn under normale omstendigheter.”
Da bør man kanskje også legge inn at den uvørne bruken av kablene også har vært med på gjøre at det er lite vann.

Prisene hadde ikke vært i nærheten av det de er i midt og nord selv uten de siste kablene men analysen tror jeg bommer ganske mye.

6 Likes

Elon sniker seg vekk (fra Støre) igjennom kjøkkenet…


Screenshot 2022-08-29 at 21-14-41 Catton_Jr_William_R_Overshoot_The_Ecological_Basis_of_Revolutionary_Change.pdf

Ikke like brå stigning som i grafen din, men tankevekkende at Russland startet en krig og nå tjener rått med «penger» på det. Har dog mistet flere venner på veien, som nå er blir nødt til å fryse en vinter eller to inntil de selv finner nye alternative «bensinstasjoner. I tillegg gjør Russland seg mer avhengig av teknologi fra Asia, men at sanksjoner har strupet rubelen eller krigskassa ser ut til at var veldig korttenkt å tro.

Husk at de samme ekspertene forteller hva inflasjonen vil være neste år, hvor mye varmere det blir om fem år, og hvor mye skatt vi må betale for å fikse det.

Håpløse greier alt sammen.

3 Likes

Du skrur heller ikke av strømmen på hytta når du ikke er der. Varmtvannsbereder / utelys / frys / kjøl. En vanlig hytte i dag har stort sett det samme som hjemme. En senker temperaturen på plassen en ikke er, så tipper totalforbruket er det samme.

1 Like